Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

smoothie

  • matnjutaren 10 juni 2008

    När jag gör smoothie med hallon i tex då tar jag det jag har hemma. Alltså använder jag smaksatt youghurt, menar jag. :) Men det är ju bara till min frukost sååå...(L)

  • frucaos 11 juni 2008

    Det är en smaksak - många smoothierecept har juice i stället för yoghurt, så det är egentligen bara att prova sig fram. Jag tycker det är supergott med äppeljuice som bas. När jag gör på yogurt blir det ofta naturell, men skulle jag göra jordgubbssmoothie så skulle jag kunna tänka mig att prova med jordgubbsyogurt.
    Det går säkert bra med fil också!

  • monac 11 juni 2008

    flygande start,Smoothi.

    Nej,du kan använda vad du vill. Tranbärsjuice är gott att ha i eller mangojuice samt granatäppeljuice.(Y) Har man banan i såblir det cremigt ändå samt av de frysta bären.

  • zonale 11 juni 2008

    Min smoothiebas är drickyoughurt, banan och några msk fiberhavregryn. Sedan varierar jag med olika bär och frukter. Vanlig youghurt, smaksatt eller naturell eller tom fil måste också fungera.

  • monac 11 juni 2008

    björnbär,mango & banan & blåbär,pressad lime(färsk,viktigt!) hackad färsk ingefära & stött kardemumma & soyamjöl blev det i morse....mmmmm jätte smarrigt!
    Blev de både till frukost & medhavd lunch:D(Y)

    färska jordgubbar är ju oxå bara drömgott!!!

  • monac 11 juni 2008

    mixade frukter & bär kan bara inte bli "äckligt"...vet inte vad du gjorde för fel Molgan???
    På´t IGEN!:)

  • Okänd 11 juni 2008

    Har fått tipset att om man använder vanlig yoghurt där det står/sägs att det ska vara vaniljyoghurt så kan man ha i 1/2-1 banan för att få med sötman (och då nyttigare söttma också!) men inte så mycket smak... har aldrig testat själv, men jag tycker attd et låter ganska logiskt... (Y)

  • marwis 11 juni 2008

    Jag gör smothie på vaniljyoghurt, banan, frysta hallon och en skvätt juice. Använder jag naturell yoghurt tar jag i lite mer banan bara.

  • IngridC 12 juni 2008

    Skrivet av molgan den 10 jun 2008

    Jag har en liten fundering.
    Måste man ha vaniljyogurth till
    smoothie om det står det i receptet, eller kan man välja smaksatt yogurth?
    Eller smakar det då inget gott?
    Tacksam för svar.


    Hej, alldeles ny o färsk här på matklubben men dristar mig till att svara ändå:
    det går fint att göra smoothie utan vaniljyoghurt, har du vanlig naturell kan du söta med lite honung om du tycker att det behövs. Det går säkert att använda även smaksatt yoghurt, konsistensen blir ju densamma!
    Fast jag brukar oftast använda vaniljyoghurt, har alltid det hemma. Min snabbaste smoothie som barnen älskar:
    Två bananer, c:a ett halvt pkt vanlijyoghurt, en stor näve bär (hallon/jordgubbar, perfekt att ha i frysen till smoothie), några msk mjölk för konsistensen, några msk juice för smaken (går såklart att hoppa över). mixa med stavmixer, smaka av och tillsätt ev mer av något. Absolut godast om bären är frysta, då blir smoothien kall!

  • Okänd 12 juni 2008

    jättegod "nästan smoothie" är att mixa frysta hallon, vaniljyoghurt och lite glass. det är underbart gott och kallt.
    Perfekt sommarmys!
    (L)

  • Okänd 17 juni 2008

    Jag brukar göra smoothie av yoghurt (naturell) , frysta hallon eller jordgubbar och kanske lite socker. Sen mixar jag det bara. Jättelätt att ta med på utflykten eller på t.ex skolan / jobbet ??
    Min mamma och jag gjorde en smoothie av havremjölk, hon tyckte om det men jag håller mig nog mest till yoghurten. P.s Om man är vegetarian så ska man inte ta yoghurt, en del innehåller gelatin och det vet man ju aldrig vad det innehåller... så alla vegetarianer: kolla bakpå förpackningen efter gelatin!! D.s

  • lenajeanette 18 juni 2008

    Skrivet av monac den 11 jun 2008

    björnbär,mango & banan & blåbär,pressad lime(färsk,viktigt!) hackad färsk ingefära & stött kardemumma & soyamjöl blev det i morse....mmmmm jätte smarrigt!
    Blev de både till frukost & medhavd lunch:D(Y)

    färska jordgubbar är ju oxå bara drömgott!!!


    Tror att Monac menar sojamjölk!

