Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sju sorters kakor?

  • boz1965 15 mars 2011

    Det kanske inte är så vanligt längre att man håller på traditionen "sju sorters kakor" till kaffet.

    Men när du väl bjuder på sju sorters kakor - vilka blir det då?

    Frågar eftersom jag vill ha lite tips.

  • amoz 15 mars 2011

    Det var ju alltid så förr att man skulle ha just 7 sorter på kaffebordet. Nu är det väl, precis som du säger, inte så många som har det längre. Minns att man hade bullar eller vetelängd, en mjuk kaka och sedan var det oftast 5 sorter på nästan samma deg, alltså vanlig mördeg.
    Det jag kommer ihåg så väl var att om man ville ha småkakor eller tårta, fick man minnsann först äta vetebröd/bulle, därefter den mjuka kakan och sedan småkakorna och tårtan sist.

    Kan väl tänkas någon gång att jag har kakor på födelsedagen, fast för det mesta blir det något matigt i stället.
    Jag gillar att baka typ långpannekakor som går både snabbt och lätt. Där finns ju en massa olika sorter man kan välja.

  • The_mama97mia 15 mars 2011

    Jag bjuder aldrig på sju sorters kakor, är ingen fika-fantast, vill helst ha typ paj och glass, eller tårta istället.
    Men de klassiker jag kommer att tänka på är:
    Hallonsnitt (mördegskaka med hallonsylt och florsockerglasyr)
    Drömmar
    Kolakakor
    Jitterbugg (mördegsbotten med marängtopp)
    Finska pinnar
    Chokladsnitt
    Bondkakor
    Korintkakor

    Nu blev jag kaksugen!

  • boz1965 15 mars 2011

    Skrivet av mama97mia den 15 mar 2011

    ...Hallonsnitt (mördegskaka med hallonsylt och florsockerglasyr)...

    Men hur lyckas man få sylten sådär härligt superseg? Jag har inte lyckats hittills...

    ...Bondkakor...

    Har bondkakedeg på kylning just nu. Egentligen onödigt att baka av dem, det är lika gott med bara degen. :D

    Nu blev jag kaksugen!

    Det händer oss alla lite emellanåt :DD

  • The_mama97mia 15 mars 2011

    Hehe... Hallonsylten ska vara hemgjord och på riktiga skogshallon... Blir alltid supersegt då!

  • Bumbis 15 mars 2011

    Jag har heller aldrig kakkalas men kakor jag brukar baka ändå är hallongrottor, jordnötsflarn eller makroner.
    När jag gör hallongrottor har jag hallonsylt i klämflaska och den blir seg efter att ha varit i ugnen.

  • royalgala 15 mars 2011

    vad är makaroner för kakor?
    Jag är ett kakmonster men har inte hört talas om det :s

  • boz1965 15 mars 2011

    Skrivet av royalgala den 15 mar 2011

    vad är makaroner för kakor?
    Jag är ett kakmonster men har inte hört talas om det :s


    http://en.wikipedia.org/wiki/Macaroon

  • Bumbis 15 mars 2011

    Skrivet av royalgala den 15 mar 2011

    vad är makaroner för kakor?
    Jag är ett kakmonster men har inte hört talas om det :s


    Googla på makroner, (inte makaroner) så hittar du recept på svenska och det är inte så svårt som det verkar.

  • FruAst 15 mars 2011

    Vi skulle baka en massa kaker i skolan. Jag tittade efter recept här på MK och provade några som mestadels hade olika sorters godis i sig. (Vi har ett generellt nötförbud i kommunen.) De som blev godast var hederliga brysselkex ur "7 sorters kakor" och min slutsats blir då följande; använd recepten i den gamla kakboken så blir det bra! Kan varmt rekommendera knäckflarn gärna med chokladsmörkräm emellan. Mums.

  • knyppeltanten 15 mars 2011

    Skrivet av royalgala den 15 mar 2011

    vad är makaroner för kakor?
    Jag är ett kakmonster men har inte hört talas om det :s


    Kolla in bloggen Bake My Day, han gillar att baka macroner, både på mandelmjöl, digestivesmulor och oreokexsmulor.

  • sikaal 15 mars 2011

    Det var länge sedan jag bakade mång olika småkakor, men iblad blir man tyvärr sugen. Här kommer några förslag:
    Drömmar, de med lite brynt smör
    Klockargårdens havrekakor
    Kokoskakor
    Schackrutor
    Nötkakor
    Hallongrottor
    Kolakakor
    Oj, de var många, men jag brukar inte baka alla på en gång!

  • sju 15 mars 2011

    Jag bakar också sällan småkakor, men om det blir några blir det drömmar, chokladbröd eller kolakakor. Har nog aldrig bakat och bjudit på sju sorters kakor, men det vore kul att göra det någon gång för traditionens skull.

  • mirre7 15 mars 2011

    Snurriga kakor (samma recept som schackrutor fast man kavlar ut degen till tunna fyrkanter och lägger den ena på den andra och rullar ihop)
    Makalösa
    Kolakakor
    Mammas gafflade nötkakor
    Ökensand
    Kokosdrömmar
    Syltkakor

  • kladdfia 15 mars 2011

    Blir sällan att jag bakar 7 olika på en och samma gång.. kanske möjligtvis till Jul då, och inte bara småkakor. Men några favoriter är:
    Schackrutor
    Chokladsnittar
    Jordnötssmör-cookies
    Syltkakor
    Gifflar
    Morotskaka
    Diverse pajer och muffins
    Kokoskladdkaka med chokladglasyr

  • Annie28 16 mars 2011

    Min mormor bakar alltid massa småkakor å hon brukar göra hallonsnitt med äppelmos å glasyr istället :) kanske för att få lite variation men jag tycker att dom är supergoda!

  • royalgala 16 mars 2011

    Jag skulle göra:

    Kolakakor
    Potatismjölskakor
    Cornflakesdrömmar
    Mormors kakbullar
    Russinkakor
    Bondkakor
    Ginas goda kakor (havreflarn med kokos i)

  • boz1965 16 mars 2011

    Tack för alla tips. Ska ta dem till mig och fundera lite på vad det blir sen.

  • Erajscha 16 mars 2011

    Skulle jag bjuda på "7-sorters kakor" skulle det förmodligen bli:

    Bullar med mandelfyllning (räknas bullarna som en av de sju sorterna?)
    moccarutor
    kokostoppar
    Lottakakor
    knäckrutor
    chokladbröd
    syltkakor

    När sambon fyllde 40 hade vi ett stort "finfikakalas" då var det kanelbullar, moccarutor, äppelsnitt, daim cookies, sockerfria mördegskakor med hasselnötter och mörk choklad, sockerfria chokladbiskvier och så en stor tårta som såg ut som ett tåg med vagnar.
    Samt förstås tre sorters kaffe (brygg- espressokaffe och capuccino), te, varm choklad, läsk och tre sorters avec.

  • sju 16 mars 2011

    Vad är lottakakor? Jag kallas för Lotta så det hade varit kul att baka sådana någon gång. Jag testade att googla och att söka här, men hittade inget recept.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.