Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Snoddas

  • Paprika_ 15 maj 2012

    Bakade snoddas igår, stod att man skulle använda en långpana 30x40 cm men kakan ville inte flyta ut i hela formen.

    Receptet är
    150 g smör
    2 ägg
    3 dl socker
    2 tsk vanillinsocker
    1 msk kakao
    4 1/2 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1 1/2 dl mjölk

    Gräddningstiden ca 15 min i 175 grader.

    Funderar på att dubbla receptet så att kakan täcker hela formen och blir någorlunda tjock men hur mycket måste jag då förlänge gräddningstiden med?
    Behöver jag ändra graderna?

    Någon som provat? :)

  • DoctorWho 15 maj 2012

    Receptet du har testar är nästan samma som det jag använder och då brer jag ut smeten i långpannan med en lilleman. Jag vill ha tunna kakor så det receptet passar mig perfekt. Här är ett annat recept som ger tjockare kakor.
    Kärleksmums

  • Miila 16 maj 2012

    Jag använder samma recept. Brukar göra en och en halv sats. Håller med att smeten blir väldigt tjock, brukar ha i lite extra mjölk för att få den lite tunnanre och lättare att få ut i hela pannan. Tycker att en och en halv sats smet blir lagom tjocklek på kakan. Brukar ha den i ugnen ca 20 minuter på 175 grader.

  • blekegreven 16 maj 2012

    Jag gör precis som Miila.
    När jag jobbade i café användes detta som basrecept till de flesta kakor, valde bara olika smaksättning och ändrade ibland lite grand i receptet efter dagens tycke och smak.
    Det är ett mycket bra recept som går ganska snabbt och blir lyckat varje gång.

  • Paprika_ 17 maj 2012

    Okej :) tack för alla svar!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.