Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Söker AOM;s Himmelsk tårta från 1981

  • sikaal 5 juli 2009

    Har någon möjligen receptet på Himmelsk tårta som fanns i Allt om mat nr. 6, sid. 24 från 1981.
    AOM har bara registerhänvisning på så gamla recept.
    Min syster hade den på sin 50-årsdag, (hon blir 77 i år), så det är lite "var den så god som jag minns" stuket.
    De två Himmelsk tårta som finns på Matklubben känns inte rätt.
    Hoppas på tur!:D
    sikaal

  • grill 5 juli 2009

    Himmelsk tårta

    400 g mandelmassa
    1 ägg
    2 äggvitor

    Fyllning:
    2 äggulor
    1½ dl florsocker
    100 g mjukt smör
    2 msk kakao
    2 tsk pulverkaffe
    2 tsk varmt vatten
    1 tsk vaniljsocker
    2 tsk arrak hushållsarom
    1 krm salt

    Garnering:
    100 g mörk choklad 70%
    1 msk olja
    Grön marsipan
    Riven choklad eller chokladbönor

    Sätt ugnen på 200 grader. Spänn ut ett bakplåtspapper i botten på en form med löstagbar kant 24 cm. Riv mandelmassan grovt, tillsätt ägget och äggvitorna och rör ihop. Fördela smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 min. Låt kakan kallna. Blanda äggulor, florsocker, smör, kakao, pulverkaffe, vatten, vaniljsocker, arrak och salt i en skål och vispa ihop. Bred fyllningen jämt över kakan och lägg den i frysen 15 min för att stelna. (Hit går kakan alldeles utmärkt att förbereda. Förvara i frysen och garnera serveringsdagen). Bryt chokladen i bitar och smält i vattenbad. Blanda med olja och bred över kakan. Sporra ut remsor av marsipanen och fäst runt kakan. Dekorera med riven choklad eller chokladbönor. Servera med lättvispad grädde eller glass.

  • sikaal 5 juli 2009

    Tack!(Y)
    Då är det den som Anitak har på matklubben.
    Jag kan inte komma ihåg att hon hade marsipan eller choklad som dekoration men hon kanske hade hoppat över det.
    Tack grill (Y)
    Vissa trådar behöver inte bli långa :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.