Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sötningsmedel i stället för socker?

  • thezz1 1 oktober 2010

    Vet någon hur bra det fungerar att använda sockerersättning när man bakar t.ex. kakor och muffins? Hur ska man göra för att det ska bli så bra som möjligt?
    Tänkte att det skulle vara bra att kunna använda eftersom jag gillar att baka ofta och det blir väldigt mycket sött att äta annars{cute}

  • jollo10 1 oktober 2010

    Du kan änvända VIT SIRAP det går att använda istället för vitt socker!

  • Lenkan 1 oktober 2010

    Det brukar fungera bra att ta samma mängd sötningsmedel av typen Canderel eller Hermesetas (jag föredrar Canderel) som socker i recepten. Det blir inte riktigt samma söta smak, men gott ändå. Och vill man ha lite sötare så kan man öka mängden sötningsmedel med en matsked ungefär.

  • Josses 1 oktober 2010

    Det jäser inte lika bra med sötningsmedel som med riktigt socker.
    Brödet blir ofta mer kompakt när man bakar med sötningsmedel.

    Har bakat en hel del med sötningsmedel, har några i släkten som är diabetiker
    och jag har även stått på olika marknader och sålt fikabröd för diabetiker.

    Av min erfarenhet så är Hermesetas bland det bättre att använda.
    Har provat div. sorter men kommer inte ihåg vilka {question}
    Det står på förpackningarna om de går att använda till bakning eller ej, en del tål inte så höga temperaturer och någon kan ge en bismak.

    När jag bakade bullar så brukade jag ta ca 50/50 med sötningsmedel och socker / vit sirap.
    det är mest för jäsningens skull, sockret försvann under bakets gång. :)

  • Marre73 2 oktober 2010

    Är diabetiker själv,men använder vanligt socker i mina bakverk.Med canderel och hermesetas blir kakorna tråkig i färgen och platta mjuka kakor är heller ingen höjdare tycker jag,har kanske gjort fel när jag bakat men det blir aldrig bra.{cute}

  • vivekakarlsson 2 oktober 2010

    Skrivet av MaritaE73 den 2 okt 2010

    Är diabetiker själv,men använder vanligt socker i mina bakverk.Med canderel och hermesetas blir kakorna tråkig i färgen och platta mjuka kakor är heller ingen höjdare tycker jag,har kanske gjort fel när jag bakat men det blir aldrig bra.{cute}

  • vivekakarlsson 2 oktober 2010

    Jag är själv diabetiker och använder Hermesetas i småkakor tex. kokosdrömmar men använder det aldrig i mjuka kakor eftersom dom blir tråkiga gummikakor. Jag använder istället vanligt socker men bara hälften av vad där står i vanliga recept. I vetebullar tar jag 50/50. Detta fungerar bra.

    / VIKA

  • thezz1 3 oktober 2010

    Tack för alla tips!:) nu kan jag testa vilket som funkar bäst:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.