Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

söker recept på Nigellas kladdiga kola paj som vai tvn i går!

  • zz 21 december 2009

    hej
    någon som har recept på Nigellas "kladdiga kola paj" som va i tvn i går som heter Nigellas julstök?

  • jimboz 21 december 2009

    Här har du lite att göra :)
    http://www.nigella.com

  • boz1965 21 december 2009

    Skrivet av jimboz den 21 dec 2009

    Här har du lite att göra :)
    http://www.nigella.com


    Och sök på "toffee" eller "fudge".

  • zz 21 december 2009

    tack för tipset men är ingen stjärna på "bak- engelska", någon annan som har receptet?
    :)

  • jimboz 21 december 2009

    Om du hittar receptet så ska jag försöka översätta det åt dig (Y)
    Kanske finns en svensk version men i väntans tider så ska jag försöka om ingen har detta :)

  • Mistys 21 december 2009

    Serves 8-10
    INGREDIENTS

    FOR THE BASE

    * 375g digestive biscuits
    * 75g soft unsalted butter
    * 50g dark chocolate pieces or chips
    * 50g milk chocolate pieces or chips


    FOR THE ICE CREAM FILLING

    * 1 litre coffee ice cream

    FOR THE TOPPING

    * 300g golden syrup
    * 100g light muscovado sugar
    * ¼ teaspoon Maldon salt or pinch of table salt
    * 75g unsalted butter
    * 2 x 15ml tablespoons bourbon
    * 125ml double cream




    METHOD

    1. Process the biscuits with the butter and chocolate pieces or chips until it forms a damp but still crumb-like clump. Press into a 23cm pie plate or flan dish. Form a lip of biscuit a little higher than the plate or dish if you can. This process takes patience as you need ideally to form a smooth even layer. Sorry. Freeze this biscuit-lined layer for about an hour so it gets really hard.
    2. In the meantime, let your ice cream soften, just enough to be scooped, in the fridge. Spread the ice cream into the hard-biscuit-lined dish to form a layer. Then cover in clingfilm and replace in the freezer.
    3. Put the syrup, sugar, salt (if using) and butter into a saucepan and let it melt over a low to medium heat, before turning it up and boiling for 5 minutes, then turn off the heat and add the bourbon, letting it hiss in the pan. Add the cream and stir to mix into a sauce, then leave to cool. And once the sauce is cool, but not set cold, pour it over the pie to cover the ice cream layer and then put it back in the freezer. Once frozen, cover with clingfilm again.
    4. When ready to serve, remove from the freezer, take the whole pie out of its dish and cut into slices. Should you have any pie left over, slip it quickly back into the dish and return, covered with clingfilm, to the freezer.


    FREEZE AHEAD TIP Make and freeze the pie in its dish, as directed, but cover with clingfilm and a double layer of foil. Freeze for up to 6 months.

    Read more: http://www.mailonsunday.co.uk/home/you/article-1059850/Girdlebuster-pie.html#ixzz0aMMUTwmh
    Här är receptet. Tycker att det verkar ganska lätt att översätta det !

  • zz 21 december 2009

    :D tack för hjälpen!!!

  • jimboz 21 december 2009

    Jag kanske lovade för mycket, jag menade att översätta måtten från engelska till Svenska om det skulle vara så. Receptet är längre än mina kokböcker så det blir nog lite ont om tid. Kanske någon annan kan hjälpa till ?

  • redd 21 december 2009

    http://translate.google.com/#
    säger så här.. Man får tänka efter lite på vissa ord eftersom översättningen blir ordagran ibland
    "precis tillräckligt för att vara öste i kylen." borde t.ex. varit "precis tillräckligt för att skopa ur i kylen."

