Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Stekt pizza

  • Marksten 16 februari 2010

    Var lite småhungrig i kväll och öppnade kylskåpet.
    Hittade hemmagjord pizzadeg men hade ingen lust att sätta på ugnen.
    Så jag tänkte varför inte steka en pizza.
    Tog en liten bit deg som en köttbulle och tryckte ut så tunt jag kunde. Tog en skvätt chiliesås ur flaskan, lite strimlad skinka och lite ost. Stekte den i en torr stekpanna med locket på. Vred 7 av 9.

    ca. 5 minuter och du har en väldigt god mini pizza.
    Strödde på lite oregano. Mums.

    Trodde inte att det skulle funka men blev hur bra som helst.

    Ett bra tips kanske!

  • mattjejen 16 februari 2010

    (Y) Det ska jag prova nångång... låter smidigt.

  • idea_ 17 februari 2010

    Hmm, låter lite som en inomhusversion på grillad pizza, som många tv-kockar försökt få folk att göra på klotgrillen i ett antal (eller är det otal :D) år.

  • Gnurf 17 februari 2010

    Jag brukar steka/fritera sporrade strimlor/bitar av pajdeg (på kesella och grahams/vetemjöl) och servera som plockmat tillsammans med räkor, matyoghurt, kaviar, grönsaker etc. Lite opretentiöst tilltugg med ett glas mousserande eller en väl kyld riesling före maten...(Y)

  • Marksten 17 februari 2010

    Gjorde om de idag. Lika bra resultat. En köttbulle deg tryck ut till 7-9 cm i diameter. Chilie sås och valfri fyllning.
    Tips på bra pizzadeg:
    340g vetemjöl eller vetemjöl special
    1 tsk salt
    1½ tsk torrjäst
    3 tsk olivolja
    2 dl vatten
    Blanda mjöl med salt. Blanda i jästen. Häll i oljan i vattnet som ska vara varmt. Slå i vattnet i mjölet och blanda. Lägg på plastfilm över bunken och jäs 1-2 timmar. Knåda degen sedan med LITE mjöl. Vill man ha vitlökssmak så pressa i 1-2 vitlöksklyftor i degen och knåda vidare.
    Den här degen går att spara i kylskåp flera dagar.

  • margitkallgren 17 februari 2010

    Hur mycket vatten?
    Tack för tipset på pizzadegen. Margit

  • Marksten 17 februari 2010

    2 dl vatten

  • Marksten 17 februari 2010

    Har förfinat lite till. Lättast är att trycka ut degen och lägga den i stekpannan först. Lägg sedan på chiliesås och skinka eller vad ni vill ha. Steg 6 av 9 är nog bäst på spisen. Glöm inte locket.
    Blir väldigt fin krispig pizza , man kan knappt tro det är sant.

  • MatAnders 17 februari 2010

    Jag brukar steka upp färdig pizza med ett lock det blir gott och knaprigt

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.