Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tårta till kinkig lillebror?!

  • sadiashah 6 januari 2011

    Hej allihop!

    Nu är det så att jag vill ha ett bra tårtrecept till hands, till lillebrorsans kalas. Han är 8 år gammal och gillar sällan gräddtårtor. Jag har ingen aning om vad jag ska baka för tårta till honom! {question}

    Han älskar choklad, så jag skulle vilja ha ett bra recept på någon härlig chokladtårta då.

    Tusen Tack till er som (kanske) svarar! (A)

  • soccermum 6 januari 2011

    Hemmagjord glasstårta med marängbottnar

    Denna tårta är god och lätt att variera =) Man kan göra chokladgrädde istället för glass eller varför inte chokladglass?


    Man kan göra bottnarna med chokladkräm emellan och ha grädde ovanpå.. De flesta som inte gillar gräddtårta brukar gilla lite grädde på just marängtårtor..

    Vänta en stund så återkommer jag med fler tårtor att tipsa lillebror om! :)

  • elleave 6 januari 2011

    Gör en vanlig sockerkakstårta men ha på chokladfrosting! :) Det fick vi alltid som små när vi inte gillade grädde. Återkommer med receptet...

  • MammaMia75 6 januari 2011

    Hejsan!

    Jag har tänkt att baka "mammas chokladtårta" (som finns här på sidan) till tonåringens kalas på lördag . Har inte bakat den förut men hoppas på att den blir omtyckt. Det fanns några andra att välja på med ckolkladmousse/chokladpudding i som inte heller lät så dum. Om choklad är favorit så kan man ju annars satsa på en kladdig kladdkaka med grädde bredvid. Det gjorde jag något år då jag har många små viljor här i familjen :). Om det inte är försent på lördag så skall jag rescensera chokladtårtan efter kalaset. Jag kankse inte var till så stor hjälp eftersom jag inte har något bra beprövat recept på chokladtårta. Lycka till iallafall!!

  • soccermum 6 januari 2011

    Lejontårta

    Spindelvävstårta

  • soccermum 6 januari 2011

    Du kan ju fylla tårtan med fluff annars-så kan han själv välja vilken sorts choklad han vill ha som fyllning :)
    Fluff fyllning

    Om du bakar en drömtårta men låter bli att rulla drömtårtebotten med smörkräm emellan kan du istället göra en tågtårta.. dela botten i sex rektangulära bitar, lägg ihop tre st med två valfria fyllningar ( ex vaniljkräm och mosad banan) Här har du en tågvagn.. Lägg ihop 2 av de sista bitarna också med fyllning, dela den sista biten på tvären till tre småbitar och bygg upp en förarhytt, där har du loket till tårtan!
    Garnera med fluff och godis så du blir nöjd med ditt tåg!

    Annars kanske pannkakstårta med glass och bär vore något? :)

    Denna chokladkräm är jättegod som fyllning!
    Chokladkräm till tårta

  • soccermum 6 januari 2011

    Den här tårtan är jättegod men receptet lite krångligt så jag länkar receptet först och skriver även ned det här i forumet så kan du själv göra ändringarna i din kokbok-det har jag gjort ;)
    Chokladkrämen är jättegod och du kan ju ta fluff istället för grädde om du vill :P
    Hovets tårta (maräng, choklad och daim)

    4 äggvitor
    2½ dl socker
    4 dl vårgårdaris

    1 dl mjölk
    2 msk mjöl
    4 äggulor
    1½ msk kakao
    50 g margarin
    1 dl florsocker
    2 tsk vaniljsocker

    1 dubbeldaim
    3 dl vispgrädde
    Bananer


    Beskrivning
    Marängbotten:
    Vispa äggvitorna i en bunke.
    Tillsätt socker och fortsätt vispa.
    Häll i vårgårdariset.
    Bred ut blandningen på ett bakplåtspapper i långpannan.
    Ställ in den i ugnen i 150 ºc i 45-60 min.

    Chokladkräm:
    Häll i mjölken, mjölet, äggulor och kakao i en kastrull.
    Koka ihop det tills det blir fast. (Det går fort!)
    Rör även ned margarinet och tillsätt florsocker och vaniljsocker.

    Låt den svalna.

    Dela marängbottnen på mitten i två delar.
    Lägg på chokladkräm på hela den ena delen och eventuellt bananskivor.
    Bred på vispad grädde.
    Lägg på den andra botten och gör likadant igen, (chokladkräm, bananer, grädde).
    Hacka dubbeldaimen och sprid över kakan.

  • monfo 6 januari 2011

    Älskas av mina barn: Iskall dumlemarängtårta

  • Mistys 6 januari 2011

    Frusen dajmtårta

    Detta tårtrecept har vi använt oss av i vår släkt i många år, långt innan Mk fanns. Blev glad när jag hittade det här. Denna tårta är absolut det godaste du kan bjuda på. Allas favorit! Han kommer inte vilja ha någon annan tårta i framtiden.

  • soccermum 6 januari 2011

    Skrivet av Misty09 den 6 jan 2011

    Frusen dajmtårta

    Detta tårtrecept har vi använt oss av i vår släkt i många år, långt innan Mk fanns. Blev glad när jag hittade det här. Denna tårta är absolut det godaste du kan bjuda på. Allas favorit! Han kommer inte vilja ha någon annan tårta i framtiden.


