Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

TÅRTBOTTENHJÄLP

  • Lurvaz 16 maj 2009

    Hej, jag har precis bakat en tårtbotten, den blev jätteluftig och hög.

    Det är så att jag ska baka en prinsesstårt, för att min mamma fyller år på måndag.
    Tänkte göra iordning all dekoration och fyllning imorgon, men då förstår jag såklart att den ska in i kylen när det är gjort.

    Men, HUR GÖR JAG tills dess?
    Ska jag förvara min nybakade tårtbotten i en plastpåse kallt eller i skafferiet? (blir den torr i skafferiet?)
    Och ska jag skära upp den med min tårtskärare nu på en gång, eller ska jag vänta med det tills det är dags att bygga ihop den?

    Tack så jättemycket på förhand,
    Linus

  • gimmiahug 16 maj 2009

    Hej Linus!

    Jag hade nog lagt tårtbotten i en förvaringsburk eller liknande och sedan in i skafferiet! Det beror ju så klart på hur svalt och luftigt ditt skafferi är men så länge det inte är varmt där inne går det säkert bra... kylen funkar ju så klart bra den också, jag tror faktiskt inte det spelar så stor roll vilket du väljer när det bara handlar om ett dygn. Hade heller inte delat botten förrän det är dags att montera tårtan; onödigt med fler skärytor som riskerar bli torra.

    Hälsa mamma och gratulera! :p

  • Kicki8 16 maj 2009

    Jag brukar stjälpa upp den på ett fat och lägga formen över, när kakan kallnat.Förvarar den i rumstemperatur. Dela den först när du ska fylla den.
    Lycka till.

  • Glitterfia 16 maj 2009

    Jag gör som kick8 de få gånger jag bakar sockerkaka.

  • margitkallgren 17 maj 2009

    Mitt förslag när det gäller tårta. Den brukar ju bli mycket saftigare och godare när den får stå med fyllningen till dagen efter. I så fall förvaras den i kylen med locket över. Sen är det bara att garnera den och servera! Mvh Margit

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.