Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sökes: Jordnötskaka

  • Jessica85 13 november 2008

    Har länge letat efter ett recept på jordnötskaka som de brukade baka i kaffét i skolan när jag gick på högstadiet.

    Kakan bakades i långpanna och blev som en ganska tung, lite seg sockerkaksbotten där jordnötterna ströddes ovanpå. Dessutom blev kakan nästan lite mot maränghållet ovanpå. Dock vill jag minnas att det endast var en smet med mycket ägg i som vispades ihop och sen på med jordnötterna innan gräddning.

    Är det någon som känner igen kakan?
    Både jag och vänner saknar denna och önskar kunna baka den någon gång.
    (L)

  • Jessica85 13 november 2008

    Sökte åter igen på nätet och fann ett recept (efter mycket underliga sökord) som kan tänkas vara det rätta.

    Ljus kladdkaka med jordnötter

    5 ägg
    7,5 dl socker
    Rör ihop.

    200 g smör, smält avsvalnat
    6 ¼ dl vetemjöl
    Blanda i ovan.

    Häll smeten i smord och bröad långpanna.
    Strö över 300 gram salta jordnötter.
    Grädda i 200° knappt 20 min.
    Kakan ska vara lite kladdig och ”dallrig”.

    Låt svalna! (Inte god om man försöker äta den varm.)
    Skär i rutor.

    Hittades på www.liselott.se

    Måste nog testa snarast för att se om det kan stämma.
    Någon som testat detta recept?

  • Nallepuh13 13 november 2008

    Låter jättegott!! den ska jag testa.
    Tack för tipset:D

  • Jessica85 13 november 2008

    Pratade med en kompis som faktiskt hade hittat sitt exemplar av receptet nu och det visade sig stämma perfekt med receptet ovan! Underbart! Mina gamla gottebitar har hittat hem (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.