    Serves 8-10
    INGREDIENSER

    FÖR BASE

    * 375g mag-kex
    * 75g mjukt osaltat smör
    * 50g mörk choklad bitar eller chips
    * 50g mjölkchoklad bitar eller chips


    Till glassen FYLLNING

    * 1 liter kaffe glass

    FÖR FYLLNING

    * 300g golden syrup
    * 100 g ljus muscovadosocker
    * ¼ tsk Maldon salt eller nypa salt
    * 75g osaltat smör
    * 2 x 15ml msk bourbon
    * 125ml vispgrädde

    METOD

    1. Behandla kex med smör och bitar choklad eller chips tills den bildar en fuktig men fortfarande crumb-liknande klump. Tryck in en 23cm paj skylt eller Flan fat. Bilda en läpp kex lite högre än tallriken eller skålen om du kan. Denna process tar tålamod som du behöver idealiskt att bilda en slät jämnt lager. Ledsen. Freeze kakan-fodrad lager i ungefär en timme så det blir riktigt hårt.
    2. Under tiden, låt din glass mjukna, precis tillräckligt för att vara öste i kylen. Bred ut glass till hård-kex-fodrade skålen bildar ett lager. Då omfatta clingfilm och ersätta i frysen.
    3. Sätt sirap, socker, salt (om du använder) och smöret i en kastrull och låt det smälta under svag till medelvärme, innan du vänder upp och koka i 5 minuter, stäng av värmen och tillsätt bourbon, låter det hiss i pannan. Tillsätt grädde och rör om blanda till en sås, sedan får svalna. Och när såsen är cool, men inte som kall, häll den över pajen att täcka lager glass och sedan lägga tillbaka den i frysen. När fryst, täck med clingfilm igen.
    4. När du är redo att tjäna, bort från frysen, ta hela kakan ur sin skål och skär i skivor. Skulle du ha kakan kvar, halkar man snabbt tillbaka i skålen och retur, täckt med clingfilm, till frysen.


    FREEZE AHEAD TIP fabrikat och frysa paj i sin skål, enligt anvisningarna, men täck med clingfilm och dubbla lager folie. Freeze i upp till 6 månader.

  • Lenkan 21 december 2009

    Jag sätter mig väl och översätter då. I förenklad men funktionabel och mer lättläslig än googles) översättning blir det:

    BOTTEN
    * 375g digestivekex
    * 75g rumstempererat, osaltat smör
    * 50g mörk choklad, hackad
    * 50g mjölkchoklad, hackad

    GLASSFYLLNINGEN
    * 1 liter valfri glass (kaffeglass i originalreceptet)

    TOPPINGEN
    * 300g ljus sirap
    * 100g ljust muskavadosocker
    * En nypa salt
    * 75g osaltat smör
    * 2 matskedar bourbon
    * 125ml vispgrädde

    1. Kör kex, smör och hackad choklad i en mixer tills det blir samma konsistens som fuktig jord. Pressa ut degen i en pajform på ca 23cm, se till att det blir jämnt och slätt. Frys i minst en timme så det blir rejält hårt.

    2. Låt under tiden glassen halvtina så att det går att skopa upp den och bred sedan ut den jämnt över kexbotten i formen. Täck med plastfolie och ställ i frysen igen.

    3. Smält ihop smör med sirap, socker och salt i en kastrull och låt det koka i 5 minuter. Ta av kastrullen från plattan och rör ned bourbon och grädde. Rör till en slät sås och låt den svalna, men inte bli kall. Häll den sedan över glassen och ställ i frysen igen. När den har frusit till, täck återigen med plastfolie.

    4. Vid servering, ta ur hela pajen ur formen och skär upp i portionsbitar. Blir det någonting över så ställ tillbaka den snabbt i formen, täck med plastfolie och ställ tillbaka i frysen.

  • idea_ 21 december 2009

    Det jag gillar bäst är hennes namn på anrättningen, gördelspräckar paj :D

  • zz 22 december 2009

    Å tack så mycket för all hjälp, hoppas det är fler än jag som vill prova baka den, lycka till!!:)

  • boz1965 22 december 2009

    Golden syrup = sockerrörssirap

  • Snoops 22 december 2009

    Hejsan alla!

