Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skärbräda - trä vs plast?

  • vinciqator 28 augusti 2010

    Skrivet av wildlife den 28 aug 2010
    Fast tyngden är nog det jag gillar bäst med ek.... man kan stycka och hugga bäst man vill.... Min stoora skärbräda som jag skrev om förut är av ek, och den kommer att få leva länge till i mitt kök... ;-))
    Ek är bara 3,8% tyngre än bok fullt uttorkat. Densitet 0,685 mot 0,660 kg/kbdm, dvs. för en 60 x 30 x 2,6 cm stor skärbräda är skillnaden endast 117 GRAM. Jag är tveksam till om den skillnaden ens märks i dagligt bruk.

  • Gnurf 28 augusti 2010

    Äschadå...lite baciller är bara bra för imunförsvaret. I mobiliserande syfte. Själv skär jag på vad fan som helst bara det är norrländskt...Vad är det här för himla skärbrädefetischism!??

    Plocka fram Norrlänningen i Er nu gubbar >:)

  • wildlife 28 augusti 2010

    Skrivet av vinciqator den 28 aug 2010

    Ek är bara 3,8% tyngre än bok fullt uttorkat. Densitet 0,685 mot 0,660 kg/kbdm, dvs. för en 60 x 30 x 2,6 cm stor skärbräda är skillnaden endast 117 GRAM. Jag är tveksam till om den skillnaden ens märks i dagligt bruk.

    Fast ekbrädan fick jag till skänks, och jag tänkte inte betala för att få en bräda som väger 117 gr mindre... och jag måste hålla med gnurfen om att lite baciller bara är bra för magen... ;-D

    Och MIN bräda var 60x40x4 cm... borde väl bli minst 150 gr eller nåt då va....? :-D

  • vinciqator 28 augusti 2010

    Inför sådant klokskap kan man inte annat är bli stum.

  • sju 28 augusti 2010

    Jag skär på billiga i plast, som jag byter ut rätt ofta. Jag har även en skärbräda i glas, som jag dock nästan aldrig använder för att skära på, eftersom den känns obehaglig som underlag. Den får mest tjäna som uppläggningsfat faktiskt för den är ganska fin att titta på.

  • Josses 28 augusti 2010

    Skrivet av sju den 28 aug 2010

    Jag skär på billiga i plast, som jag byter ut rätt ofta. Jag har även en skärbräda i glas, som jag dock nästan aldrig använder för att skära på, eftersom den känns obehaglig som underlag. Den får mest tjäna som uppläggningsfat faktiskt för den är ganska fin att titta på.
    Har också en i glas. Föll för all reklam och fina ord om dessa glasskärbrädor när de kom för en massa år sedan, de skulle ju vara så bra!
    Tyvärr blev ju knivarna slöa på en gång och det var ett otäckt ljud i dem när man skar på dem.
    Har den också som pannunderlägg nu för tiden för som sagt, de flesta har ju fina motiv.

  • Gnurf 28 augusti 2010

    Skrivet av vinciqator den 28 aug 2010

    Inför sådant klokskap kan man inte annat är bli stum.


    Tackar ödmjukast. I get that a lot...{pirate}

  • maxxess 28 augusti 2010

    Skrivet av Gnurf den 28 aug 2010

    Äschadå...lite baciller är bara bra för imunförsvaret. I mobiliserande syfte. Själv skär jag på vad fan som helst bara det är norrländskt...Vad är det här för himla skärbrädefetischism!??

    Plocka fram Norrlänningen i Er nu gubbar >:)


    Inget ont sagt om vårt grannland Norrland! ;P hehehe

    Skämt åsido.. En bra snabb skärbräda är för vissa lika viktigt ungefär som en riktigt bra kökskniv (båda kostar ofta närmare femhundringen upp till en tusenlapp). Har man bra och funktionella grejor blir matlagning ett nöje. Att skära ned grönsaker till 5 liter ratatouille på en snabb träskärbräda med en bra kniv jämfört med en för liten dålig skärbräda i plast och slö kniv kan vara avgörande för att något ens blir tillagat. Iaf för min del.

    I mitt fall visade det sig vara extremt svårt att ens hitta en stor nog skärbräda, det blev ju till att ta till postorder trots letande i stadens samtliga köpcentra. När man ändå måste göra sig lite besvär så är det ju dumt att nöja sig med mindre än det bästa i klassen, därav diskussionen.

    En bra trädbräda som sköts med olja och sandpappras ibland kan faktiskt gå vidare till nästa generation, så om man väljer rätt från början så väljer man oftast bara en gång per livstid.

  • Lunchdax 29 augusti 2010

    Aldrig att jag skulle köpa en skärbräda i plast, jag undviker allt som tillverkas av olja.... visst om de höll lääänge men att dessutom vara tvungen att byta ut dem varje år minst - miljövänligt... absolut inte! Dessutom missfärgas plastskärbrädena lätt även om man diskar direkt, och bakterier trivs ganska bra där bland skårorna som blir.

