Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tårta/efterrätt till många!?

  • asamariah 15 januari 2010

    Hej!

    Jag har mitt 30årskalas imorgon och ska bjuda på något gott efter smöråstårtan. Men jag har totalt hjärnsläpp. Det skulle nog vara enklast att göra något i långpanna men inte nödvändigt. Skulle bli supertacksam för tips på nåt riktigt gott. Gino brukar vara det klassiska förslaget men det vill jag inte göra. Så kom med era tips ;)

    Stort tack!

    Åsa

  • AnneNi 15 januari 2010

    Klassisk marängswiss eller kanske brownies? Laila Lindholms recept på Chocolatechip walnutbrownies är underbart, finns på recept.nu.

  • asamariah 15 januari 2010

    Ah, glömde skriva det. Det får inte innehålla nötter. Marängswiss är ett bra förslag, men känns lite barnkalas ;)

  • The_mama97mia 15 januari 2010

    Grattis i förskott!

    Tårta på tårta är ju lite svårt.

    Men Pinnochiotårta - eller kalastårta med maräng brukar vara populärt och du bakar i långpanna , fyller med grädde och bär

  • The_mama97mia 15 januari 2010

    http://www.matklubben.se/matklubben/mama97mia/kokbok/?id=5780&recipeid=21228&offset=7

    Snickerskaka kanske kan vara ngt, mer konfekt och godbit än tårta???


    Hmm och NU förstod jag att nötter även är jordnötter....

  • AnneNi 15 januari 2010

    Någon frusen cheescake kanske? Gott med något kallt efter en maffig smörgåstårta! Eller glace au four, det är gott! Fast det blir kanske mäktigt...

  • Gnurf 15 januari 2010

    Chokladkaka med Citruskompott och liten Gräddklick.

    Skär ut hinnfria klyftor från apelsin, blodapelsin, grape, blodgrape, mandarin osv. Ta tillvara saften som uppstår av citrusslakten och koka en lite simmig lag tillsammans med lite vatten, socker/vaniljsocker eller en vaniljstång. Häll den varma lagen över citrusklyftorna och låt svalna däri.

    Baka din favoritkladdkaka, alternativt några stycken.

    Vispa din favoritgrädde fluffig.

    Servera!!! :p

  • Lenkan 15 januari 2010

    Krooghs tårta
    Bara att dubbla receptet och bara två hela pannor med marängen.
    Det är en lätt tårta och otroligt god!

  • Vetebullen 15 januari 2010

    Det här receptet går alltid hem....och räcker till många. Sätt mera kakaopulver om du vill ha lite mera chokladsmak
    Du gör det i en stor långpanna.. Servera vispad grädde till om du vill ha det extra lyxigt (Y)

    Stor, brun kaka i långpanna

  • Hepzibah 15 januari 2010

    Kladdkaka!

    Gör flera kladdkakor i folieformar..
    Att servera till kan man ha både glass, vaniljvisp, grädde, bär, maränger, så kan folk plocka på det de vill själva :D

    När det vankades barndop i min brors familj, så bjöd de först på smörgåstårta, och därefter var det kladdkaka :)
    Väldigt smidigt, och det tar inte så lång tid att göra flera kladdkakor heller.(Y)

  • Penne 15 januari 2010

    Jag föreslår alltid pannacotta, men det är jätteenkelt och gott, går att förbereda och variera i det oändliga.

  • lena4 15 januari 2010

    När min gubbe blev 50 år hade jag
    Kladdkaka, grädde , ett fat färska frukter, burk frukt i sockerlag, vaniljglass. och en bakad kaka.
    Det blev bra.(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.