Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Svenskt" godis, kakor etc

  • saronsros 5 maj 2011

    Tunnbröd med messmör

  • MrsC 5 maj 2011

    Är Kokosbollar "svenskt" godis?

    Kokosbollar

  • MrsC 5 maj 2011

    Brända mandlar ??

  • Groddar 5 maj 2011

    2743/recept

  • MosterNettan 5 maj 2011

    Finska pinnar, dom är väl svenska... Eller kalla dom för Svenska pinnar!

  • Uli 5 maj 2011

    gammeldags smakakor, wienerstanger, congacs kransar, finska pinnar, drommar... alla smakakor farmor brukade ha ar inte sa vanliga utomlands. Har i Irland sa har jag tidigare imponerat aven med tosca kaka, margeretha tarta, herrgards tarta/britta tarta, princess tarta samt bullar med olika fyllningar (kanel och vaniljsas ar de popularaste)

    semlor och lussebullar ar valdigt svenskt och inte alltid uppskattat i min erfarenhet, men det stoppar mig aldrig fra tt gora dem anda :)

    Hoppas det hjalper!

  • sju 5 maj 2011

    Kärleksmums (snoddas, moccarutor eller vad de nu ska kallas) är väl ganska typiskt svenska? Samma med Silviakaka kan jag tänka mig.

  • idea_ 5 maj 2011

    Skrivet av Groddar den 5 maj 2011

    MedelhavsQuinoa


    Hjälper dig lite Groddar :)
    Edit: fast jag tror du fick med dig fel recept...

  • The_mama97mia 5 maj 2011

    inte i godisgenren, men tunnbröd som ovan skrivits, eller hemgjort knäckebröd! Det är väl inte vanlig i Frankrike?

    Inlagda och eller syltade saker kan ju var ngt, eller marmelader - men om du Bor i Frankrike så har du ju inte våra svenska råvaror tillhands kanske.

    Sill är ju typiskt svenskt men kanske inte uppskattat.

    Eller en egenkryddad snaps! ???

  • MrsC 5 maj 2011

    Pyttipanna eller pytt i panna, är en maträtt som brukar räknas som svensk husmanskost.
    En portion pyttipanna serveras traditionellt med stekt ägg eller rå äggula, inlagda rödbetor och eventuellt en persiljekvist. Många gånger består rätten av rester från tidigare måltider, vilket givit rätten det mindre smickrande smeknamnet Hänt i veckan // Wikipedia.

    Pyttipanna

  • zabcia 5 maj 2011

    Det allra godaste jag vet som är garanterat helsvenskt är - äggost med hjortronsylt.
    Det är enkelt att göra, det gick bra i Marbella. Alla ingredenser fanns. Bara att tag med sig en burk med sylt hemmifrån. I värsta fall går bra med hallonsylt men det blir för sött.

  • The_mama97mia 5 maj 2011

    Jag tror TS menade "gå-borts-present" liksom?

  • DoctorWho 5 maj 2011

    Min mormor bakade alltid de här till jul och födelsedagar. Jag hittade hennes recept och la in det här för att fler skulle få smaka. Hallonsylten i receptet ska vara fast inte rinnande. Hoppas du gillar dem.
    Mormors wienerstänger

  • DoctorWho 5 maj 2011

    Knäck tror jag är typiskt svenskt. Jag hittade Föreningen Svenskar i världen på nätet och där stod det; "Sucre de Canne Liquide som tillverkas av La Belle Canne, köpt i en vanligt Casionaffär. Inte riktigt som sirap men det har fungerat bra som ersättning."

  • The_mama97mia 5 maj 2011

    Transporter: vilket bra tips!
    Kom att tänka på annat i julgodis-väg - Mintkyssar!

    Hemgjord "Dajm". FInns nog recept här.

  • annalena514 5 maj 2011

    smålands kringlor =)

  • matsked 6 maj 2011

    Kladdkaka är väl typiskt svenskt, eller?

  • kekke46 6 maj 2011

    Älglortar godis

  • asasto 6 maj 2011

    Knäckebröd är ju ganska svenskt med och det finns ju recept här på matklubben på flera olika sorter.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.