Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

smör? socker?

  • Tilda___ 14 november 2008

    måste det vara smör i småkakor?
    överallt om man vill ha nyttigare alternativ i bakning föreslås kesella. Men fungerar det till knappriga småkakor eller måste det vara smör då?

    Har även funderat på om det går att byta ut socker mot honung när man bakar kakor, eller bryter honongssmaken igen tror ni? (i pepparkakor)
    har fått för mig att honung skulle vara lite mindre onyttigt och eftesom det är så sött kanske man inte behöver ta lika mkt...?
    nån som kan ge en fingervisning om hur mkt?

  • Jessica85 14 november 2008

    Rent spontant tänker jag att typ rapsolja skulle kunna ersätta smör i kakor, då det är frågan om smält smör vill säga. Honung ser jag också som ett nyttigare sötningsmedel då det är ett helt naturligt sötningsmedel. Annars är ju all form av "oförädlad" (kommer inte på det rätta ordet) socker bättre än vanligt vitt, alltså typ råsocker.

    Kikar du in på nlife.se kan du finna lite recept på nyttigare varianter av kakor. Hittade pepparkaksskorpor där http://www.nlife.se/brod/pepparkaksskorpor/ där använder hon flytande honung till sötning samt rapsolja istället för smör.

    Testa lite och var inte rädd att misslyckas. Man behöver ju inte börja med så stor sats :-)
    Lycka till och berätta gärna hur det gått!

  • Tilda___ 14 november 2008

    jag är inte så erfaren när det gäller bakning...läskigt att höfta, så jag tänkte utgå från farmors gamla pepparkaksrecept.
    Här på matklubben finns ett recept på pepparkakor utan smör, men de blev väldigt skarpa i smaken och liksom kompakta...men det gick att göra...

    hittade att honung 2x så söt som socker, tror ni att det är per dl eller per gram?

    kan man baka bara med grahamsmjöl eftersom kakorna inte behöver jäsa på samma vis som bröd?

    Ska man ta samma mängd olja som smör? eller kesella?

    eller går det att baka på jordnötssmör eller liknande, lite nyttigare??
    vad händer om man gör en deg på lättmargarin?

    mkt frågor:D kan bli fler

    I Farmors recept är det ett ägg, går det att ta mer ägg och då minska på fettet, ägget ger väl lite volym, eller vad gör ägg...?

  • Tilda___ 14 november 2008

    jag är inte så erfaren när det gäller bakning...läskigt att höfta, så jag tänkte utgå från farmors gamla pepparkaksrecept.
    Här på matklubben finns ett recept på pepparkakor utan smör, men de blev väldigt skarpa i smaken och liksom kompakta...men det gick att göra...

    hittade att honung 2x så söt som socker, tror ni att det är per dl eller per gram?

    kan man baka bara med grahamsmjöl eftersom kakorna inte behöver jäsa på samma vis som bröd?

    Ska man ta samma mängd olja som smör? eller kesella?

    eller går det att baka på jordnötssmör eller liknande, lite nyttigare??
    vad händer om man gör en deg på lättmargarin?

    mkt frågor:D kan bli fler

    I Farmors recept är det ett ägg, går det att ta mer ägg och då minska på fettet, ägget ger väl lite volym, eller vad gör ägg...?

  • thetetra 14 november 2008

    Småkakor blir bäst på lite lätt härsket margarin.

    Ovanstående är en sanning som jag fick lära mig av mormor när jag ville att hon skulle kasta det oöppnade för gamla margarinpaketet hon tänkte använda för att baka på till jul. Efter att ha provat själv kan jag säga att hon hade rätt och har hädanefter bytt ut allt smör i småkakor till margarin, lite för gammalt sådant.

  • carola275 15 november 2008

    Skrivet av Tilda___ den 14 nov 2008
    hittade att honung 2x så söt som socker, tror ni att det är per dl eller per gram?


    När det gäller honungen kan jag nog garantera att 2x gäller för både vikt och volym, men det kanske du redan räknat ut? :o

  • Tilda___ 15 november 2008

    har nu gjort en deg...eller 4 små.
    GJorde först 2 små degar, en med smör och en med kesella hade jag tänkt, men sen kom jag på på slutet att jag gömt sirapen så då delade jag degarna en gång till och hade sirap i hälften, för att se hur det blev med och utan.
    Övrigt så bytte jag ut sockret mot halva mängden honung och tog dubblet så mkt ägg som man "ska" och så använde jag matlagningsgrädde i stället för riktig....

    Jag tog minder än hälften så mkt smör som i receptet i den ena degen och en liknande mängd kesella i den andra degen.
    Den degen med smör beter och känns som en vanlig deg, men den andra är liksom lite seg
    får se hur det blri när man bakar ut det...

    Det jag funderar på nu är hur länge degen behöver vila? går det bra med några timmar eller måste det var ca ett halvt dygn eller hur är det??

  • Tilda___ 19 november 2008

    ok så här blev det,
    pepparkakorna med kesella blev stenhårda, passar nog bättre till skorpor.
    De kakor som jag hade lite smör i blev bra i konsistensen men smakade inte så mkt (det gjorde inte de med kesella heller) så jag tror att man ska ha lite mer än halva mängden honung gämfört med socker.
    åtminstone om man som jag bakade med grahamsmjöl som jag har hört äter upp sötman(fibrerna)

    men det gick ju att göra degen betydligt nyttigare, och om man ska ha kristyr på så gör det faktiskt inget om kakan inte är så söt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.