Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

småkakor och varmluftsugn

  • farmoringer 18 maj 2008

    Hoppas nån här vet hur det fungerar att baka småkakor i varmluftsugnen. Är lite lat och har alltid bråttom så tyckte det skulle vara bekvämt om man kunde slänga in alla kakorna på en gång. Nån som vet? :)

  • vegannika 18 maj 2008

    Jag har aldrig provat då jag nyköpt min spis med varmluftsugn men rent spontant, det är väl det som är grejen med varmluftsugn, eller?

    Är det nåt särskilt med småkakor som isåfall inte skulle funka. Ingen aning men du får säkert snart veta av nån som provat.

  • ros 18 maj 2008

    Jag har aldrig bakat kakor i våran varmluftsugn. Men jag läste något om att det blir 25° varmare när varmluften är igång.

  • farmoringer 18 maj 2008

    Ja. det är det jag hoppas på att nån vet. Jag har gjort det med matbröd och det funkade jättebra, men småkakor??

  • farmoringer 18 maj 2008

    Skrivet av ros den 18 maj 2008

    Jag har aldrig bakat kakor i våran varmluftsugn. Men jag läste något om att det blir 25° varmare när varmluften är igång.


    Jo,jag vet att man ska ha lägre temperatur med varmluften...Det blir ju nåt helt annat med varmluften så därför är jag nyfiken på kakorna...

  • MammaIrene 18 maj 2008

    Oh, det går fantastiskt bra att baka småkakor i varmluftsugn!!!!!:p
    Jag brukar göra det, oftast står det ju i recepten vad man skall ta för temp om man väljer varmluftsugn.Tror det brukar skilja 25 grader, är det inte så?

    Jag brukar alltid baka maränger i varmluftsugn, jättebra!
    Jag slänger då in 3 plåtar på samma gång o det går då så mycket fortare!!!(Y)

    Jag har hört att det enda du inte skall baka i varmluft så är det bullar med jäst i och bröd, vet inte varför men tydligen lär det ej bli så bra...

    Lycka till o skriv gärna in igen o berätta hur det gick när du prövade, för det tycker jag du skall göra!

    Mvh Irene

  • Okänd 19 maj 2008

    Fumkar utmärkt,vi gör det hela tiden i skolan. Viss färgskiftning ger det ju (de högst upp blilr litelitelite brunare än resen men knappast mycket (vi har ganska gamla ugnar där också, så det kan nog bero på det också)^^

  • farmoringer 19 maj 2008

    Ja, nu har jag bakat bondkakor i varmluftsugnen. Det gick jättebra. Tog några minuter längre än vad det stod i receptet....Men det var skönt att kunna slänga in mer än en plåt på en gång...(Y)

  • MalinJ 12 september 2008

    sitter och letar svar för jag ska sätta in brödet i ugnen om ca 30 min och fuderar på vilken fuktion jag ska ställa ugnen på. Om jag sätter på under och övervärme - är då varmluften avstängd? jag är nog lite trög på det här. Har haft ugnen i en vecka :o
    Men vad jag kan läsa på nätet så ska man dra ifrån 10% av värmen som står i receptet, men det borde då inte gälla om jag kör på under/övervärme? någon som kan det här? tills dess får jag väl se om jag lyckas eller inte....

  • farmoringer 12 september 2008

    Sätter du på funktionen över under värme så har du ju inte valt varmluften. Det finns en särskild markering för det....Men det är super med varmluft...(Y)

  • cheyenne1 12 september 2008

    Skrivet av farmoringer den 18 maj 2008

    Hoppas nån här vet hur det fungerar att baka småkakor i varmluftsugnen. Är lite lat och har alltid bråttom så tyckte det skulle vara bekvämt om man kunde slänga in alla kakorna på en gång. Nån som vet? :)

  • glutten78 12 september 2008

    Älskar min varmluftsugn. Är så smidigt när man bakar och kan sätta in flera saker samtidigt. Jag har inte upplevt något problem med något jag haft i ugnen på varmluft. Har gräddat matbröd, bullar, kakor, pizza mm. Drar ifrån ca 20 grader än vad det står i receptet.

  • Fladie 12 september 2008

    Jag är lite besviken på varmluftsugnen. Det är snart 20 år sedan jag fick (köpte) min första. Tycker det blir dålig färg på mat/kakor när jag sätter in flera plåtar samtidigt.

  • MalinJ 12 september 2008

    Skrivet av farmoringer den 12 sep 2008

    Sätter du på funktionen över under värme så har du ju inte valt varmluften. Det finns en särskild markering för det....Men det är super med varmluft...(Y)


    Jag tror jag har fattat det hela nu (Y) Trots att man på flera ställen på nätet skriver att det lite blir bra att baka bröd i varmluftsfunktionen så gjorde jag det idag, och det jättefina limpor, och fin färg på bägge plåtarna. Bakade kakor igår som blev fina och goda de med.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.