Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tårtbak med barn

  • MetalTroll 25 september 2012

    Vår kårchef fyller 60 år i helgen, så för att fira honom ska vi ordna ett tårtkalas nästa scoutkväll. Jag och en annan ledare bestämde oss för att baka tårtorna ihop med några av våra scoutlingar nu på söndag. Problemet är att vi två inte är några vidare bagare... Med köpta tårtbottnar kommer man förvisso en bit på väg, men alla tårtor ska ju inte vara för lika heller... {dont-know}

    Så här är min fråga:
    Har ni några tips på tårtor eller festligare kakor som går lätt och relativt snabbt att baka?
    Barnen vi ska baka med är i mellanstadieåldern.

    Tacksam för svar :)
    Troll

  • Virvlande 26 september 2012

    Om ni använder er av färdiga tårtbottnar kan ni ju skära ut olika former istället för att ha kvar den klassiska runda. Jag vet inte vilka scouter du är med i, men Franska liljan är ju en symbol som många förknippar med scouterna. Inte jättesvår att skära ut heller. (Y) Med lite blå karamellfärg blir det rätt festligt.

    Mellan bottnarna går det ju att ha lite allt möjligt. Köp citronfromage (pulver) och blanda till med barnen, ha i lite extra citron eller vaniljkräm så blir det en god tårtfyllning. Samma gäller med chokladmousse (riv i lite extra choklad, eller nutella för den delen.). Sylt eller krossad ananas är också klassiker.

    Lycka till!

  • smulpajen1 26 september 2012

    Kul med tårtkalas:)

    Precis som Virvlande skrev här ovan år det ju smidigast med färdiga bottnar. Finns, mig veterligen, tre olika (vanlig sockerkaka, chokladsockerkaka och marängbottnar) att välja på och fyllningen går ju sedan att variera i det oändliga.

    Annat lättbakat är kladdkaka (går fint att sedan dekorera denna med mousse/fromage på halvfabrikat).

    Eller varför inte satsa på rulltårta (inte så svårt att baka själv, med smidigast att köpa färdig så klart). Skiva upp rulltårtan och dekorera med vispad grädde och frukt/bär, karameller eller strössel. Eller varför inte göra en låååång tårta genom att lägga flera hela rulltårtor efter varandra på ett långt bord. Bred grädde runtom på alla sidor och dekorera.

    Andra saker som brukar gå hem hos stora som små barn är marängsviss och smulpaj med glass el vanlijsås.

    Lycka till!

  • Disen 26 september 2012

    Vill du göra det enkelt o snabbt så är detta helt ok. Du kan ju använda plastglas o olika sorters bär, riven choklad över, sockerpärlor eller strössel. \o/

    Tårta i glas

  • Countrygirl 26 september 2012

    Varför inte ha en tårtbakartävling? Dela in ungarna i grupper om ca 4 st. Låt dem välja olika fyllningar, mousser, godis som dekoration mm. Låt sedan er kårchef vara domare.

    Barn har en fantastisk egen fantasi och de vet vad som gör en god tårta god. Har man färdiga bottnar, pulvermousser, bananer och frukt på burk klarar de det bättre än vad man kan tro.

    Lycka till!

  • Virvlande 26 september 2012

    Skrivet av Countrygirl den 26 sep 2012

    Varför inte ha en tårtbakartävling? Dela in ungarna i grupper om ca 4 st. Låt dem välja olika fyllningar, mousser, godis som dekoration mm. Låt sedan er kårchef vara domare.

    Barn har en fantastisk egen fantasi och de vet vad som gör en god tårta god. Har man färdiga bottnar, pulvermousser, bananer och frukt på burk klarar de det bättre än vad man kan tro.

    Lycka till!


    Nu kom jag på en tårttävling vi hade när jag var med i scouterna. Kanske inte så passande för det här ändamålet, men ändå roligt om man inte har nåt emot att städa lite efteråt.

    Dela in scouterna i lag, kanske fyra-fem i varje, bestäm två som ska baka och resten får instruera. De som bakar får ha ögonbindel och måste lyssna på sina lagkamrater för att komma vidare i tårtbaket. Kan inte lova att det blir fina tårtor.. men en bra samarbetsövning om inte annat. :p

  • MetalTroll 27 september 2012

    Tack alla för de goda idéerna! Ni har verkligen fått igång våra hjärnor :)
    I nuläget ser det ut att bli en baktävling bestående av era olika tips och förslag...
    (Därmed inte sagt att det är färdigtänkt, fortsätt gärna skriva om ni kommer på något mer.)

  • MetalTroll 27 september 2012

    Skrivet av Virvlande den 26 sep 2012


    Nu kom jag på en tårttävling vi hade när jag var med i scouterna. Kanske inte så passande för det här ändamålet, men ändå roligt om man inte har nåt emot att städa lite efteråt.

    Dela in scouterna i lag, kanske fyra-fem i varje, bestäm två som ska baka och resten får instruera. De som bakar får ha ögonbindel och måste lyssna på sina lagkamrater för att komma vidare i tårtbaket. Kan inte lova att det blir fina tårtor.. men en bra samarbetsövning om inte annat. :p



    Haha! Rena kladdkriget! Jag ska garanterat försöka få in det där i vårens terminsplanering :D

  • DoctorWho 27 september 2012

    Med spritspåsar och olika munstycken till dem kan barnen dekorera tårtorna snyggt och enklelt. Det är bara att visa hur man håller en spritspåse och barnens självkänsla ökar när de ser hur fint det blir tack vare munstyckena.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.