Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ska göra en tårta som måste vara gluten, laktos och äggvita fri

  • andyoo 13 september 2011

    Som rubriken lyder, jag och min sambo ska ha dop och jag har en kompis som är allergisk mot typ allt. men samtidigt så vill jag ha en tårta som han också kan äta men det blir ju begränsningar. Har sökt men inte lyckas hitta nått bra recept så jag tänkte att det kanske fanns nån här som sitter inne med nått bra tårtbottenrecept :)

    tacksam för svar

  • The_mama97mia 13 september 2011

    Sicken j-a utmaning.
    Sorry, jag är inte duktig på sånt här, men det finns nog många som kan tipsa här på MK!

    Jag tänker tvärtom liksom - vad återstår i dessert/tårtväg? Havre ngt (ej gluten), laktosfri grädde, nötter? laktosfritt smör?
    o så glacerar du med lite gelé haha...

  • bakakaka 13 september 2011

    http://shop.goodstore.se/no-egg-pulver-glutenfri-200g/588-0

    Använd no egg i ett vanligt tårtbottenrecept. Byt ut vetemjölet mot potatismjöl också. Det blir en något mer kompakt tårtbotten, men är helt okej. Sen får du ju använda laktosfri grädde till fyllningen och som garnering.
    Som fyllning kan du ha hemmagjord vaniljkräm som är gjord på bara äggulor.
    Kallrörd vaniljsås
    Detta receptet kan du använda som tårtfyllning om du tar 3 tsk gelatinpulver också. Följ anvisningarna på gelatinpaketet. Jag använder favorit-gelatin, en liten blå paket. Dr Oetker har också gelatinpulver men då blir doseringen annorlunda. Kan han äta hallon så kan du ta det också i så får du en klassisk prinsesstårtefyllning. Men det finns ju många andra goda tårtfyllningar.
    Lycka till med tårtan och grattis till den lill*

  • Mistys 13 september 2011

    LCHF- Godaste Hallon och chokladtårtan

    Om äggulor går bra kanske en LCHF tårta kan funka.
    Finns flera varianter detta är bara en. När man bakar med LCHF använder man ofta mandelmjöl ( finmald mandel) istället för vetemjöl och därmed blir den glutenfri. Laktosfri grädde och smör finns ju i vanliga mejeridisken.
    Annars finns olika sorters pajer utan mjöl, ägg och laktos.

    Sök gärna på LCHF paj, tårta eller dessert så kommer många olika tips upp.
    Även om man inte äter enligt LCHF kan ingredienserna stämma rätt bra / Lycka till

  • andyoo 14 september 2011

    oj, massa svar :) hur kul som helst. men jag kom på att man kanske skulle nämna att han också är nötalergiker. Men en hel del bra länkar, det tackar jag för

  • bakakaka 14 september 2011

    Vill tillägga att no egg finns i de flesta större livsmedelsbutiker. Man behöver alltså inte beställa det på nätet.(Y)

  • asasto 19 september 2011

    Går även att mixa mandel och torkade aprikoser och en skvätt apelsinjuice (el likör) till en fast deg som trycks ut i en form med löstagbar kant. Låt stå kallt åtminstone några timmar. Bred på laktosfri grädde på bottnarna och toppa med bär och frukt. Denna tårta är även hyfsat GI vänlig för de som äter den kosten.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.