Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Svenskt" godis, kakor etc

  • varecia 4 maj 2011

    Jag bor i Frankrike och ibland när jag blir bortbjuden tänker jag att det vore roligt att ge bort något hemlagat och "svenskt". Till exempel godis eller kakor. De grejerna jag kommer på som jag upplever som lite speciella för Sverige, tex dammsugare, innehåller punsch eller arrak, och det är inte det lättaste att få tag på här omkring. Har ni några andra tips på vad man skulle kunna göra? Kanelbullar såklart, men kanske något annat också?

  • kajsa36 4 maj 2011

    Det jag kommer att tänka på är masariner och marknadsgodis... vet inte om det är svenskt från början men för mig är det typiskt svenskt ..:)

  • tulipan 4 maj 2011

    chokladbollar? :)

  • svengelsk 4 maj 2011

    Vet inte var i Frankrike Du bor, men jag hittade en affär i Saint Germain en Laye (osäkerr på stavning väster om och nära Paris) som heter Gustaf. Den hade väldigt bra sortiment på svenska matvaror, bl.a Västerbottenost.

  • miha 4 maj 2011

    sverigekaka :)

  • asasto 4 maj 2011

    Knäck, drömmar (hjorthornssalt är dock ovanligt utomlands och kan vara svårt få tag på), pepparkakor, lussebullar ser jag som väldigt svenskt
    (vet att man hävdar pepparkaka kommer från tyskland men jag tycker inte de tyska pepparkakorna är lika våra, ofta är de tjockare med choklad på och liknande så vi har en egen variant med våra tunna pepparkakor)


    (mazarinen kommer från frankrike enl. boken historiebok för kakälskare så att ge en fransman det bakverket och kalla det svenskt kanske kan bli fel)

  • The_mama97mia 4 maj 2011

    Danskarna har väl mutat in Wienerbröden, men Rimbobullar som är nästan som wienerbröd, kanske kan ses som svenskt?

    Håller med annars om pepparkakor!

    Kanske mjuk pepparkaka med lingon?

    Blåbärsbullar?

    Men det kan ju falla på om du får tag i bären o s v.
    Jo, just ja Hallongrottor?

  • Cassiopeya 4 maj 2011

    Muffins med bär?

  • irrevirre 4 maj 2011

    Smålänsk ostkaka med grädde och sylt{clap}
    Kanske det inte finns ostlöpe att köpa (här köper man det på Apoteket) men då kanske du kan göra "falsk" ostkaka på keso (cottage cheese)

  • irrevirre 4 maj 2011

    Prinsesstårta(L)

  • callemero 4 maj 2011

    Hallongrottor eller drömmar.:)

  • Mistys 4 maj 2011

    Mina mågar är inte från Sverige. Båda har aldrig smakat Toscakaka, semla, lussekatt, pepparkaka, kanelbulle, chokladbiskvi och tigerkaka innan dom kom hit. Specielt Toscakakan blev uppskattat!
    Nu är dom iof från London och Dublin, inte frankrike. Kanske annat där!

  • irrevirre 4 maj 2011

    Skrivet av Misty09 den 4 maj 2011

    Mina mågar är inte från Sverige. Båda har aldrig smakat Toscakaka, semla, lussekatt, pepparkaka, kanelbulle, chokladbiskvi och tigerkaka innan dom kom hit. Specielt Toscakakan blev uppskattat!
    Nu är dom iof från London och Dublin, inte frankrike. Kanske annat där!


    Och någon utav dom var väl en duktig kock? Har jag för mig:)

  • Buspippi 4 maj 2011

    När jag tänker på svenskt så är det pepparkakor, semlor, och något som jag saknade när jag bodde utomlands är glögg det kommer väl från början inte från sverige men för mig är det svenskt och det får ju att göra själv.

  • DoctorWho 4 maj 2011

    Saffranspannkaka, jag läste i en tidning att man kunde använda risottoris istället för grötris.

  • FamEkelund 4 maj 2011

    det jag tänker på när jag hör svenskt godis är polkagrisar :)

  • svengelsk 4 maj 2011

    Skrivet av Misty09 den 4 maj 2011

    Mina mågar är inte från Sverige. Båda har aldrig smakat Toscakaka, semla, lussekatt, pepparkaka, kanelbulle, chokladbiskvi och tigerkaka innan dom kom hit. Specielt Toscakakan blev uppskattat!
    Nu är dom iof från London och Dublin, inte frankrike. Kanske annat där!

    Håller med, särskilt toscakaka och chokladbiskvi. Drömtårta har också varit populärt.

  • Cassiopeya 4 maj 2011

    Kanske något med lakrits i?! Det borde väl vara svenskt? Vi är väl lakritslandet nummer ett, eller? :D Har inget bra recept, men det finns säkert massor!

  • ScarlettRose 5 maj 2011

    Jag tänker typ sockerringar, semlor och sockerkaka

  • varecia 5 maj 2011

    Åh vad många bra tips! Det blir nog chokladbollar i helgen, för tiden är knapp. Men de andra tipsen kommer definitivt att komma till användning, då detta har varit ett återkommande "problem". Kanske blir det sockerkringlor nästa gång.

    Kom gärna med ännu fler tips! Både jag och andra utlandssvenskar kommer ha mycket nytta av det.

    Chokladbeskvier (som jag älskar) verkar dock enligt en ggogle-källa vara uppfunnen i Frankrike så den går bort. Den får jag göra när jag är i Sverige istället!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.