Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

sju sorters kakor

  • 6 december 2007

    Sju sorters kakor är ett begrepp vid kafferepen, och syftar på det undre antalet kakor som etiketten föreskrev att kakfatet skulle innehålla. Seden är känd sedan slutet av 1800-talet.
    På 1720-talet hade Stockholm femton "kaffehus" (caféer), där de serverade kaffet med vetebröd enligt franskt manér. Tidvis var dock kaffedrickande förbjudet. I Sverige har inte vete odlats i större omfattning förrän på 1800-talet. Då kaffe åter blev tillåtet 1822 började man även servera det med småkakor, men för vanligt folk var ingredienserna i regel för dyra. Redan under medeltiden fanns yrkesbagare i Sverige; huvudsakligen bakades kringlor vilket även är känt från kontinenten sedan 400-talet. Pepparkakor har bakats sedan 1444 vid klostret i Vadstena.
    Under 1800-talet blev det fler och fler recept på kakor, och en viss tävlingsinstinkt hos värdinnorna var troligen orsaken till att det skulle vara åtminstone sju sorter vid besök.


    jag har länge undrat:o när det gäller sju sorters kakor, vad som liksom hör dit. har förstått att det varierar lite mellan person till person. endel säger att det bara är småkakor medan andra säger att det även gäller bullar, wienerbröd, skorpor, mjuka kakor(och muffins), bakelser och tårtor. men tårta och bullar är väl inga kakor?
    när jag tänker sju sorters kakor så tänker jag småkakor(småbröd), mjuka kakor och bullar.
    mitt fat skulle i alla fall bestå av dessa sju:
    1. Kanelbulle
    2. äppelkaka(mammas recept)(Y)
    3. pepparkaka
    4. kokoskaka, kokostopp
    5. mjuk banankaka
    6. vaniljbulle, vaniljmunk(ofriterad)
    7. syltgrotta

    vad tänker du när du tänker sju sorters kakor? och hur ser den 7-lista ut?

  • Challan 6 december 2007

    Jag tänker på en bakbok...

  • angeleye82 6 december 2007

    tänker på småkakor typ finska pinnar, flarn, sådana där kola kakor och sådana småkakor

  • 6 december 2007

    hur ser eran 7- kakorslista ut?

  • irrevirre 6 december 2007

    Då tänker jag på hur min mormors kakfat såg ut:

    Bullar
    Grova kringlor
    Chokladkaka (småkaka som kallade Hasse-kaka eftersom det är min pappas favorit)
    Konjakskrans (spritsad småkaka)
    Kokosdröm (min favorit-småkaka!)
    Syltkaka.
    Schackruta
    Finska pinnar
    Muffins eller sockerkaka

    Och så en stor gräddtårta!!

    Jag vet det är fler än sju sorter men så var det i alla fall hemma hos mormor .. puuuuh.....

    När hon sedan fick plocka tillbaka en hel del (jag vet inte hur många per man hon lagt upp) sa hon alltid:
    "Det tråkigaste som finns är att lägga ner kakor" hahahaa.

  • matvraket 6 december 2007

    Åh, då tänker jag på;
    1. kanel- eller vaniljbullar
    2. banankaka eller sockerkaka
    3. gaffelkakor
    4. havreflarn
    5. mammas sirapskakor
    6. hallongrottor
    7. ngn slags muffins.

    Men såana kakkalas går man väl inte på längre? när jag var mindre åt man kakor jämt, nu gör man knappt det ju. desserter äter man, men inte så mkt kakor. Tråkigt, jag älskar kakor!(L)

  • anluk 6 december 2007

    OK.
    1. Kanelbullar
    2. vaniljkrokar (mammas såååå goda)
    3. syltkakor
    4. Sockerkaka
    5. Spritskransar (oxå mammas som är mmmmm)
    6. hrmmm...........Kärleksmums
    7. drömmar

    Fick tänka till på de två sista. Är inte uppvuxen med så mycket kakor hemma men de 5 första var enkla. Åh jag längtar till julafton mamma gör alltid vaniljkrokar och spritskransar då.

  • 6 december 2007

    Ur Cajsa Wargs kokbok från 1700-talet ges recept på:
    \\\"små pepparkakor, struvor, klenäter, munkar, mandelmusslor, kanelspån, krokan....samt många olika tårtor och bakelser.
    Jag har i alla fall en del av dessa kvar på min lista:
    pepparkakor, stuvor, mandelmusslor, (kanelspån) hos mig kanelhjärtan.
    Klenäter är det ingen i min familj som gillar, bara min gamla mamma.Jag bakar dom inte längre

    (Y)

  • angeleye82 6 december 2007

    1 kanelbullar
    2 sockerkaka
    3 mördegskakor med nötter i
    4.drömmar
    5. kola kakor
    6. hallongrottor
    7.punchrullar

  • imse 6 december 2007

    Min mormor ,Ida var en hejjare på att baka. Hon var bondmora och bakning var hennes hobby, i alla fall på äldre dar då hon fick mer med tid. Här kommer hennes 7 sorters kak lista, som är mina favoriter.
    1. Drömmar
    2.Bondkakor ,äts helst med mjölk
    3.Mormorskakor - det var min mammas mormor som bakade dessa från början.
    4. Wienerlängder
    5. Radiokaka - Raffelstopp som min mormors bror kallade dessa pga likhet med stoppningen i kuddar.
    6. Anisbockar eller s.k pitepojkar
    7. Rimbobullar - sjukt goda jag måste nog ta baka nu.

    Vissa av dessa gör fortfarande min mamma till jul.

