Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Supersnabb hjälp om alt. till gelatin!!!

  • Okänd 9 augusti 2010

    Jag ska göra en chokladtårta med after eightfluff och päronmousse till mormors begravning imorgon och min syster är vegetarian och kan inte äta gelatin :/
    Vet någon vad jag kan använda istället för gelatin om jag inte hittar agar agar någonstans?
    Pektin?

  • Okänd 9 augusti 2010

    gelésocker multi?

  • The_mama97mia 9 augusti 2010

    googlat - det verkar som att man kan använda Pektin, kolla efter Melatin eller pektin, vet ej vad det står på en Atamonflaska.

  • asasto 9 augusti 2010

    Pektin är svårt att få tag på numera och atamon är konserveringsmedel, jag tror mera på gelesockret som finns i stort sett i alla matbutiker, det innehåller vegetabiliskt gelemedel och det står att det passar att användas till mousse, pannacotta, pudding etc.

  • Okänd 9 augusti 2010

    Skrivet av asasto den 9 aug 2010

    Pektin är svårt att få tag på numera och atamon är konserveringsmedel, jag tror mera på gelesockret som finns i stort sett i alla matbutiker, det innehåller vegetabiliskt gelemedel och det står att det passar att användas till mousse, pannacotta, pudding etc.


    Tack =) Jag provar gelésocker multi och hoppas på det bästa :P

  • boz1965 9 augusti 2010

    Skrivet av asasto den 9 aug 2010

    Pektin är svårt att få tag på numera...


    Hittar du inte pektin nån annanstans (affärerna där jag bor har alla pektin i sortimentet) så kan du hitta det här: http://borgebykryddgard.jetshop.se/

  • SDMaya 9 augusti 2010

    Men om du gör fluff så användvispgrädde som du smälter aftereighten i ..obs får ej koka ...sen låter du den svalnar (iskall) och vispar upp den!
    Gör pärongrädde istället så vispar du bara grädde smaksatt med päron essens! en aning vanilj och strösocker gör den ljuvligt god

  • Okänd 9 augusti 2010

    Skrivet av SDMaya den 9 aug 2010

    Men om du gör fluff så användvispgrädde som du smälter aftereighten i ..obs får ej koka ...sen låter du den svalnar (iskall) och vispar upp den!
    Gör pärongrädde istället så vispar du bara grädde smaksatt med päron essens! en aning vanilj och strösocker gör den ljuvligt god



    Tack.. jo fluffen gör jag precis som du föreslagit och pärongrädden tänkte jag dekorera tårtan med tillsammans med efter egihtplattorna som blir över.. Misslyckas moussen rejält så blir det som du föreslagit även pärongrädde inuti :P

  • Okänd 11 augusti 2010

    Det gick att göra mousse på gelésockret men det blev rätt lös så jag tänkte om och hade after eightfluff inuti tårtan och all päronmousse över och runt samt garnerade med sönderskurna after eightbitar.
    Blev jättelyckat :)
    Tack för förslagen!

  • Cafelatte 11 augusti 2010

    Skrivet av TE72 den 9 aug 2010

    Jag ska göra en chokladtårta med after eightfluff och päronmousse till mormors begravning imorgon och min syster är vegetarian och kan inte äta gelatin :/
    Vet någon vad jag kan använda istället för gelatin om jag inte hittar agar agar någonstans?
    Pektin?


    Hej,

    Det finns vegetarisk gelatin också.
    Tips: Checka på en välsorterad hälsokostaffär

    //Cafemoccha

  • Okänd 12 augusti 2010

    Skrivet av Cafemoccha den 11 aug 2010

    Skrivet av TE72 den 9 aug 2010

    Jag ska göra en chokladtårta med after eightfluff och päronmousse till mormors begravning imorgon och min syster är vegetarian och kan inte äta gelatin :/
    Vet någon vad jag kan använda istället för gelatin om jag inte hittar agar agar någonstans?
    Pektin?


