Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smörgåstårta utan majonäs och för en diabetiker

  • flumhum 28 juni 2009

    Hej!
    Jag har fått i uppgift att göra en smörgåstårta till den 25/7.
    har aldrig gjort smörgåstårtor förut och nu måste jag lära mig snabbt :P det ska vara till en diabetiker och måste vara utan majonnäs då han inte tål det.
    Så nu söker jag med lus och lykta efter lite ideer på vad jag kan ha för fyllningar?
    det ska vara räkor så långt vet jag men sedan? vad passar bra till det?

    Mvh Flumhum

  • farmoringer 28 juni 2009

    Jag brukar alltid blanda med nån naturell färskost...
    Till räkor, lite finhackad purjolök eller rödlök plus då färskost. Man kan också blanda i hackat kokt ägg. Lite stenbitsrom.
    Tonfisk i salldsbitar, blanda med färskost nån finhackad lök.
    Man kan ju också använda nån vanlig mjukost som fyllning.

  • babbs 28 juni 2009

    Jag varvar mörkt bröd med ljust bröd. Använder Kesella och mjukost som grund till fyllningen som kan bestå av hårdkokt hackat ägg + kaviar och dill, rökt skinka + hackad lök + avrunnen ananaskross och lite senap, räkor + dill. Låter tårtan stå i kylen över natten och garnerar nästa dag med att breda över först mjukost och sedan plocka på det man tycker om, ägg, skinka, räkor. Runt kanten brukar jag ha strimlad sallat eller tunt skivad gurka. Lite tomat, citron och dillkvistar avslutar härligheten.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.