    Glas har jag faktiskt aldrig sett, men det låter inget vidare om man tänker på hur glas brukar låta om man kommer åt med något vasst.... Låter ganska tungt också, och risk att krossa i golvet kanske.... :)

    Nej, trä kör jag på. Det det med att det är ohygieniskt med träbrädor tror jag inte på. Trä torkar som sagt fort - inga fuktiga äckliga sprickor! Och det är inte alls svårt att hålla fräscha, olja in med olivolja eller vad du har när de ser torra ut och inte känns "mjuka". Att olika svenska trämaterial är dåliga.. tsss.. för de allra allra flest duger de nog alldeles utmärkt! Tyngden i brädan tycker jag är positivt och det övriga är enligt mig bara onödigheter inte märks särskilt mycket. För övrigt finns det många tunna, lätta trä-skärbräden också.

    De som man kan köpa i affären är oftast för små och dåliga, utan oftast är det bättre att köpa på byggföretag. Om man ber snällt kan de ofta såga till den gratis också. =P Hos mig har sågade vi ut en jättefin bit måttanpassad till diskhon. Det är perfekt - den är stor och stadig och tar ingen plats på bänken eftersom den då ligger på ena diskhonshalvan. Rekommenderas! Så nej jag väljer trä både för min egen lathets skull och för miljöns skull.

  • wildlife 29 augusti 2010

    Skrivet av Lunchdax den 29 aug 2010

    Aldrig att jag skulle köpa en skärbräda i plast, jag undviker allt som tillverkas av olja.... visst om de höll lääänge men att dessutom vara tvungen att byta ut dem varje år minst - miljövänligt... absolut inte! Dessutom missfärgas plastskärbrädena lätt även om man diskar direkt, och bakterier trivs ganska bra där bland skårorna som blir.

    Glas har jag faktiskt aldrig sett, men det låter inget vidare om man tänker på hur glas brukar låta om man kommer åt med något vasst.... Låter ganska tungt också, och risk att krossa i golvet kanske.... :)

    Nej, trä kör jag på. Det det med att det är ohygieniskt med träbrädor tror jag inte på. Trä torkar som sagt fort - inga fuktiga äckliga sprickor! Och det är inte alls svårt att hålla fräscha, olja in med olivolja eller vad du har när de ser torra ut och inte känns "mjuka". Att olika svenska trämaterial är dåliga.. tsss.. för de allra allra flest duger de nog alldeles utmärkt! Tyngden i brädan tycker jag är positivt och det övriga är enligt mig bara onödigheter inte märks särskilt mycket. För övrigt finns det många tunna, lätta trä-skärbräden också.

    De som man kan köpa i affären är oftast för små och dåliga, utan oftast är det bättre att köpa på byggföretag. Om man ber snällt kan de ofta såga till den gratis också. =P Hos mig har sågade vi ut en jättefin bit måttanpassad till diskhon. Det är perfekt - den är stor och stadig och tar ingen plats på bänken eftersom den då ligger på ena diskhonshalvan. Rekommenderas! Så nej jag väljer trä både för min egen lathets skull och för miljöns skull.


    (Y)(Y)

  • Schnitt 29 augusti 2010

    Har båda till olika saker! Läst att skärbrädor i bambu är finfint! Finns på NK

  • KimOfDrac 29 augusti 2010

    Vi köpte ett set av plast med en liten figur på föreställande fågel, fisk, kött och grönsaker så de använder vi till respektive, sen har v en smart skärbräda i trä med skåror i och en metallbricka under till att skära bröd på, då ramlar alla smulorna ner på brickan och kan inte "smyga sig ut" någon annanstans. Perfekt till bröd som barkis med "busfrön" på

  • Carina96 7 september 2010

    Jag brukar faktiskt använda plast skärbräda. Det e det jag alltid har använt{beauty}

  • ikah 8 september 2010

    Har både plast och trä... såg ett test på tv där de testa trä, plast och marmor skärbräden och i slutändan vann trä just pga att de torkar så pass att inget överlever. Men då måste man se till att sköta dem också...

  • maxxess 10 september 2010

    Slutligen kom min bräda i 1m3 frigolit, den var klar för bruk efter en snabb avdiskning. Tänk att jag haft plast i så många år trots jag alltid varit van vid trä annars.. Dumt av mig att skjuta upp att beställa det jag velat ha i många år.

    Iaf: Jag beställde en "stor" bräda, 45x30 och den känns precis "lagom" i vanligt Svenssonkök. Jag fattar inte hur folk klarar sig på små brädor? Man blir ju bara kinkig när det skall beredas mat och skärbrädan är liten.
    45x30 passar fint på diskbänken, och går att diska av i en normal diskho utan att man slår i varken här eller där.


    Så här stor/liten är den med en kockkniv på ca 20 cm och en på 13-14 (EDIT: mått på knivbladen såklart)
    http://forumbilder.se/images/b302010103743c82c.jpg

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.