Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

smör och vit choklad

  • lottafroberg 31 december 2011

    Har precis smält smör och vit choklad vattenbad. Det skar sig. Någon som vet vad jag gjorde för fel?

  • Gnurf 31 december 2011

    Kanske blev lite för hög temperatur ändå, kanske fick lite vatten ner i mixen, kanske rörde lite för lite i mixen. Svårt att säga exakt...

  • Saleborn 31 december 2011

    du kanske skulle smält chokladen och haft i lite smör i taget..smöret va kanske för kallt mot chokladen..

  • rostok 31 december 2011

    Det kom förmodligen in vattenånga i röran. Jag har helt slutat att smälta choklad i vattenbad just för att det har hänt mig. Det bära är att smälta smöret först och sedan ta i lite choklad i taget.

  • sju 31 december 2011

    Man får smälta chokladen först och sedan röra i rumstempererat smör i små klickar i taget. Det kräver också att man rör om tills allt smör gått ihop med chokladen.

  • monicadanell 31 december 2011

    jag brukat ha olja ist för smör

  • Amika 31 december 2011

    Beroende på vad man ska ha det till så brukar jag göra på två olika sätt...
    Ska jag ha det i en kaka eller dyl. så brukar jag smälta smöret och sedan ha i den finhackade chokladen och röra tills den smält.
    Annars, om smöret inte får smälta så brukar jag smälta chokladen i micron, 20 sek åt gången och röra om däremellan så den inte bränns vid och blir klumpig. Sen låter jag den svalna lite så den fortfarande är smält, men inte het och så rör jag ner smöret lite åt gången och då brukar jag ha rört smöret mjukt först.

    Men jag tror precis som föregående "talare" att det kanske kommit ner vattenånga i chokladen. Då skär den sig.

    Gott nytt år!
    Mvh
    Jonna

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.