    Snarlikt mitt recept här ovan på hemmagjord glasstårta ;)
    Jag hade också detta recept som grund förut (säkert över 20 år sedan jag fick receptet på en kamrats studentmiddag) men har under åren ändrat lite på proportioner och istället för bakpulver har jag vaniljsocker och potatismjöl i marängsmeten.. Prova vettja, jag är nöjdare nu med min variant och då var jag ändå supernöjd med ditt originalrecept en gång i tiden :)

  • Mistys 6 januari 2011

    Skrivet av soccermum den 6 jan 2011

    Skrivet av Misty09 den 6 jan 2011

    Frusen dajmtårta

    Detta tårtrecept har vi använt oss av i vår släkt i många år, långt innan Mk fanns. Blev glad när jag hittade det här. Denna tårta är absolut det godaste du kan bjuda på. Allas favorit! Han kommer inte vilja ha någon annan tårta i framtiden.


    Snarlikt mitt recept här ovan på hemmagjord glasstårta ;)
    Jag hade också detta recept som grund förut (säkert över 20 år sedan jag fick receptet på en kamrats studentmiddag) men har under åren ändrat lite på proportioner och istället för bakpulver har jag vaniljsocker och potatismjöl i marängsmeten.. Prova vettja, jag är nöjdare nu med min variant och då var jag ändå supernöjd med ditt originalrecept en gång i tiden :)


    Kan inte ta åt mig äran för detta recept för det är inte mitt. Men jag gör exakt lika så receptet har säkert snurrat runt på flera ställen. Ska verkligen prova din variant nästa gång. Tack för tipset(Y)

  • soccermum 6 januari 2011

    Nej att inte du lagt ut det såg jag men det är ju ändå samma som du gjort efter i alla år så liite ditt är det också tycker jag allt :) Ja precis, har säkert florerat Sverige runt... Jag minns fortfarande första gången jag åt denna glasstårta *WOW*
    Men med lite Nigella Lawson och Leila eller kanske någon annan tv-inspiration samt eget tycke och mixande så kom jag fram till "min" variant som jag hoppas du kommer bli lika nöjd med som jag är! :) Återkom gärna med en kommentar när du testat (L)

  • Cassiopeya 6 januari 2011

    Skrivet av monfo den 6 jan 2011

    Älskas av mina barn: Iskall dumlemarängtårta


    (Y) Denna tårta har tagit hela mina stora släkt med storm! Har fått göra den flera gånger på begäran =) Alla älskar den! Går ju också att variera med toblerone, japp eller vilken annan choklad som helst :)

  • Cassiopeya 6 januari 2011

    Skrivet av soccermum den 6 jan 2011

    Skrivet av Misty09 den 6 jan 2011

    Frusen dajmtårta

    Detta tårtrecept har vi använt oss av i vår släkt i många år, långt innan Mk fanns. Blev glad när jag hittade det här. Denna tårta är absolut det godaste du kan bjuda på. Allas favorit! Han kommer inte vilja ha någon annan tårta i framtiden.


    Snarlikt mitt recept här ovan på hemmagjord glasstårta ;)
    Jag hade också detta recept som grund förut (säkert över 20 år sedan jag fick receptet på en kamrats studentmiddag) men har under åren ändrat lite på proportioner och istället för bakpulver har jag vaniljsocker och potatismjöl i marängsmeten.. Prova vettja, jag är nöjdare nu med min variant och då var jag ändå supernöjd med ditt originalrecept en gång i tiden :)


    Gjorde denna till nyår, men precis som soccermum skriver, så hade jag lite potatismjöl i och vaniljsocker istället för bakpulver. Tycker marängen håller samman bättre då =) Familjen uppskattade denna mycket och den kommer absolut göras igen :D

  • gosmamman 6 januari 2011

    Prova marängbottnar (köpta) med vaniljvsip som du vispar ihop och har i krossad dajm i. Häll smeten ovanpå bottnarna och frys in. Det är enkelt och supergott. Om lillbrorsan är riktigt supergullig så kan du toppa med nonstop.

    Kram / Carin "gosmamman"

  • susanne7206261 6 januari 2011

    Har gjort tårta med färdiga tårtbottnar och fylning av choklad pudding och valfri dekoration brukar gå hem hoss barn som inte gillar grädde.

  • AnneNi 6 januari 2011

    Chokladbottnar med ett lager mosad banan med en liten klick grädde på ett lager och lite grädde och dajmkulor på ett lager blir supergott. Kan täckas med ett tunt lager grädde och mmf, eller grädde och en massa godis.

  • Penne 6 januari 2011

    Jag har ett recept på vanlig kladdkaka, och vitkladdkaka, som man delat på mitten och fyllt med chokladmousse. Jättechokladigt och gott.

  • Cassiopeya 6 januari 2011

    Om han gillar maräng, gör marängbottnar eller köp färdiga. Gör sedan fluff på hans favoritgodis :D Garnera med favoritgodiset. Kan det bli bättre? (L)

    Om du vill prova dumletårtan kan jag tipsa om att garnera den med kolasås eller att lägga ett lager med kolasås någonstans i mitten. Då smakar den ännu mer "dumle". Självklart kan du byta dumlen mot toblerone, japp, ahlgrens bilar eller vilket godis han nu helst gillar. Kom bara ihåg att grädden inte får koka. Lycka till! :DD

  • sadiashah 7 januari 2011

    Tack till alla underbara som tog sig tid att svara, ni hjälpte så hiiimla mycket! Tack, tack och återigen TACK! {hug-left}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.