Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smaskens i stekpanna?

  • SlRI 27 oktober 2011

    Hejsan alla gottegrisar!
    Jo det är så att jag har ett litet problem. Jag har flyttat till Etiopien och har inte lyckats få tag på en bra ugn än och vet inte när det kommer kunna bli av heller. Matlagningen funkar helt okej utan, men mitt sötsug växer allt större.
    Har ni några bra tips på kakor, godis eller liknande som man kan göra i stekpanna/kastrull? (Kan tillägga att jag inte har tillgång till vaniljsocker, sirap eller grädde)

  • Vaysh 27 oktober 2011

    Kanderade nötter är ju alltid gott och enkelt att göra också - bara hacka diverse nötter och mandel grovt och stek ihop med smör och socker (det ska bli brunt och bubbla lite men får inte brännas vid) - häll upp på bakplåtspapper och låt svalna. Gott till mousse, glass eller bara som godis.

  • Liindis 27 oktober 2011

    Chokladbollar så klart!!
    100g rumsvarmt smör
    1 dl socker
    3dl havregryn
    2 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker ( vet att du ej har detta så öka strösockret!)
    2 msk kallt kaffe
    Rör ihop allt forma bollar eller snibbar rulla i strösocker eller pärlsocker om ni har!?
    Karamellsocker funkar oxå om du har tillgång till detta!

  • 93emm29 27 oktober 2011

    Du måste ju kunna göra engelska muffins. De steker man ju istället för att tillaga dem i ugnen...

  • SlRI 27 oktober 2011

    Åh chokladbollar skulle vart underbart, men vi måste värma allting för att inte riskera att bli sjuka så det funkar tyvärr inte :(
    Och ska definitivt göra kanderade nötter om jag hittar några nötter bara haha, men det borde väl finnas.

  • SlRI 27 oktober 2011

    Ska testa engelska muffins! tack

  • Liindis 27 oktober 2011

    winernogat!
    100 g flagad mandel
    250g nogat
    125 g mörk choklad
    Rosta mandeln i torr stekpanna låt svalna
    smält chokladen och nogaten i vatten bad
    när den är smält rör sakta ner mandelen
    häll smeten i en form med bakplåtspapper ca 20 gånger 20 cm
    låt stå i kylen ca 3 tim

    Ät o njut!!
    Kram.

  • litenkatt 27 oktober 2011

    pannkakor kanske?

  • SlRI 29 oktober 2011

    Pannkakor var det första vi gjorde när vi hade hittat mjöl, blir inte lika goda som i Sverige, men ändå. Gott! Ska hålla utkik efter mandlar och nougat men tror det blir svårt tyvärr

  • Bumbelna 29 oktober 2011

    Chokladbollar går alldeles utmärkt att göra på smält smör. Dessutom är det lättare att få ihop degen. Visserligen ska dom sedan in i kylen att stelna och då kansk det inte är bra att äta om nu allt måste vara varmt som ni äter.

  • issa25 29 oktober 2011

    min mormors "krabbelurer":
    2ägg
    1½dl socker
    1½dl mjölk
    4½dl mjöl
    2½ tsk bakpulver (kanske inte finns)

    Vispa ägg och socker, tillsätt mjölk, rör i torrvaror. Klicka ut små klickar i stekpanna och stek på ganska svag värme, vänd dem och doppa sedan i socker. Blir typ som sockerkaka.

    "rocky road" nötter, kola, skumgodis- blanda med smält choklad - stelna och skär i rutor.

    Finns det cornflakes? blanda med smällt choklad..
    Vilken utmaning du har - spännande!

  • husmusen88 29 oktober 2011

    Finns ju massor med bakverk man friterar, funkar utmärkt att steka i smör/ollja då eller koka. Som munkar, struvor mm.

  • jas65 29 oktober 2011

    Kan du steka i panna kan du ju även använda plattorna till ugn. Det är bara att ha ett lock över. Sedan anpassa temperaturen.

  • blekegreven 29 oktober 2011

    De flesta 'puddingar' o dyl, som ju ska gräddas i vattenbad i långpanna går lika bra i gryta med lock. Fö är det ju samma princip. ca 4-5 cm vatten i botten på grytan, ställ i formen och grädda på ganska låg värme en lite längre stund. Det blir SÅ gott, Du kan ju prova detta med tex vanlig sockerkaks-smet? borde ju inte bli så tokigt det heller :)

  • blekegreven 29 oktober 2011

    Ja-visst-ja och så kan man ju så klart göra smulpaj med havregryn. Gör först 'smulet' genom att rosta havregryn med smör och socker i stekpanna (jag brukar ha i lite nötter och kanel också). Koka sedan 'fyllningen' av tex äppelklyftor och socker eller vad du nu vill ha. servera i skålar med smulet och lite kall vanilj-sås, glass eller grädde.

    Sedan vill jag åter lyfta fram frityrens förträfflighet. Gjorde själv donuts häromdagen, och det är banne mig inte dumt det...

    En enkel bär/frukt-kräm är ju iofs inte fel det heller...

  • soccermum 30 oktober 2011

    fattiga riddare:
    Doppa bröd i pannkakssmet och stek med socker och kanel

    norska lappar:
    1 ägg
    3/4 dl strösocker
    2 dl fil
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bikarbonat

    Vispa ihop alla ingredienser till smeten..
    Smält lite matfett i en stekpanna och klicka ned små högar av smeten.
    Gräddas på svag värme, vänd dom sakta och stek färdigt på andra sidan också.

    Äppelpaj:
    Skiva äpplen och stek i lite smör, pudra över kanel och socker.Smula sist över digestivekex.. (Om det går att tillgå..ler..)

  • Cassiopeya 30 oktober 2011

    Kanske något i den här stilen kan funka? :D

    Cornflakesgodis

    Leilas cornflakes crisps

  • 93emm29 3 november 2011

    Ni måste ju kunna koka kola och knäck utan problem. Men då är kanske inte en stekpanna att föredra

  • Cassiopeya 3 november 2011

    Skrivet av 93emm29 den 3 nov 2011

    Ni måste ju kunna koka kola och knäck utan problem. Men då är kanske inte en stekpanna att föredra


    Kanske blir svårt utan sirap? ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.