Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Stekta bananer

  • Okänd 15 december 2007

    Har stekt bananer idag med smör,kanel och sirap,mums.Har ni några goda tips på stekta bananer?
    Jag steker på spisen,hur gör ni?

  • anluk 15 december 2007

    Har faktiskt aldrig provat mer än att fritera. Köper fusksmet som finns bland invandrarmaten och doppar bananerna i och friterar i fritös. Borde gå i vanlig panna med mycket olja i också! Servera med vaniljglass. mumsigt.

  • matboy12year 15 december 2007

    jag brukar steka bannaner i ugnen och äta glass eller visspat grädde med vanillin och strösocker i gräddet, det ger smak till gräddet. gillar ochså stekta äpplen i ugnen med kanel och glass till dem. :)
    mumsigt :p

  • imse 15 december 2007

    Stekte bananer förra veckan och då var det såklart i smör. Kryddade med ingefära, kanel,kardemumma och honung. Gott blir det om man öser bananerna med det smälta som blir i pannan. En glasskula också.
    Enkelt men gott.

  • Okänd 15 december 2007

    Friterat bananer har jag aldrig gjort,kanske det vore dags att testa.Tack också till matboy för dennes tips.Kom gärna med fler tips.

  • evaldo 15 december 2007

    Det var ett tag sen jag provade detta recept och vi åt som bara den, och gott var det.
    Det gick också fort att laga till dem.

    STEKTA KOLABANANER
    Gott och enkelt recept som dessutom är lågt GI är stekta bananer i kolasås och en klick yoghurt.

    2 msk flytande margarin
    2 msk farinsocker
    2 msk ljus sirap
    Ev. 3-4 msk hackade nötter/mandlar eller kokosflingor
    1½ dl yoghurt 3½ %

    Värm en stekpanna med margarin.
    Skiva bananerna:
    Stek bananskivorna tillsammans med sirap och farinsocker i margarin, bara ett par minuter, inte längre för då blir de mosiga.
    Häll upp i portionsglas.
    Strö ev. över nötter/mandel/kokos.
    Klicka över yoghurt.
    Häll över lite sirap och/eller farinsocker som dekoration och ev. nötter, mandel eller kokosflingor.(Y)

  • Okänd 15 december 2007

    Skrivet av imse den 15 dec 2007

    Stekte bananer förra veckan och då var det såklart i smör. Kryddade med ingefära, kanel,kardemumma och honung. Gott blir det om man öser bananerna med det smälta som blir i pannan. En glasskula också.
    Enkelt men gott.

    Tack snälla för tipset.

  • Okänd 15 december 2007

    Skrivet av evaldo den 15 dec 2007

    Det var ett tag sen jag provade detta recept och vi åt som bara den, och gott var det.
    Det gick också fort att laga till dem.

    STEKTA KOLABANANER
    Gott och enkelt recept som dessutom är lågt GI är stekta bananer i kolasås och en klick yoghurt.

    2 msk flytande margarin
    2 msk farinsocker
    2 msk ljus sirap
    Ev. 3-4 msk hackade nötter/mandlar eller kokosflingor
    1½ dl yoghurt 3½ %

    Värm en stekpanna med margarin.
    Skiva bananerna:
    Stek bananskivorna tillsammans med sirap och farinsocker i margarin, bara ett par minuter, inte längre för då blir de mosiga.
    Häll upp i portionsglas.
    Strö ev. över nötter/mandel/kokos.
    Klicka över yoghurt.
    Häll över lite sirap och/eller farinsocker som dekoration och ev. nötter, mandel eller kokosflingor.(Y)

    Vilket spännande recept,tackar så mycket.

  • imse 15 december 2007

    Jo, kom och tänka på en annan bananvariant. Lägg en banan i folie klyv lätt på mitten och peta ner chokladbitar. Bra att lägga på glöden när man är ute i naturen.:)

  • Okänd 15 december 2007

    Skrivet av imse den 15 dec 2007

    Jo, kom och tänka på en annan bananvariant. Lägg en banan i folie klyv lätt på mitten och peta ner chokladbitar. Bra att lägga på glöden när man är ute i naturen.:)

    Vi grillade bananer i somras med choklad och det var mumsigt.

  • imse 15 december 2007

    Steka bananer i smör och farinsocker. Ta lite ingefära i vispgrädde eller kesella och servers en klick till. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.