Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tårta med dumlemousse och....

  • Rocketannie05 1 januari 2011

    ... ja vad mer kan man ha.
    Tänkte baka en barbapapa tårta till min sons födelsedag och läste om dumlemousse som lät så gott.
    Men vad mer kan man ha för fyllning till det?
    Kan man bara lägga hallon på nästa lager eller bör det vara en mousse variant oxå?
    Ska ju använda mig av rosa marsipan runt om så det blir den barbapapa.

  • jollo10 1 januari 2011

    Kör hallonsylt annars blir det jätte mastigt

  • Rocketannie05 1 januari 2011

    Okej, då har man väl moussen i andra lagret och sylten i första?

  • Amika 1 januari 2011

    Du kan ju bryta av sötman i moussen och tårtbotten genom att ta bär som du rör ihop med lite socker. Då får du ju en lite syrlig röra som du kan ha mellan två lager. :) Och jag hade lagt de rårörda bären eller sylten i första lagret och sen moussen i andra. För moussen är ju så lätt och fluffig, lätt att man trycker ihop den annars. :)
    Jag tycker att det är godast när man har tårtor som har ett syrligt lager, jag tycker lätt att det blir alldeles för sött annars. Men det är ju en smaksak. Jag är inte jättemycket för sötsaker så och blir lätt "mätt" på sött. :)

    Lycka till och hoppas tårtan och kalaset blir riktigt lyckat! :)

    Mvh
    Jonna

  • Cassiopeya 1 januari 2011

    Håller med Amika, ett lager med bär friskar alltid upp. Jag brukar mosa hallon, jordgubbar eller banan i tårtor, dock utan socker, tycker det blir för sött ändå.

    Du kan ju också ha mousse på bägge lagren, fast ett lite syrligare som citron, hallon eller passionsfrukt. Skulle nog testa smakkombinationen först i så fall och se vad som är godast :)

    Har bara gjort marängtårta med dumlefluff typ, och då har jag varierat med eller utan kolasås :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.