Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Stevia strö (sötningsmedel)

  • AnnaCNilsson 16 februari 2012

    Jag har hört att Ica har ett nytt sötningsmedel som ska vara väldigt bra att baka på, 0 kalorier och höjer inte blodsockret. Det ska dessutom vara helt likvärdigt som vanligt strösocker att baka på.
    Då sambon är diabetiker har jag lagt lite av bakningen på hyllan då jag inte tyckt sötningsmedel är så bra..
    Så nu vill jag veta om någon har använt detta? Blir det bra?

  • Mistys 16 februari 2012

    Hej! har inte använt just detta men om man bakar enligt LCHF vilket motsvarar att baka till en diabetiker så använder man stevia blandat med sötin eller sukrin ( samma sak). Sötin är också ett naturligt sötningsmedel som inte får förväxlas med aspartam mm. Det påverkar inte blodsockret. Stevia har en speciell smak och är mycket, mycket sött. Blandat med sukrin får man bort den konstiga smaken.Jag har använt stevia i flytande form till bak. Fungerar mycket bra blandat med sukrin. Denna blogg är visserligen LCHF inriktad men Mariann är mycket duktig på att baka med stevia och sukrin. Kanske kan du få några tips och recept iallafall.

    http://mariannslchf.se/baka-med-lchf/

  • AnnaCNilsson 17 februari 2012

    Tack så mycket för ditt svar! Jag ska absolut kolla hennes blogg :)
    Jag har inte bakat och lagat mat enligt lchf tidigare och har precis börjat titta på det då jag hört att det är bra för diabetiker :)

  • rostok 21 februari 2012

    Och jag har hört forskare i TV varna just för Stevia, då det bl a lär kunna framkalla missfall. Det är tydligen ett gift. Det var en kvinnlig svensk forskare eller läkare som sa det, men det går nog att kolla upp om fler säger som hon.

  • Mistys 21 februari 2012

    Skrivet av rostok den 21 feb 2012

    Och jag har hört forskare i TV varna just för Stevia, då det bl a lär kunna framkalla missfall. Det är tydligen ett gift. Det var en kvinnlig svensk forskare eller läkare som sa det, men det går nog att kolla upp om fler säger som hon.


    Kan du länka till det är du snäll. När jag söker får jag bara upp positiva saker. Samt att det som mycket annat är giftigt i stora mängder. Så stora att vi aldrig skulle ha en chans att få i oss det.
    Får bla upp denna sida.
    http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2125

  • rostok 21 februari 2012

    Jag kommer tyvärr inte ihåg vad det var för program, men det handlade om växter, och att någon hade en steviaväxt i en kruka, på ett sommarfik, och erbjöd då sina kunder att ta lite av denna växt, vilket då då påstod skulle vara mycket bättre än andra sötningsmedel, vilket alltså denna expert sa var helt fel. Det var i höstas programmet gick. Jag tror det var på SVT, men är inte helt säker. Men om andra experter säger annat så behöver inte denna enda expert har rätt.

  • boz1965 21 februari 2012

    Så här säger WebMD (en av USAs mest renommerade hälsosajter på nätet) om stevia och eventuella biverkningar:

    "Stevia and chemicals contained in stevia, including stevioside and rebaudioside A, are LIKELY SAFE when used as a sweetener in foods. Rebaudioside A has generally recognized as safe (GRAS) status in the U.S. for use as a sweetener for foods. Stevioside has been safely used in research in doses of up to 1500 mg per day for 2 years.

    Some people who take stevia or stevioside can experience bloating or nausea. Other people have reported feelings of dizziness, muscle pain, and numbness.
    Special Precautions & Warnings:
    Pregnancy and breast-feeding: Not enough is known about the use of stevia during pregnancy and breast-feeding. Stay on the safe side and avoid use.

    Allergy to ragweed and related plants: Stevia might cause an allergic reaction in people who are sensitive to the Asteraceae/Compositae family of plants. This family includes ragweed, chrysanthemums, marigolds, daisies, and many other plants.

    Diabetes: Some developing research suggests that some of the chemicals contained in stevia might lower blood sugar levels and could interfere with blood sugar control. However, other research disagrees. If you have diabetes and take stevia or any of the sweeteners it contains, monitor your blood sugar closely and report your findings to your healthcare provider.

    Low blood pressure: There is some evidence, though not conclusive, that some of the chemicals in stevia can lower blood pressure. There is a concern that these chemicals might cause blood pressure to drop too low in people who have low blood pressure. Get your healthcare provider’s advice before taking stevia or the sweeteners it contains, if you have low blood pressure."

    Källa: http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-682-STEVIA.aspx?activeIngredientId=682&activeIngredientName=STEVIA

  • Mistys 21 februari 2012

    Låter i mina öron som helt okey som sötningsmedel och mycket bättre än aspartam. Man äter ju så små mängder och inte varje dag. Tror att riktigt socker har fler biverkningar. Att Stevia kan sänka blodsockret för diabetiker är väl inte helt fel.....bara man håller koll och lär sig hur man själv reagerar. Att minska på insulinet är ju alltid bra. Allergier...ja det kan ju ett vanligt äpple ge, här är vi ju alla individuella. Så det kan man ju få av i princip allt.
    Men man ska vara uppmärksam på blandningar som ex Stevia / Maltodextrin

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.