Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skalad eller icke skalad potatis

  • flumhum 3 april 2009

    Ang elektrisk potatisknalare fick en i födelsedagspresent av sambon bara för att han vet att jag hatar att skala potatisen och han tål inte skalen så de blir ju min lott då :D men jag har inte vågat provat den ännu då jag inte är så säker på att den fungerar till äldre potatisar.
    är det någon som har en och vet att de funkar eller är den mest till ny potatis?

    Vitaminer är bra (Y) så kanske ska börja sluta skala potatisen hädanefter.:D
    Skulle ju bespara en massa tid :D

  • Lotten_J 3 april 2009

    Ha ha ha du får då till det minsann....tur man inte är någon "fru" :p

    Skrivet av Gnurf den 3 apr 2009

    Skaffar man sig en bra fru som monfo...då behöver man ju inte skala potatisen Lotten!! :D Läs och lär....(Y)

    Nä fan, nu sticker jag å tränar lite. Så kan man äta mer potatis...å kanske något litet annat oxå...senare ikväll!!

    Trevlig Helg på er Knäppgökar!! :p

  • Maripoosa 14 april 2009

    Jag är också nyfiken på den elektriska potatiskalaren!
    Hur bra funkar en sådan?

  • t_atichart_l 14 april 2009

    hur många vet jag inte exakt, men det är en smak sak att äta skalad eller icke skalad. Men personligen så kör jag med skalad för att det är väldigt näringsrikt.(Y)

    Skrivet av flumhum den 2 apr 2009

    Hej!
    Funderade tidigare i dag då middagen förbereddes förr när jag var yngre fick man jämt oskalade potatisar i skolan men nu för tiden är det alltid så att man skalar potatisen..

    hur många skalar egentligen potatisen innan man kokar den?
    och är det någon skillnad att skala förutom att det är lättare och snabbare sedan när man ska äta?



    Mvh flumhum:D

  • sussisus 14 april 2009

    Här skalas vinterpotatisen om det ska bli mos, hasselback, ugnsklyftor och pressad potatis, annars kokas knölarna med skalet kvar.
    Färskpotatisen kokas eller ugnsteks alltid med skalet på.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.