Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

SÖKER RECEPT

  • e-kmat 11 maj 2009

    Ska göra tårta till studenten, tänkte att man kunde göra någon slags tårta som man kan frysa och ta upp den dagen.
    Är det någon som har ett bra recept på en tårta som är lämlig till detta. Ska helst inte vara allt för söt.

  • Disen 11 maj 2009

    Denna hade vi förra året på studenten. Supergod(Y)
    Vi gjorde flera stycken och frös in. Sen var det bara och plocka fram efter hand.:D

    Chokladtårta

  • pia61 11 maj 2009

    Dessa bakelserna är perfekta att ha i frysen, garnera med grädde, en chokladdoppad jordgubbe och en liten flagga! Gjorde så själv till en student. (Y)

    Mina favoritbakelser

    Detta recept går att utesluta gelatinet och frysa den istället! (Y)

    Nöt- och chokladtårta med hjortronmousse

    Disens tårta ser också jättegó ut!
    Lycka till!

  • e-kmat 11 maj 2009

    Tack för recepten, dom verkar väldigt goda.(Y)

  • Mammamu 11 maj 2009

    Den här glasstårtan är verkligen god, men tyvärr söt ...................

    Mammas hemmagjorda glasstårta

  • Countrygirl 11 maj 2009

    Lyxig chokladmoussetårta

    Den här tårtan ska inte frysas men kan lätt bakas någon dag eller två före. Kommer att baka den till en konfiration i helgen! Har varit med på 60 års kalas, 75 års kalas och många andra festligheter. Den tar tid, är knölig men otroligt god.

  • MissLo 11 maj 2009

    Det här receptet lämnade en lyssnare i Radio Västernorrland i fredags. Låter gott och enkelt tycker jag och skall själv prova så småningom.

    Svisstårta med jordgubbar

    Det här behöver du till 8 pers:
    4 dl grädde
    2 dl créme fraiche
    1 äggula
    ½ dl florsocker
    100 gr små maränger
    ca ½ dl chokladsås ("ta mer sås" sa hon själv i radion :) )
    2 liter jordgubbar

    Gör så här:
    Vispa grädde och créme fraiche var för sig. Rör i äggulan och florsockret i créme fraichen och vispa sedan ned det i grädden.
    Bred ut 1/3 av blandningen i botten i en rund form med löstagbar kant ca 24 cm i diameter.
    Lägg på ett tätt lager med maränger och ringla över lite chokladsås.
    Bred ut 1/3 grädde, ett lager maränger, chokladsås och sist grädde och chokladsås igen. Täck över med plastfolie och ställ in formen i frysen minst 4 tim.
    Ta ut glassen ur formen och lägg upp den på ett fat. Låt stå ca 15 min före servering. Dekorera med några jordgubbar och servera resten till tårtan.

  • stepp567 11 maj 2009

    Skrivet av ML den 11 maj 2009

    Det här receptet lämnade en lyssnare i Radio Västernorrland i fredags. Låter gott och enkelt tycker jag och skall själv prova så småningom.

    Svisstårta med jordgubbar

    Det här behöver du till 8 pers:
    4 dl grädde
    2 dl créme fraiche
    1 äggula
    ½ dl florsocker
    100 gr små maränger
    ca ½ dl chokladsås ("ta mer sås" sa hon själv i radion :) )
    2 liter jordgubbar


    Gör så här:
    Vispa grädde och créme fraiche var för sig. Rör i äggulan och florsockret i créme fraichen och vispa sedan ned det i grädden.
    Bred ut 1/3 av blandningen i botten i en rund form med löstagbar kant ca 24 cm i diameter.
    Lägg på ett tätt lager med maränger och ringla över lite chokladsås.
    Bred ut 1/3 grädde, ett lager maränger, chokladsås och sist grädde och chokladsås igen. Täck över med plastfolie och ställ in formen i frysen minst 4 tim.
    Ta ut glassen ur formen och lägg upp den på ett fat. Låt stå ca 15 min före servering. Dekorera med några jordgubbar och servera resten till tårtan.


    Låter Gott!!!:p
    Tror faktist jag ska testa tårtan till min dotters 20årsdag som är nu i Maj månad:p(Y)

  • marwis 11 maj 2009

    Rice crisp-tårtan som finns otaliga varianter på här på MK är perfekt. Den fryser du ju inte men bottarna bakas iförväg och läggs ihop alldeles innan du serverar dem! :)

  • redd 11 maj 2009

    Sockerkaka går väll bra att frysa? Och då går det ju att göra bottnarna, vispa marsan/grädde kan man väll gåra någon dag i förväg och sylt/frysta bär finns ju i butiken.

    Ett annat tips som inte är tårta men enkelt och gott är
    Smulpaj med havregryn
    Borde inte vara några problem att frysa smulpajen på en plåt i frysen för senare användning. Har tänkt testa det länge men har inte fått tummen ur (H)
    Ett tips är blåbär, finns i frysdisken och smakar gudomligt.

  • e-kmat 12 maj 2009

    Oj så mycket gott, nu har jag och välja på. Kan knappt bestämma mig.
    Men det som jag inte gör till studenten ska jag testa iallafall mums...
    Tack för alla tips

  • Countrygirl 12 maj 2009

    Skrivet av redd den 12 maj 2009

    Sockerkaka går väll bra att frysa? Och då går det ju att göra bottnarna, vispa marsan/grädde kan man väll gåra någon dag i förväg och sylt/frysta bär finns ju i butiken.

    Ett annat tips som inte är tårta men enkelt och gott är
    Smulpaj med havregryn
    Borde inte vara några problem att frysa smulpajen på en plåt i frysen för senare användning. Har tänkt testa det länge men har inte fått tummen ur (H)
    Ett tips är blåbär, finns i frysdisken och smakar gudomligt.


    Gör man paj nu ska man nog satsa på rabarber. Det är ju säsong för dem nu. Man kan göra smuldegen före. Ha den i kylen och sedan ta fram och göra pajen i tid. Utan en massa stök precis före gästerna kommer.

  • fen0mena 26 maj 2009

    Jordgubbsmoussetårta med chokladbotten

    Den här är kanon! Gör flera veckor i förväg, frys in o ta fram samma dag. Den fick det fina betyget "det godaste jag ätit i hela mitt liv" av gubbens kompis (L)

  • Wienna 26 maj 2009

    Vad som även kan vara en god idé är att göra en morotskaka (som kan frysas in), sedan kan man garnera denna med glasyr på philadelphia och florsocker och toppa den fint med jordgubbar.

    Kakan blir jättefin och får ett tårtliknande utseende. Kan vara kul att göra något annat än en tårta för att ge besökarna lite variation från de andra studentskivorna! :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.