Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ska man fetta in struvjärnet före användning?

  • knyppeltanten 6 november 2010

    Jag har just hittat mammas gamla struvjärn, det är nog minst 30 år sen jag bakade struvor. Men hur gör man med järnet? Ska jag fetta in det på något sätt nu när det legat oanvänt så länge eller räcker det om det står i fettet medan det värms upp och blir hett?

    Och det är väl kockosfett man ska använda?

  • Cassiopeya 6 november 2010

    Oj vad härligt det låter med struvor! Mina favorit"kakor" när jag jobbade i bageri. Tyvärr har jag ingen aning om hur du ska göra, men förhoppningsvis finns någon annan här som vet {lashes}

  • siggemums 6 november 2010

    Jag doppar bara ner järnet i den heta oljan innan jag gör den första struvan.

    Cocosfett eller annan olja för fritering går bra.

  • knyppeltanten 6 november 2010

    Oh så bra, tack. Jag är på kakhumör, att göra dem alltså. Kakbak är en bra terapi när det är kaos på jobbet :-)

  • Cassiopeya 6 november 2010

    Skrivet av knyppeltanten den 6 nov 2010

    Oh så bra, tack. Jag är på kakhumör, att göra dem alltså. Kakbak är en bra terapi när det är kaos på jobbet :-)


    Ja där kan jag inte annat än hålla med dig! Har aldrig bakat så mycket som under den perioden när livet var upp och ner och jag varken visste ut eller in. Skönt att det finns många sätt att rensa tankarna på {curl-lip}

  • sarahottosson 13 november 2010

    Struvor tillhör jultraditionen i min familj så vi är riktiga hejjare på att baka struvor. Jag tycker personligen att det blir bäst man använder kokosfett. När det smält en aning sätter du ner struvjärnet så det blir ordentligt varmt.
    Observera att inte doppa järnet i för mkt smet. då får du inte av dem igen utan att ta sönder dem!

  • knyppeltanten 13 november 2010

    Skrivet av sarahottosson den 13 nov 2010

    Struvor tillhör jultraditionen i min familj så vi är riktiga hejjare på att baka struvor. Jag tycker personligen att det blir bäst man använder kokosfett. När det smält en aning sätter du ner struvjärnet så det blir ordentligt varmt.
    Observera att inte doppa järnet i för mkt smet. då får du inte av dem igen utan att ta sönder dem!


    Tack för tipsen. I morgon är det dags :-)

  • mattant41 13 november 2010

    Tänkte också försöka mig på struvor i år, fick ett järn i fjol men det är fortfarande oanvänt.

  • knyppeltanten 14 november 2010

    Nu har jag gjort mina struvor, det gick jättebra och god blev de. Men det är ju lite pyssligt så det blir nog inte så ofta.

  • slisan 14 november 2010

    Jag älskar också struvor! Jag och min man har det som lite jultradition att baka struvor en sen kväll efter att barnen lagt sig. Tyvärr är vi inte så duktiga, vi väntar fortfarande på ett åtminstone någorlunda bra resultat så vi försöker olika varianter varje år... Men skam den som ger sig och himla kul har vi!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.