Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Snask till filmkväll?

  • madvis 2 september 2012

    Jag ska på filmkväll på fredag och har planerat att göra något litet godis/tilltugg som vi kan äta medan vi tittar. En av de som ska komma är nötallergiker så det får inte vara någonting med nötter i. Finns det nån som har något tips? :)

  • IzumixD 2 september 2012

    Dippa! :D
    Olika sorters dipp med olika saker att dippa.
    Ex. Morot/gurkstavar, Chips. Har hört att folk dippar både blomkål och sellri (aldrig provat själv dock) Det är en av grejerna du kan ha. Ha gärna två eller tre dippar med lie olika smak :)

  • boz1965 2 september 2012

    Riv smakrik ost (t.ex. Präst eller Västerbotten) och lägg på bakplåtspapper på en plåt i "klickar" om en msk vardera. Baka av några minuter i 200°C till osten har smält och blivit ljust gyllene - som små "flarn". Låt svalna på plåten så blir de knapriga och goda. Perfekt till filmkvällen tillsammans med en öl eller cider.

    Lätt, snabbt och dessutom hur gott som helst. {eat}

  • elapix 2 september 2012

    Bountybollar Bounty-bollar eller något annat gott chokladtryffelgodis är vad jag skulle göra :)

  • elleave 2 september 2012

    Gör något med smördeg! Antingen kan du bara göra stänger med sesamfrön på, eller göra nåt matigare tex snurror med feta/oliver, tapenade eller färskost och lax.

  • teresajohanna 2 september 2012

    lägg nachoschips på en ugnsplåt, toppa med riven ost. in i ugnen tills osten smält.

  • sju 2 september 2012

    Popcorn är ju en klassiker i filmtittar-sammanhang, så varför inte testa en variant?

    Karamellpopcorn enligt Leila Lindholm: http://www.recept.nu/leila_lindholm/efterratter_och_godis/_/karamellpopcorn/

  • Amika 2 september 2012

    Mitt första tips är Elenas knäck kakor, som är mer som en chokladkola med krisp i. Otroligt gott och lätt att göra.
    Mitt andra tips är varma mackor! Så gott och lätt att göra, samt bortglömt för många!
    Att ta en burk med coctailmix och sedan gratinera i ugn med grovriven eller hackad vit choklad över är också gott, serveras med vaniljglass. :)

    Elenas knäck-kakor

  • boz1965 3 september 2012

    Skrivet av Amika den 2 sep 2012

    Mitt första tips är Elenas knäck kakor, som är mer som en chokladkola med krisp i. Otroligt gott och lätt att göra.
    Mitt andra tips är varma mackor! Så gott och lätt att göra, samt bortglömt för många!
    Att ta en burk med coctailmix och sedan gratinera i ugn med grovriven eller hackad vit choklad över är också gott, serveras med vaniljglass. :)

    Elenas knäck-kakor


    Tänk bara på att Rice Krispies kan innehålla spår av nötter enligt Kellogg's som tillverkar dem.

  • Lincoln333 3 september 2012

    Skrivet av teresajohanna den 2 sep 2012

    lägg nachoschips på en ugnsplåt, toppa med riven ost. in i ugnen tills osten smält.


    Detta går enkelt att göra även i mikron. Servera gärna en salsa-sås till =)

  • rosatalo 3 september 2012

    Skrivet av Mithrandir den 2 sep 2012

    Riv smakrik ost (t.ex. Präst eller Västerbotten) och lägg på bakplåtspapper på en plåt i "klickar" om en msk vardera. Baka av några minuter i 200°C till osten har smält och blivit ljust gyllene - som små "flarn". Låt svalna på plåten så blir de knapriga och goda. Perfekt till filmkvällen tillsammans med en öl eller cider.

    Lätt, snabbt och dessutom hur gott som helst. {eat}


    Har du lyckats med detta? Jag fick samma idé med just västerbotten en gång och resultatet blev en massa fett som flöt omkring på plåten och ost "flarnen" blev sega och äckliga istället för knapriga.

  • boz1965 3 september 2012

    Skrivet av rosatalo den 3 sep 2012

    Har du lyckats med detta? Jag fick samma idé med just västerbotten en gång och resultatet blev en massa fett som flöt omkring på plåten och ost "flarnen" blev sega och äckliga istället för knapriga.


    Jag brukar göra det med prästost. Visst blir det fett, men om man tycker att det blir för mycket av den varan kan man ju lägga flarnen på hushållspapper några minuter så att pappret kan suga upp överflödigt fett. Flarnen blir inte knapriga förrän de har rumstemperatur.

  • Erajscha 3 september 2012

    Minipizzor, popcorn med popcornkrydda (finns bl a på willys), ost och kex eller ostkuber och oliver är sånt jag kommer att tänka på. Nåt annat smarrigt är grissini (brödpinnar) med romdip. man tar en burk röd kaviar, en burk creme fraiche och så pressar man i en vitlöksklyfta och blandar ihop. Sen behöver den stå en stund i kylen för att "gosa till sig".

  • Saranna 3 september 2012

    blanda creme fraishe med vanilj socker enligt smak och doppa äpple som e skärt i tunna klyftor i det, har brukar köra med fuij äppel. Har varit uppskattat!

  • The_mama97mia 5 september 2012

    Glöm inte frukt i bitar -
    nu kan vi frossa i nektariner, meloner, plommon m.m.

    Jag brukar skära upp i lagoma bitar o lägga fram, så friskt o gott.

  • kallebakom 6 september 2012

    nja bäst är nog helt enkelt ost o kex,,kan man sitta o plocka med hela filmen utan att bli för mätt !! jo ok frukt lät okså gott men käka det i 1,5-2h ja då måste man bli bra proppad i magen...

  • MosterNettan 9 september 2012

    Om man gillar friterat har jag några förslag. Lökringar, och chili cheese tops (finns att köpa färdiga). Strimla tortillabröd, skär haloumiost i kuber och fritera.

  • eva23 9 september 2012

    Kanske ett litet salt tilltugg?
    Ansjovissnurror

  • madvis 10 september 2012

    Tack för alla fina recept!
    Till slut blev det de här två:
    Chokladhjärtan med olika smaker
    Kladdkakemuffins med rik chokladsmak

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.