Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

socker- och mjölkfri kokoskräm hjälp

  • Erajscha 7 augusti 2012

    Jag ska baka tårta och den ska vara både socker och mjölkfri. Det mesta har jag löst men ena lagret fyllning skulle jag behöva lite hjälp med.

    Jag tänkte göra fyllning på cream of coconut. Men hur gör jag? De flesta tårtfyllningar jag hittat är med florsocker eller philadelphiaost. ..

    Kan man koka ihop kokosgrädden med äggulor och sötningsmedel. Blir det bra? Ska man ha gelatin i kanske?

  • DoctorWho 8 augusti 2012

    Jag kollade på nätet och det ska visst gå att vispa cream of coconut. Hittade också ett recept som jag troligen kommer att testa själv, smaksättningen går ju att variera. Ursäkta de konstiga måtten, orginalet var i cups (1 cup = 2,4 dl). Hoppas det kan hjälpa dig.

    Coconut Lime Mousse
    0,6 dl råsocker (kan ersättas med sötningsmedel som klarar upphettning)
    0,6 dl majsena
    3,6 dl kokosmjölk
    rivet skal från 2 små lime
    saften från 2 små lime (ca 0,8 dl)
    1/4 tsk vaniljessens
    2,4 dl vispad kokosgrädde (cream of coconut)
    Blanda socker (sötningsmedel) och majsena i en gryta och häll försiktigt i kokosmjölken under omrörning. Koka upp på medelvärme och rör hela tiden så att det inte bränner fast. När det kokat upp fortsätt att sjuda under omrörning tills det tjocknar, ca 2 min. Ta av grytan från plattan och rör ner limesaften och hälften av limeskalet. Kyl i vattenbad under omrörning till rumstemperatur, (det tar några minuter). Vänd ner den vispade kokosgrädden och rör tills det är väl blandat. Ös upp i portionsskålar och dekorera med resten av limeskalet. Ställ i kylskåp för att stelna, minst 1 timme, helst längre.

  • Erajscha 9 augusti 2012

    Tack men maizena i den mängden är lika illa som socker. Jag tror jag provar gelatin istället.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.