Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Svenskt" godis, kakor etc

  • vitchokladkaka 8 maj 2011

    KANELBULLAR!!! <3

  • Lunchdax 8 maj 2011

    Flera här har tipsat om knäcke-bröd - men det har jag dåliga erfarenheter av när vi bjudit utländska gäster. Speciellt fransmänn har oftast aldrig smakat hårt bröd och åtminstone våra gäster tyckte verkade tycka att det var lite genant att det låter när man tuggar. Dessutom är de så ovana vid hårt bröd ("torkat/bränt/felgräddat") att de inte riktigt uppskattat det.

    Men annars har många bra tips getts! Småkakor, sockerkaka/tigerkaka. Generellt sett tror jag att våra "platta" tårtor är ganska ovanliga (pinoccio, brita, havretårta). Smulpaj med bär är mycket svenskt för mig i alla fall, med en äkta vaniljsås eller grädde!

  • Jesusfreakone 7 februari 2013

    Mördegskakor i alla former tycker jag är typiskt svenskt! (Y)

  • catitza 7 februari 2013

    Jag bor ocksâ i Frankrike. Havrekakor är helt okända och uppskattas, natur eller chokladdoppade. Sen används ju aldrig kanel i bakverk här, förutom med äpplen, sâ kanelbullar brukar vara nâgot helt nytt för fransmän. :)

  • LIZZAN79 7 februari 2013

    Chokladbollar & sockerbulle.=)

  • Hams 7 februari 2013

    Ischoklad tycker jag är ganska svenskt. Om inte annat gott! Har en del vänner utomlands som aldrig smakat men gärna skulle vilja =)

  • rosatalo 7 februari 2013

    Men " kärleksmums " eller chokladrutor, moccarutor och allt vad de kallas, de som man gör i långpanna med glasyr och kokosflingor på. Det är väl ändå svenskt? Det var ju visserligen två år sedan trådstartaren ville ha tips, men ändå.........

  • annapatrik 7 februari 2013

    Plättbakelser tror jag är ganska svenska. Det finns också något som heter snickerdoodles, låter inte svenskt men receptet verkar härstamma från svenskar som emigrerat till USA, googla så kommer recept, smakar som en torr kaka med kanel och socker och när man biter i den mängder av smörsmak, för mig typisk svensk smak, vaniljhorn är en annan svenska kaka tror jag.
    När det gäller godis kan väl knäck ätas året om ?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.