  • Okänd 6 december 2007

    Min lista ser ut så här.
    1) Saffransbullar,lussekatter
    2)Saffranskaka el muffins
    3)Biskvier
    4)Dajmrulltårta
    5)Finska pinnar
    6)Kanelprickar
    7)Någon glasyrkaka i långpanna
    Det finns så mycket gott att baka så min lista kan säkert bli längre.

  • irrevirre 7 december 2007

    Jag glömde ju Brysselkex!!



    Skrivet av IrreVirre den 6 dec 2007

    Då tänker jag på hur min mormors kakfat såg ut:

    Bullar
    Grova kringlor
    Chokladkaka (småkaka som kallade Hasse-kaka eftersom det är min pappas favorit)
    Konjakskrans (spritsad småkaka)
    Kokosdröm (min favorit-småkaka!)
    Syltkaka.
    Schackruta
    Finska pinnar
    Muffins eller sockerkaka

    Och så en stor gräddtårta!!

    Jag vet det är fler än sju sorter men så var det i alla fall hemma hos mormor .. puuuuh.....

    När hon sedan fick plocka tillbaka en hel del (jag vet inte hur många per man hon lagt upp) sa hon alltid:
    "Det tråkigaste som finns är att lägga ner kakor" hahahaa.

  • tuden 7 december 2007

    Min lista är
    Saffranslängd med vit choklad
    Bondkakor
    Knäckhavreflarn
    Munk
    Drömmar
    Vaniljbullar
    Rabarberkaka
    Det finns så mycket jag tycker är gott:)(Y)tuden

  • Libra 8 december 2007

    Hmmm.....min lista ser nog ut så här...:
    1. Mammas kalljästa snurror....MUMS
    2. Radiokaka (min fasters)
    3. Kardor (min x-svärmors-mors)
    4. Rullrån (samma som ovan)
    5. Biskvier (mina egna) :p
    6.Bondkakor (mammas)
    7.Knäckformar (min x-svärmors)

  • lennali 9 december 2007

    Min lista:
    1. Wienerbröd (mina egna så klart)
    2. Dajmkaka
    3. Hallongrottor
    4. Norrnäskaka
    5. Skurna chokladkakor
    6. Toscarutor
    7. Päronbiskvier

    (Y)

  • bagarmaggan 16 december 2008

    Börjar bli hög tid för julbaket om det nu blir nåt.
    När jag tänker på sju sorters kakor . Tänker jag först
    Vetebröd, till fest kanske
    1.Rimbobullar , i juletid Saffransbröd
    2 Chokladkaka eller Prästgårdens pepparkaka
    3. Syltkakor t ex hallonrutor
    4. Nötkakor,halvsega med nöt på
    5. Bondkakor
    6. Rullrån
    7. Knäckflarn med smörkräm emellan
    9 Frasringar
    10 Havrerussinkakor
    +pepparkakor om det är jul

    Förra året testade jag mammas Uppåkrakakor och judebröd.
    Tänker alltid kakorna som en helhet som ska harmoniera med varann smak-och utseendemässigt.
    Bjuder jag på Rimbobullar kanske det inte är så lyckat med en sockerkaka med vanilj. med kanel el kardemummabullar kan det däremot passa. Ljusa och mörka kakor i olika form
    Sju sorters kakor är inte så vanligt hos mig numera. men bullar mjuk kaka och 3 olika småkakor är en bra variant.
    Hälsningar maggan

    PS Den senare nedbantade varianten ändå bara till fest. Bakar inte heller bullar så ofta. Kommer det nån så blir det en mjuk kaka kanske.
    Men visst är det gott med kakor ibland.Småbröd med betoning på små..

  • marialm 16 december 2008

    Ja,ja, kakor är gott. När jag läser era inlägg blir jag lite sugen, men bara lite... Jag är impad av mig själv för i normala fall är jag ett riktigt kakmonster. fast farmors sockerkaka skulle jag ge mycket för att få smaka igen.:D

  • systeryster 16 december 2008

    Räknar upp de sju sorters kakor min mamma brukar ta med sig till julfikat.Tillsammans lyckas vi faktiskt få ihop sju sorter.
    1.Korintkakor
    2.Drömmar.
    3.Finska pinnar
    4.Spritsar
    5.Jitterbuggare
    6.Bondkakor
    7,Pepparkakor
    Dessutom Kladdkaka med kokosglasyr och mjuk pepperkaka med lingonsylt.
    Bullar orkar ingen äta!
    Har en historia om kaffekalas som mamma brukar berätta.
    Det var på den tiden när hemmafruarna bjöd varandra på så kallade kafferep.
    En dam hade bjudit hem kvarterets damer och mot slutet av bjudningen kommenterade hon det hela med en fråga: -Inte för att det gör något inte..........men vem har tagit två pepperkakor?
    Den sedelärande historien gör att jag alltid lägger upp lite extra av kakorna när jag bjuder på fika.
    Vem vill bli ihågkommen för snåla kaffekalas?:p

  • Roskerstin 16 december 2008

    Bullar och mjuka kakor var definittivt inte inräknade i sju sorters kakor när jag var liten och min mamma bakade, men det är ju ett tag sedan. Men då bestod för det mesta sju sorters kakor av: Finska pinnar, Shackrutor, Drömmar, Chokladkakor, Syltkakor, Bondkakor och Mandelmusslor och Mandelmusslorna var då oftast fyllda med grädde och någon sylt. Bullar och någon mjuk kaka fanns givetvis också på kaffebordet. Men idag så är det som många tidigare föreslagit och sagt att man har bullar, någon mjuk kaka och 3 sorters småkakor och är det riktigt festligt en tårta på slutet.

  • monac 16 december 2008

    Har ingen sådan tradition direkt med mig personligen...men tycker nog att tårtor och bullar hamnar utanför de där "7 sorterna"
    Men vem kan äta så mycket på samma gång utan att må illa????:o

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.