  • monac 18 juni 2008

    Skrivet av molgan den 12 jun 2008

    Kan man byta ut Ingefära mot något annat?
    Tack monac, jag ska testa att göra smoothie igen.
    hm, vad är soyamjöl?


    soyamjölk kallas även soyadryck...go green den på 7,5 dl förpackning.
    Färsk ingefära har jag i för att det är så himla gott,men gillar man inte det så hoppa över den.
    Krossade linfrön är omega fettsyror & en bra fiberkälla som magen blir glad av!

    //Monac.

  • hansdotter 18 juni 2008

    Jag brukar oftast göra en smothie på bara bär och frukt och linfrön. Jag har känslig mage och den gillar inte alltid mjölkprodukter på morgonkvisten:p

    Tar vad jag har hemma och mixar ihop.
    Tex ananas, mango och apelsiner. Jättegott!!! Och så en hel del linfrön (Y) Torkade vetegroddar mättar oxå bra.
    Har nu köpt jordgubbar när de är billiga och fryst in ca 10 st i varje påse. Perfekt att ta fram och ha i en smothie!
    HAr alltid frysta bär hemma, hallon , jordgubbar och mango.

    Ibland när jag vet att jag kommer behöva extra enegri har jag i banan eller yogurt, men det är absolut jättegott även med "bara" bär och frukt!

    Passa på att exprimentera nu på sommaren när blåbär och jordgubbar och hallon finns till bra pris, eller i trädgården(Y)

    Köp gärna hem extra och frys in i portionspåsar som jag har gjort, bara att ta fram kvällen innan så är det tinat på morgonen:D

  • matnjutaren 18 juni 2008

    Skrivet av hansdotter den 18 jun 2008

    Jag brukar oftast göra en smothie på bara bär och frukt och linfrön. Jag har känslig mage och den gillar inte alltid mjölkprodukter på morgonkvisten:p

    Tar vad jag har hemma och mixar ihop.
    Tex ananas, mango och apelsiner. Jättegott!!! Och så en hel del linfrön (Y) Torkade vetegroddar mättar oxå bra.
    Har nu köpt jordgubbar när de är billiga och fryst in ca 10 st i varje påse. Perfekt att ta fram och ha i en smothie!
    HAr alltid frysta bär hemma, hallon , jordgubbar och mango.

    Ibland när jag vet att jag kommer behöva extra enegri har jag i banan eller yogurt, men det är absolut jättegott även med "bara" bär och frukt!

    Passa på att exprimentera nu på sommaren när blåbär och jordgubbar och hallon finns till bra pris, eller i trädgården(Y)

    Köp gärna hem extra och frys in i portionspåsar som jag har gjort, bara att ta fram kvällen innan så är det tinat på morgonen:D[/quote
    ]Många bra tips du hade, på en gång! (Y)
    Ska använda dem och ge bort lite till nära å kära..(L)
    Tack för tipsen!
    Kram/Marita

  • hansdotter 18 juni 2008

    Hej!
    Spelar ingen roll- beror som du säger på hur kall du vill ha den. Mixerdelen på min matberedare är lite känslig så jag har mest tinade bär.
    Kolla så att din mixer tar isbitar så är det inga problem med frysta bär/frukt(Y)

  • Ofieliaz 19 juni 2008

    Jag använder för det mesta 1 dl naturell yogurt som bas för det mesta mild yougurtl, sen 1 dl frysta hallon eller björnbär och en banan. Eftersom bären är frysta blir smoothien lite "fastare" i konsistensen, bananen är som tidigare sagts med för sötman! Jag har ibland låtit den stå i kylen över natten, men då blir konsistensen närmare vanlig fruktyogurt än milkshake (jag älskar nämnligen milshake i alla dess former (H) )
    Jag äter ofta smoothie som efterrätt eller mellanmål, till frukost blir det inte tillräckligt mättande, om jag trots allt äter det till frukost lägger jag till bran-müssli :p

  • cyan 19 juni 2008

    Man behöver absolut inte ha yoghurt för att göra smoothie. För mig är smoothie rätt och slätt en milkshake utan glass. Mitt standardrecept som blir ca 1/2 liter:

    2,5 dl mjölk
    1 banan
    1 dl fryst frukt/bär

    Det frysta är viktigt för att det ska bli kallt och bananen för att det ska bli krämigt. Jag tycker inte att det blir bra om man tar enbart frysta bär. Bananen behövs ofta också för sötman för frysta bär kan vara lite syrliga ibland. Man kan även frysa in bananskivor om man vill ha "den andra frukten" färsk. Eller ta lite färsk banan, lite fryst banan och en skopa kakaopulver.... Mums!!!

  • sofica 22 juni 2008

    Du kan ta vad du vill. Vi brukar andvända naturell eller vanilj men vi har i lite apelsinjuice. :D
    Välj lite vad du vill och är det inte gott så vet du ju det till nästa gång. (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.