Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tårt-tips tack :)

  • frattsson 22 oktober 2009

    Jag har fyllt år och ska ha kalas snart, men det står helt still i mitt huvud vad gäller tårtan. Tipsa mig gärna om någon enkel tårta. Jag har köpt färdiga bottnar än så länge, men fyllningen då?
    Eller tipsa mig om någon annan tårta, jag behöver inte ha dessa bottnar heller...

  • AnneNi 22 oktober 2009

    Själv är jag inte alls förtjust i köpta bottnar. Dels tycker jag de oftast inte är särskilt goda och det så är det enkelt att göra själv och inte tar så mycket tid, men ibland kan tiden vara värdefull...
    Som fyllning i tårta tcker jag det blir väldigt gott med vaniljkräm och bär, tex hallon/blåbär och grädde på toppen dekorerat med bär. Annars är det gott att mixa mosad banan och äpple samt en klick grädde som fyllning.
    Ananas är ockås väldigt gott, ta krossad ananas och bre på ett eller två lager och dekorera tårtan med grädde o någon frukt eller godis eller vad du gillar.
    Lycka till!

  • SDMaya 22 oktober 2009

    Här kommer några av mina favoriter.(L)
    Maya´s Nougat Tårta
    Passions Tårta
    Mayas Hallon Suprice

    Här kan du välja om du vill köpa bottnar eller baka egna, marängbottnar är ju simpelt att göra.. precis som sockerkaksbotten :)(Y):p

  • niklasmiddag 22 oktober 2009

    Hej! Har inte testat just det här receptet som jag bifogar, men det är en precis likadan tårta som
    jag kommer göra på min födelsedag(den 1:a november) och jag vet att den är supergod för att min moster brukar göra en sån tårta! Nåot jag däremot letar efter är ett recept på samma tårta fast med chokladkräm också, för om man blandar både smör- och chokladkräm i den här tårtan så är den oslagbar ;)
    Mammas rice crisp tårta

  • Smulanneli 22 oktober 2009

    Hej! Rice Krisp-tårtan är supergod! (Y)

    Här kommer recept på den tårtan, fast med chokladkräm (som plastkaktus efterlyser):

    Chokladkrisptårta 10 bitar

    Bottnar: 3 äggvitor
    2 dl socker
    3 dl rice krispies

    Fyllning: 3 äggulor
    0,75 dl socker
    0,75 dl vispgrädde
    50 g smör eller margarin
    100 g mörk blockchoklad

    3 dl vispgrädde

    Garnering: 50 g blockchoklad

    Sätt ugnen på 150 grader. Klä en långpanna, ca 30 x 40 cm, med bakpapper.

    Vispa äggvitorna, tillsätt sockret lite i taget och vispa till en tjock smet. Vänd sist ner rice krispies. Bred ut smeten i en långpanna. Grädda mitt i ugnen i ca 1 timme. Låt den gärna stå kvar i den avstängda ugnen att eftertorka med luckan på glänt.

    Fyllning: Blanda äggulor, socker och vispgrädde i en kastrull. Sjud upp blandningen under omrörning tills den tjocknar. Ta då genast av kastrullen från värmen och tillsätt matfettet i små klickar. Rör om och lägg därefter ner chokladen som brutits i mindre bitar. Rör om och ställ därefter krämen åt sidan att kallna.

    Dela marängbotten. Bred ut chokladkrämen på den ena bottnen. Vispa grädden och bred den ovanpå. Lägg på den sista bottnen.

    Smält blockchoklad och ringla den över tårtan.

    Lycka till!

  • LEDIVO 22 oktober 2009

    Hej!
    Jag gillar heller inte färdigköpta bottnar, så tipsar dig med denna tårta
    Tårta á la Ann-Britt

  • shrin 23 oktober 2009

    Du kan ha många olika fyllningar i. Tex fluff som är gjort på godis. Recept finn här på MK. Då kan du välja vilket godis som helst. En favorit jag har är cocosmousse och hallonmousse. Täck tårtan med ganeche. Smält choklad i grädde. Bara hälla på så stelnar det till. Fint och suuuper gott! Sen kan du dekorera med antingen mmf (hemgjord sockerpasta) lr sockerpasta som du köper i tårtbutiker. Annars funkar marsipan utmärkt!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.