Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smörgåstårta?

  • maddelen 24 maj 2009

    Hej!
    Jag har bestämt mig för att baka en smörgåstårta men förra gången blev den torr, inge bra alls. Någon som har nå tips på hur jag kan få den lika safttig somnär man köper den?

  • Disen 24 maj 2009

    Bäst tycker jag, är att göra färdigt alla "lager" dagen innan så den får stå och "gotta" till sig. Sen kan du garnera den dagen efter.:p

  • aganonetotta 24 maj 2009

    När jag gick kallskänksutbildning för många år sen så fick jag lära mig att lägga ihop tårtan dagen innan och sen täcka den med bakplåtspapper. Blöt sen vanliga kökshandukar i kallt vatten och paketera in tårtan. Sen är det bara att plasta in den.
    Jag får aldrig en torr tårta efter att ha gjort på detta sätt.

  • mmarabou 24 maj 2009

    Jag brukar pensla bottnarna med mjölk eller buljong innan jag lägger på fyllningen och det brukar bli bra. Jag lagar också smörgåstårtan dagen innan servering.

  • K-kristina 24 maj 2009

    jag gör som hon ovan med kallskänkeutbildning o dt fungerar perfekt

  • Monika46 24 maj 2009

    Mitt tips är att du dänker brödet med fruktcocktailjouse (sockerlag) (Y).
    Jag brukar slå sockerlaget i en olja- eller vinägerflaska. Sen dänker jag hela brödet med detta och det blir suveränt gott och saftigt.
    Jag brukar dessutom köra fruktcocktailen i en matberedare så det mosar sig lite grann sedan blandar jag ner detta i majonäs, crème fraiche och gräddfilblandningen. Det blir saftigt friskt och gott tillsammanns med exempel strimlad kokt skinka emellan.
    Även sockerdricka skall vara bra att dänka brödet med.(Y)(Y)

  • Glitterfia 24 maj 2009

    Sockerdricka är suuuper (Y). Jag använder alltid det samt lägger ihop tårtan dagen innan.

  • Ernst76 25 maj 2009

    Jag brukar pensla brödet med lagen som räkorna ligger i. Har oftast färska räkor som dekoration, alltså på översta lagret men som fyllning använder jag räkor i lag. Lagen är perfekt till att "blöta" brödet med, ger extra "räksmak".(Y)

  • igge112 25 maj 2009

    jag använder alltid buljong och det får bra smak + att den håller sig saftig (Y)

  • Erajscha 25 maj 2009

    Om man gör ganska blöt fyllning och lägger ihop den dagen innan den ska ätas så blir den saftig. :-)

    Hälla på sockerlösning förstår jag inte hur man kan göra om jag ska vara ärlig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.