Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smakkombinationer i tårta

  • Lenkan 5 januari 2010

    Jag har fått i uppdrag att göra fem stycken tårtor till en man som fyller 50.
    Det ska vara olika fyllningar i allihop, två lager, en med godis och en med frukt/bär.
    Tre tårtor är färdigkomponerade; Baileysmousse och skogsbärsmousse, vit chokladmousse och hallonmousse, After Eightfluff och päronmousse.

    Men vad ska jag ha i de övriga två? Vore roligt med nån kul choklad, till exempel toblerone eller liknande som fluff, men vad ska jag ha till för frukt/bärbrytning då?
    Vad för godis kan man ha citronmousse till? Känns som om citron och choklad inte är nåt vidare.
    Vad tror ni om lakritsfluff och citronmousse?

  • Uli 5 januari 2010

    choklad och apelsin curd borde funka bra och vit shocklad och citron ar jattegott tillsammans...vit toblerone och citron ar kanske annu godare.

    eller kola,dulche de leche med applen borde bli jattegott.

  • Lenkan 5 januari 2010

    Apelsin är tydligen bannlyst, annars hade jag gärna haft det

  • The_mama97mia 5 januari 2010

    Det låter både mycket ambitiöst och spännande, jag blir nyfiken på hur du gör mousserna??? Har inga bra tips att ge, men tar gärna emot recepten hihi.

  • FruAst 5 januari 2010

    Dajm och banangrädde

    eller en julvariant pepparkaksmak och lingongrädde

    svartvinbär och vitchoklad kan funka

  • SDMaya 5 januari 2010

    Kokosmousse
    Nougatmousse
    Päronmousse

    Här kommer några som jag gillar :)(Y)

  • SDMaya 5 januari 2010

    Skrivet av mama97mia den 5 jan 2010

    Det låter både mycket ambitiöst och spännande, jag blir nyfiken på hur du gör mousserna??? Har inga bra tips att ge, men tar gärna emot recepten hihi.


    Tänk på när du gör Mousse att du följer receptet noga... jag har provat höfta, och det blev inte lika bra då :)...hehe. Man måste ju testa ;)

  • SDMaya 5 januari 2010

    Skrivet av Lenkan den 5 jan 2010

    Jag har fått i uppdrag att göra fem stycken tårtor till en man som fyller 50.
    Det ska vara olika fyllningar i allihop, två lager, en med godis och en med frukt/bär.
    Tre tårtor är färdigkomponerade; Baileysmousse och skogsbärsmousse, vit chokladmousse och hallonmousse, After Eightfluff och päronmousse.

    Men vad ska jag ha i de övriga två? Vore roligt med nån kul choklad, till exempel toblerone eller liknande som fluff, men vad ska jag ha till för frukt/bärbrytning då?
    Vad för godis kan man ha citronmousse till? Känns som om citron och choklad inte är nåt vidare.
    Vad tror ni om lakritsfluff och citronmousse?


    Lakritsfluff och citronmousse blir nog kanon gott ihop? Vad dekorerar du dom med sockerpasta?
    Vad har du i Lakritsfluffet?
    100 gram salt sill el käckkolor +3 dl grädde?

  • siggemums 5 januari 2010

    Vilket roligt uppdrag!
    Brukar själv inte göra tårtor med mosse men det låter spännande och gott!

    Det är gott att krossa Fazer chokladpraliner med likör(eller vad de heter finns att köpa bland lösgodis med papper om varje) blanda det med vispad grädde i ena lagret och någon hallon eller jordgubb fyllning på andra lagret. Gjorde en sådan typ princess fast som ett lands flagga till en stor fest en gång .Den blev mycket uppskattad.

    Nötbotten med krossade (choklad)punchflaskor är väldigt gott. Man häller punchen över botten och blandar resten med vispad grädde...men då blir det ju inte två.
    Är i vanliga fall ingen större älskare av likörpraliner men så blir det gott.

    Citron med lakrits, den hade jag tagit en bit av om jag var med på festen för jag älskar lakrits.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.