Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smälta choklad i mikro

  • waste182 22 september 2008

    Hejhej :) Har läst lite överallt att man kan smälta choklad i mikron istället för över vattenbad.
    Undrar lite hur man ska göra då, hur hög värme osv..

  • Okänd 22 september 2008

    hög värme i korta intervaller, á 10-15 sek.
    rör om mellan varje intervall.

    (Y)

    var noga med att röra om! annars bränns den lätt och bränd choklad är hemskt!

  • waste182 22 september 2008

    oki tack så jätte mycket :) nu vet jag

  • anluk 22 september 2008

    Var uppmärksam bara för det "bränns" lätt vid, jag höll på att sätta fyr på heal mikron en gång innan jag visste att det bara är kort stund man skall mikra den....:o

  • kickiekblad 22 september 2008

    Tycker det går bättre på spisen(Y)

  • Okänd 16 oktober 2008

    Ingen expert på att smälta choklad i mikro. Min blir bara klumpig. Använder hellre spisen.

  • boz1965 16 oktober 2008

    Jag undviker mikron när jag ska smälta choklad. Jag tycker att ett vattenbad på spisen är 100 ggr bättre, då har man total koll på läget.

  • Jilliii 19 oktober 2008

    Jag köpte för några år sen en chokladsmältare för typ 200 till min mor.
    o så mindes jag den då jag jämt krånglade med vattenbad, så jag åkte (finns på Rusta!)
    o då kostade den 60 kronor (!)
    fungerar jätte bra..
    dock inte använt min trots att jag köpte den för en månad sen..
    haha kommer väl aldrig använda den bara för de,... den e typ som sockervaddsmaskinen jag bara var tvuuuuungen att ha.. haha

  • Smulpajen 19 oktober 2008

    Håller på vattenbadet på spisen! Bränns alltid vid eller blir grynigt i mikron:'( Hörde att om man har induktionsspis/häll behöver man inte vattenbadet. Är det någon som testat det?

  • anluk 19 oktober 2008

    Trots mitt lilla missöde för länge sedan så mikra jag alltid chokladen när jag skall smälta den. Tycker det funka kanon!

  • Erajscha 19 oktober 2008

    Jag brukar alltid smälta i micron, idag smälte jag 50 gram 86%-ig choklad och då jag körde jag på halv effekt 30 sekunder i taget och så får man röra mellan varven.

  • Helle77 12 juli 2009

    Bättre sent än aldrig...
    ...bryt chokladen i små bitar, lägga dem i en skål och ställa i mikron på låg effekt, ca 5 minuter. Känn på den med en sked då och då - den kan fortfarande se fast ut när den redan är smält.

    Jag hade effekt 160w och det funkade utan missöden :)

  • Okänd 12 juli 2009

    Jag gör precis som Helle77 och det har alltid funkat bra......Bekvämt att smälta i mikron.

  • bakamonkeyprincess 12 juli 2009

    Jag har absolut inte hög effekt, det är då det kan gå illa.
    Bryter chokladen i små bitar och sätter mikron på ett snäpp högre en "defrost", tar några minuter men mycket mindre risk att det bränns. :)

  • Magdiis 7 augusti 2009

    Tar dessutom längre tid med micro ;)

  • boz1965 8 augusti 2009

    .

  • sandra87 9 augusti 2009

    Hej jag använder mig av en micropluskanna från tupperware när jag smälter i micron, det funkar perfekt !

  • Ninni84 10 augusti 2009

    ta en skål o lägg i chokladen har du en micro på 800 w så ta du 400 w typ 1,5 min ENKELT!!!:)

  • Flamsan 10 augusti 2009

    Tveklöst vattenbad på spisen.

  • millaharry 11 augusti 2009

    Micron funkar bra med halvhög effekt och att man provar sig fram genom att röra runt med någon minuts mellanrum. Det är verkligen så som någon skrev ovan att chokladen kan se osmält ut (liksom behålla en del av formen utanpå) även om den smält. Jag häller i lite olja redan efter ett par minuter i micron.
    Vill bara varna för en härlig och genomträngande bränd chokladdoft om man glömmer omrörningsskeden i :D. Förstörde effektivt den sista chokladen jag hade att doppa julgodiset i den julen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.