Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Stelnar inte ?!

  • wifsta 19 december 2008

    Har gjort chokladtryffel (choklad+smör+grädde) som jag skall fylla mina prästgårdsnötter med. Den har nu stått i kylen sedan igår - men stelnar inte? Vad kan jag göra? Blanda i mer choklad? Mer smör?
    Vill ju göra klart kakorna (ska bli julklappar)!

  • frucaos 19 december 2008

    Oj, det var svårt. Jag hade nog provat med mer choklad, men jag vet ju inte vilka proportioner du hade från början... Jag gjorde tryffel häromdagen med 200g choklad, 1dl grädde och 25 g smör. Den blev bra! (chilitryffel, härligt stark ...)

  • Lotten_J 19 december 2008

    Jag hade nog också provat med mer choklad men som frucaos säger.....man bör nog veta proportionerna du hade från början...sen har jag märkt att det är skillnad på de olika chokladerna...finns mkt "dålig" choklad.....

  • Nettan75 19 december 2008

    Hmm kan ni inte rekommendera nån bra choklad som är lätt att finna? Ska på affärn ikväll! =)

  • Eery 19 december 2008

    mer choklad.. har märkt att det krävs mer choklad ju lägre kakaohalten är

    brukar ha mindre smör också.. ungefär en matsked

  • systeryster 19 december 2008

    Har bara gjort tryffel en gång och den blev kladdig så fort den varit ur kylen en lite stund.Den var försvinnade god i alla fall.Fick gå och ta en smakbit i kylsåpet då och då, och ställa in den i kylskåpet igen efter att ha bjudit gästerna. Hoppas din blir bättre!:p

  • jas65 19 december 2008

    Det är mycket noga att följa recepten när man gör tryffel, antar att du har använt lite för mycket grädde.
    Mvh
    Höfta lite mindre med grädden
    Anders

  • wifsta 19 december 2008

    Ok. Kan kanske vara en kombination av "höftning" (är notorisk höftare) och choklad med låg kakaohalt... Proportionerna från början var 175 g choklad (hade inte premium så det räckte, fyllde på med annan), 1,5 dl grädde ca och 1 msk smör.
    Prövade med lite mer smör (hade ingen mer choklad hemma) och den har i alla fall stelnat så mycket att den går att breda på kakorna :p

  • matjessill 19 december 2008

    Hejsan

    Jag hade tagit lite av den tryffeln som inte stelnat och smält den helt igen, och sen hade jag rört i dubbelsiktad kakao. Kakao är jättebra på att få choklad att tjockna.. Sen när man fått den delen tjock (typ som kakdegstjock) så får man arbeta in den ostelnade tryffeln som är kvar.

    Själv handlar jag odense choklad. Jättefin choklad som inte rinner när den smälts utan bara blir sådär härligt mjuk och tjock liksom.

    hoppas att detta hjälper dig.

    GOD JUL ALLA

  • wifsta 20 december 2008

    TACK - vilket jättebra tips!!! (Y)

  • ida85 20 december 2008

    beror ju oftast på vilken choklad man använder ! om man använder vanlig blockhoklad med mkt kakao tillbakning så ska det ju stelna !! :)

  • matjessill 8 januari 2009

    :D
    Roligt att du uppskattade mitt svar

    Ett toppenrecept på grundtryffel är
    100g Choklad
    1 dl (100g) vispgrädde

    koka precis upp grädden
    häll över den grovhackade chokladen.
    Rör om till en slät smet
    smaksätt eventuellt med något smaskigt
    och låt sen stelna

    går jättebra att rulla till bollar exempelvis.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.