    Receptet på "Gördelspräckar paj" finns med i Nigellas senate bok "Nigella jul : mat, familj, vänner, fester."
    Har ni tur kan ni hitta den på biblioteket.

  • margitkallgren 13 december 2010

    Jag söker receptet på den otroligt lättgjorda kolan med mandel? Den var också med igår.
    Tack på förhand! Margit

  • soccermum 14 december 2010

    Skrivet av margitkallgren den 13 dec 2010

    Jag söker receptet på den otroligt lättgjorda kolan med mandel? Den var också med igår.
    Tack på förhand! Margit


    Margit, inlägget är nästan ett år gammalt.. Men hoppas någon kan hjälpa dej ändå! :) Ska leta lite själv och se om jag kan hjälpa dig men jag lovar inget..

  • soccermum 14 december 2010

    Det var inte det lättaste.. Här kommer tre recept men jag har ingen aning om vad Nigella gjorde i förrgår.. Tyvärr! Jag har inte testat dessa tre recept själv heller utan hoppdes mer på att du skulle kunna känna igen att denna är det nog/denna är det absolut inte...

    Chokladdoppad mandelkola

    4 tsk kakao
    4 msk vetemjöl
    100 g smör
    1 dl flagad mandel
    2 dl socker
    4 msk ljus sirap

    200 g mjölkchoklad

    Blanda alla ingredienser utom chokladen i en rejäl kastrull. Koka upp och låt koka i 3-4 minuter. Häll upp i en form och låt stelna helt. Skär i bitar. Doppa sen i mjölkchoklad.

    -----------------------------------------------------------------------------------
    choklad- och mandelkola

    4 msk Kakao
    4 msk Vetemjöl
    4 dl Socker
    msk Vaniljsocker
    1 1/4 dl Ljus sirap
    220 g Smör

    GARNERING:
    200 g Mjölkchoklad 60 Mandel; skållad

    Gör så här:
    Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull. Ställ den på värmen och rör om tills allt har smält. Låt koka ganska kraftigt utan att röra om i 4 minuter. Häll upp massan i en lätt oljad form, ca 20x 25 cm tll 60 stycken (skrapa inte botten på kastrullen) och låt den kallna helt. Smält mjölkchoklad över vattenbad eller i mikron och bred ut den över kolan. Lägg de skållade mandlarna på innan chokladen stelnat. Skär kolan med en lätt oljad kniv, slå in i bakpapper eller cellofan och förvara kallt.

    -----------------------------------------------------------------------------------
    Mandelkola

    3 dl vispgrädde
    2,5 dl socker
    1 dl sirap
    2 msk kakao
    1 msk smör
    25 hackade sötmandlar

    Rör samman alla ingredienserna utom mandlarna. Skålla hälften av mandlarna i hett vatten och skala och grovhacka dem (om de inte är skalad). Hacka de övriga mandlarna med skalet kvar.
    Koka upp kolasmeten och låt småkoka i cirka 15 minuter, eller till smeten nått cirka 120 grader. Gör kulprovet. Häll upp smeten på bakplåtspapper i en mindre långpanna eller ugnsform. Strö över den hackade mandeln och ställ svalt. Skär i bitar när kolan stelnat något.

  • margitkallgren 14 december 2010

    Hej sossermum! Tack för dina recept det var snällt av dig och jag kommer nog att prova något.
    Men det receptet som hon kallade kola var gjort på en sockerlag och sedan blandade hon i någon mandel, Det såg ut att gå fort och det gillar jag.
    Jag skall skicka in ett snabbrecept på fudge som är bra.
    Mvh Margit

  • soccermum 15 december 2010

    Hej igen.. Synd att ingen av recepten stämde men det var jag rädd för redan när jag lade in dem fast hoppades såklart att du skulle få hjälp.. vi får leta vidare :)
    Ja tack, snabbrecept på fudge låter finfint det!
    Ha det bra!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.