Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sprickfria vaniljhorn??

  • safir74 4 januari 2009

    Jag bakade vaniljhorn på juldagen åt min kära mor. Jag har bakat sådana ett par ggr förut. Kakorna får mycket sprickor som gör att flertalet sedan går sönder när jag vänder dem i strösocker. :@ Vad kan jag göra så att det inte blir så??? Jag har testat att ha i mera mjöl samt låtit degen vila kallt länge i kylskåpet dock med samma resultat. det är så trist när det blir sprickor i kakorna samt att de sen går sönder när dom vänds i sockret. (N):'(

  • ikah 5 januari 2009

    Jag bakar alltid sådana till jul, är så goda.(L)
    Har alltid spruckit för mej med men till julen provade jag att ha mindre mjöl eller så kan man ha mera smör. Mitt recept är följande 200 g smör, 6 msk socker och 250 g mjöl.
    Gick jättelätt att baka ut dem nu.:D
    Hoppas du lyckas bättre nästa gång.
    Häls. ika:)

  • safir74 5 januari 2009

    Skrivet av ikah den 5 jan 2009

    Jag bakar alltid sådana till jul, är så goda.(L)
    Har alltid spruckit för mej med men till julen provade jag att ha mindre mjöl eller så kan man ha mera smör. Mitt recept är följande 200 g smör, 6 msk socker och 250 g mjöl.
    Gick jättelätt att baka ut dem nu.:D
    Hoppas du lyckas bättre nästa gång.
    Häls. ika:)


    Tackar :DSka testa detta recept nästa gång jag ska baka vaniljhorn(Y)

  • anluk 5 januari 2009

    http://www.matklubben.se/matklubben/anluk/kokbok/?id=899680&recipeid=7230&offset=2

    Dessa är supergoda och har inte misslyckats med dem. Ett absolut måste till jul!!!

  • safir74 5 januari 2009

    Skrivet av anluk den 5 jan 2009

    http://www.matklubben.se/matklubben/anluk/kokbok/?id=899680&recipeid=7230&offset=2

    Dessa är supergoda och har inte misslyckats med dem. Ett absolut måste till jul!!!


    Exakt det receptet finns angivet i Sju sorters kakor boken jag har. Jag bakade efter det receptet med sprickor i kakorna som resultat :'(

  • anluk 5 januari 2009

    Oki sorry! Jag har faktiskt inte misslyckats med det..... Men prova med mer smör istället för mer mjöl om du skal ändra något

  • safir74 5 januari 2009

    Skrivet av anluk den 5 jan 2009

    Oki sorry! Jag har faktiskt inte misslyckats med det..... Men prova med mer smör istället för mer mjöl om du skal ändra något


    Ingen fara:) Det kunde ju du inte veta. Okidoki (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.