Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Stor sockerkaka 2 liter

  • Tiol 29 april 2009

    Hej!

    Är det någon som har ett bra recept på sockerkaka, till en stor 2 liters form? Det är ju inte så enkelt som att dubbla ett vanlig recept (tror jag i alla fall), men kanske någon av er vet ett bra recept som fungerar?

    Tacksam för svar.
    mvh Tiol

  • zudette 29 april 2009

    Vet egentligen inte om denna kaka är större än nån annan men receptet rekomenderar i allafall en form på 2 liter. Gillar du inte kanel så går den bra att utesluta kanel- o sockerblandningen (då bör den bli nästan som en vanlig sockerkaka) eller varför inte byta ut den och använda kardemumma istället??

    Knäckig Kanelkaka

  • larbro 6 juni 2009

    Hej!
    Jag använder alltid detta recept då det "vankas" tårta.
    4 ägg
    2 dl strösocker
    1 dl vetemjöl
    1 dl potatismjöl
    2 tsk. bakpulver
    2 tsk. vaniljsocker
    Vispa ägg, socker vitt och pösigt. Blanda mjölsorterna ,
    bakp. och vaniljsock, sikta ner i äggbl. Blanda försiktigt och häll smeten i en smord bröad form med diam. 24 cm. Grädda i nedre delen av ugnen ca. 40 min.på 175gr. Låt kakan svalna lite innan den stjälps upp.

  • Tiol 24 september 2009

    Tack för ditt recept. Det skall jag prova vid tillfälle.
    kram//tina

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.