Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Svårsmält vit choklad!

  • zonale 25 mars 2008

    Har någon av er också råkat ut för att det inte har gått att smälta vit choklad?? När det gäller vanlig choklad går det att smälta vilken sort som helst men så verkar det inte vara med den vita. Någon som vet vad det beror på och som har ett tips på en bra och smältbar sort?:)

  • Lange 25 mars 2008

    Jag har nog förvisso bara smält vit blockchoklad med det brukar aldrig vara några problem. Vilken sort var det som inte gick att smälta så vi slipper gå på den niten?:(

  • Okänd 25 mars 2008

    Jag smälter choklad i micron och det har inte varit några problem med vit choklad.
    Jag köper vit choklad av märket Fazer,100 g,och tycker den är både bra och mycket god.

  • Heisjo 25 mars 2008

    Stämmer in med fg talare.
    Fazer vit blockchoklad(Y)
    Jag brukar smälta det över vattenbad och det har aldrig varit några problem.
    Är det något speciellt märke du anväder??

  • SDMaya 25 mars 2008

    Håller också med om att Fazer vit blockchoklad funkar kanon (Y)

  • zonale 26 mars 2008

    Hej och tack för respons och tips! :) Har bara bakat med vit choklad som skulle smältas 1 gång och det var då den blev smulig och torr. Hade köpt en 200 gr kaka på Lidl och trodde att vit choklad var vit choklad. Nu vet jag bättre och kommer att köpa Fazer hädanefter! Tack alla ni som svarat(Y)

  • Razzel 26 mars 2008

    Jag använde Premium vit choklad från Marabou till pannacotta och smälte den i grädden som skulle vara med i rec. och den smälte på en gång.

  • Fiona 26 mars 2008

    Skulle vilja göra ett inlägg o säga att vit blockchoklad och vit choklad är inte likvärdigt, och därför skulle jag aldrig använda blockchoklad när det står choklad i ett recept. Samma när det gäller all annan choklad.

    Vit choklad använder jag alltid samma märke som all annan choklad... Valrhona.
    Bra kvalitet på chokladen ger bra kvalitet på bakverket!(Y)

  • anluk 26 mars 2008

    Smälter oxå alltid i mikron och det brukar funka. Man får röra någon gång emellan bara.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.