Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skala nötkärnor?

• etxaski 9 april 2011

Jag har tänkt testa att göra en budapesttårta.

Jag har hela hasselnötskärnor och undrar om jag behöver skala dem (alltså ta bort den papperstunna hinnan på dem) innan jag krossar dem. Någon som vet? Och, hur gör jag det i så fall enklast?

Tacksam för hjälp!

• busan37 9 april 2011

Det gör aldrig jag. Jag finhackar bara dem

• bror26 9 april 2011

Rosta dom före i ugnen, tills det bruna har fått mer färg. sen lägger du dom i en handduk och gnussar bort skalet.

• etxaski 9 april 2011

Tack för råden! Nu ska jag testa, skippar skalningen den här gången. Latmasken har talat {yawn}

• Amika 9 april 2011

Eller så har man ner dem i kokande vatten och låter dem vara där i en minut, sen häller man av det skållheta vattnet och chockar med iskallt vatten och sköljer dem. Sen är det bara att dra av skalet, för det har lossnat. :)

• The_mama97mia 9 april 2011

Jag har aldrig skållat eller skalat hasselnötter. Men beror nog på att jag också är lat!

• irrevirre 9 april 2011

Skrivet av bror26 den 9 apr 2011

Rosta dom före i ugnen, tills det bruna har fått mer färg. sen lägger du dom i en handduk och gnussar bort skalet.

Ja, så gör jag till vissa recept också. Men aldrig till Budapestbakelser, där passar det fint att ha skalet kvar(Y)

• etxaski 16 april 2011

Det funkade jättebra att ha skalet kvar.

Tack för alla goda råd! Jag har skrivit ner hur skalningen av nötterna kan göras i min lilla bra-att-ha.

Där fick jag också skriva in att jag inte ska vispa ner nöthacket i marängen, utan försiktigt röra ner det. Det borde jag tänkt på eftersom jag vet att det inte går att vispa ihop marängsmet med minsta lilla fett i. Alltså tappar smeten spänsten om man har i feta nötter...

Ibland känns det som om jag i framtiden kommer att ge ut en kokbok där allt, verkligen allt, står i instruktionerna... Det är allt mycket som kan vara underförstått, eller något som man egentligen borde kunna, grunderna...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.