    Hej,

    Det finns vegetarisk gelatin också.
    Tips: Checka på en välsorterad hälsokostaffär

    //Cafemoccha


    Vegetariskt gelatin som inte är agar agar-alger alltså? Grejen var att jag endast hade ett par timmar på mej innan tårtan var tvungen att bli bakad och jag befann mej i ett samhälle utan någon som helst hälsokostaffär...
    Men återkom gärna och berätta om det var något annat du menade för det kan vara bra att veta tills en annan gång! :)

  • Cafelatte 13 augusti 2010

    Skrivet av TE72 den 12 aug 2010

    Skrivet av Cafemoccha den 11 aug 2010

    Skrivet av TE72 den 9 aug 2010

    Jag ska göra en chokladtårta med after eightfluff och päronmousse till mormors begravning imorgon och min syster är vegetarian och kan inte äta gelatin :/
    Vet någon vad jag kan använda istället för gelatin om jag inte hittar agar agar någonstans?
    Pektin?


    Hej,

    Det finns vegetarisk gelatin också.
    Tips: Checka på en välsorterad hälsokostaffär

    //Cafemoccha


    Vegetariskt gelatin som inte är agar agar-alger alltså? Grejen var att jag endast hade ett par timmar på mej innan tårtan var tvungen att bli bakad och jag befann mej i ett samhälle utan någon som helst hälsokostaffär...
    Men återkom gärna och berätta om det var något annat du menade för det kan vara bra att veta tills en annan gång! :)


    Hej Igen,
    Vegetarisk/Vegetabiliska alternativ;

    Alginater (E 400-405)
    Alginater framställs av knöltång, blåstång och andra brunalger

    Agar (E 406)
    Agar kallas också agar-agar, vegetabiliskt gelatin och japan-agar. Agar är på många sätt att föredra framför gelatin.

    Karragenan (E 407)
    Framställs av en rödalg ur gruppen Rhodophyceace.

    Fruktkärnmjöl (E 410)
    Framställs ur Johannesbrödträdets frön.

    Guarkärnmjöl (E 412)
    Framställs ur guarväxtens (Cyamopsis tetragonoloba) frön. Växten hör till familjen ärt- baljväxter. Guarkärnmjöl får användas som stabiliserings- och förtjockningsmedel.

    Pektin (E 440)
    Förekommer naturligt i form av s k protopektin i t ex äpplen, apelsin- och citronskal, varur det extraheras.

    Kelp
    Mineral- och vitaminrikt ämne som utvinns ur brunalger.

  • Okänd 13 augusti 2010

    Skrivet av Cafemoccha den 13 aug 2010

    Skrivet av TE72 den 12 aug 2010

    Skrivet av Cafemoccha den 11 aug 2010

    Skrivet av TE72 den 9 aug 2010

    Jag ska göra en chokladtårta med after eightfluff och päronmousse till mormors begravning imorgon och min syster är vegetarian och kan inte äta gelatin :/
    Vet någon vad jag kan använda istället för gelatin om jag inte hittar agar agar någonstans?
    Pektin?


    Hej,

    Det finns vegetarisk gelatin också.
    Tips: Checka på en välsorterad hälsokostaffär

    //Cafemoccha


    Vegetariskt gelatin som inte är agar agar-alger alltså? Grejen var att jag endast hade ett par timmar på mej innan tårtan var tvungen att bli bakad och jag befann mej i ett samhälle utan någon som helst hälsokostaffär...
    Men återkom gärna och berätta om det var något annat du menade för det kan vara bra att veta tills en annan gång! :)


    Hej Igen,
    Vegetarisk/Vegetabiliska alternativ;

    Alginater (E 400-405)
    Alginater framställs av knöltång, blåstång och andra brunalger

    Agar (E 406)
    Agar kallas också agar-agar, vegetabiliskt gelatin och japan-agar. Agar är på många sätt att föredra framför gelatin.

    Karragenan (E 407)
    Framställs av en rödalg ur gruppen Rhodophyceace.

    Fruktkärnmjöl (E 410)
    Framställs ur Johannesbrödträdets frön.

    Guarkärnmjöl (E 412)
    Framställs ur guarväxtens (Cyamopsis tetragonoloba) frön. Växten hör till familjen ärt- baljväxter. Guarkärnmjöl får användas som stabiliserings- och förtjockningsmedel.

    Pektin (E 440)
    Förekommer naturligt i form av s k protopektin i t ex äpplen, apelsin- och citronskal, varur det extraheras.

    Kelp
    Mineral- och vitaminrikt ämne som utvinns ur brunalger.



    Jisses o_O

    Tusen tack!! Hade ingen aning om att det fanns så många alternativ!
    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.