Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

sugarpaste eller marsipan?

  • LellaGella 10 augusti 2008

    Min ena son fyller år nästa helg och jag har tänkt att göra en tårta. Tycker att det är kul att göra figurtårtor och har använt mig mycket av marsipan.
    Nu har jag börjat fundera på om jag ska ge mig på sugarpaste.... Har kollat runt en del på nätet och det är verkligen olika bud om vad som är bäst!
    Jag förstår ju på namnet att sugarpasten är söt, men tänker då att fyllningen kan ju istället vara friskare i smaken.

    Vad har ni för erfarenhet av sugarpaste? Är det så lättarbetat som det sägs? Är det lätt att färga?
    Håller den sig bra eller torkar den fort?
    Läste också att grädde kan få sugerpasten att smälta... erfarenheter?

    Tack så länge!:)

  • SDMaya 10 augusti 2008

    Hej!
    Har en vännina som gör otroliga tårter i sogerpaste, och ibland blandar hon det hälften Marsipan och hälften sugerpaste, kika in på hennes sida så kan du få lite tips kanske, tror man ska skicka meddelande till henne där.
    Kolla i fotoalbument så hittar du alla hennes tårtor, tror där är ca 100st olika :)

    http://cakenovice.spaces.live.com/
    När min dotter fyllde 20 så gjorde hon tårtor till oss, och då stod de 2 dagar innan vi severade dem och det var inte torrt utan helt juvligt. (L)
    Men SÖTT är det så lite syrlig fyllning är nog bäst.:p
    Maya

  • LellaGella 10 augusti 2008

    Tack för länken!
    Underbara tårtor!(L) Vad duktig hon är!

  • SDMaya 10 augusti 2008

    Hahaha...skrev att tårtorna var juvliga.:'(..menade så klart Ljuvliga :p

  • tina62 10 augusti 2008

    (L) Vilka fina tårtor! Åh man blir ju sjuk.....(L)

  • lilas 10 augusti 2008

    Hejsan!
    Bland mina recept så finns det ett på hur man gör sugarpaste. Otroligt enkelt att göra och figurerna är lättare att forma och håller formen bättre än marsipan.:)
    Dessutom är det väldigt gott!!!(L)

  • LellaGella 10 augusti 2008

    Tack så mycket för receptet! Det lät ju inte speciellt svårt!
    Måste testa detta! :p

  • lilas 10 augusti 2008

    Hej igen!
    Kan vara bra att veta att karamellfärg och dyligt går att köpa i alla möjliga färger på vanliga hobbyaffärer, eller beställa på nätet (t.ex. på Panduro). Det blir ju lite roligare än dom traditionella gröna, röda och gula.
    Det är inga problem att färga, men gummihandskar eller plastpåsar på händerna är att rekomendera, om man inte vill ha händerna i olika färger:o.
    Det går även bra att måla med karamellfärg blanat med lite vatten på sugarpaste. Bara att ta fram penslarna och sätta igång:)

  • ovebrink 11 augusti 2008

    hej,
    det där med att sp svättas är lätt åtgärdat. man fodrar bara med lite smält smör eller neutral olja innan man lägger på locket. detta är om man spacklat tårtan med tex grädde. det behövs inte om man har använt smörkräm tex. (fodra= pensla insidan av locket) sara

  • LellaGella 13 augusti 2008

    Vad brukar ni ha för fyllning i tårtorna garnerade med sugarpaste?:o

  • lilas 13 augusti 2008

    Det funkar bra tillsammans med allt tycker jag, men eftersom jag älskar hallon så brukar
    jag mosa såna tillsammans med florsocker eller grädde, och på det andra lagret har jag ofta vaniljkräm:)

  • SDMaya 13 augusti 2008

    Jag har lite olika sorter i bland mina recept tex:

    [recept] 21016[/recept]
    [recept] 21007[/recept]
    [recept] 40715[/recept]
    Finns några till i min receptsamling, en som är god med är den som jag använder i nougattårtan ihop med hallon...underbar kombination
    Men går även bra med Vaniljkräm och sylt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.