Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

tårtbotten...hur "skivar" man bäst?

• carwho 8 juli 2008

Håller på att grädda en tårtbotten, som man sedan ska "skiva" i tre, så att man får dem där lagren. Men hur skivar man bäst?! :'( Är så rädd att jag kommer bara att förstöra allt, att första skivan blir jätte tunn o en blir tjock o sne osv.
    Ska frysa in tårtbotten t om torsdag.

• The_mama97mia 8 juli 2008

Länge sen jag gjorde, men har använt mig av sytråd faktiskt..... Markera på tårtbotten var du vill skiva. Ta en sytråd o dra igenom den liksom. Kan inte förklara så bra tyvärr.

• carwho 8 juli 2008

Ja, jag tror jag fattar. Borde funka med tandtråd oxå då? Vet att de anv tandtråd på vissa konditorier för o få perfekta bitar på tårta ... :)

• systeryster 8 juli 2008

Jag brukar skära lite lätt i kakakn med kniv om den är väldigt mjuk, annars trycks den ihop innan man lyckas skära något.Sedan binder jag fast tråden i en blyertspenna eller något så att den blir lättare att hantera och man får ett handtag när man ska såga sig fram med tråden genom botten.
    Tandtråd var fiffigt, för då går den inte av så lätt, vilket hänt mig vid något tillfälle.Lycka till!:D

• piusamadeusmozart 8 juli 2008

Är det typ sockerkaka? Om det är det så låter jag den stå till nästa dag, bli lite gammal liksom. Sen lägger kag en näve på mitten och skär runt med laxkniven som är tunn och lång. Är inte så noga för det ser man ju ändå inte när den är fylld. För det mesta gör jag tårtor med massor av frukt och grädde som även den får stå över natten och dra innan den slutliga dekoreringen.

• Okänd 8 juli 2008

Jag använder en lång tandad kniv och det brukar oftast gå bra.

• irrevirre 8 juli 2008

Brukar faktisk aldrig göra detta ..... men tänkte .... kan man inte fuska och dela kakan två halvmånar först och sedan sätta ihop. Grädden täcker ju sedan. Men det kanske inte är så bra, det var en tanke bara.

• jas65 8 juli 2008

Tandad brød kniv går bra

• lennali 8 juli 2008

Jag tar en lång tandad, vass kniv. Låter knivspetsen HELA tiden vara utanför kakan och sedan snurrar jag på kakan och skär samtidigt. Får jämna och fina bottnar.

Var det någon som förstod något, jag har precis kommit från jobbet och är en aning trött i skallen.

• systeryster 9 juli 2008

Blir bara nyfiken på hur det gick med tårtan?:o

• lenajeanette 9 juli 2008

Skrivet av carwho den 8 jul 2008

Ja, jag tror jag fattar. Borde funka med tandtråd oxå då? Vet att de anv tandtråd på vissa konditorier för o få perfekta bitar på tårta ... :)

Detta med tandtråd ska jag lägga på minnet, det är ju inte alltid man har tungan rätt i munnen när man ska dela upp en kaka till tårtbottnar, kan ju bli lite ojämnt ibland...:D

• tilda 9 juli 2008

För det första så spelar det ingen större roll hur den ser ut inuti. Det mesta går att kamouflera med garneringen. För det andra: på jobbet gör vi stora tårtbottnar på bleck. De är ju besvärliga att dela, men ja brukar dela kakan i två delar först så har man mindre bitar att hantera. Mycket lättare.(Y)

• 10 juli 2008

http://s1.gladiatus.se/game/c.php?uid=436259209

• Limparion 19 september 2008

Det går även att grädda kakan i omgångar, lager för lager. Det gjorde jag någon gång när jag skulle göra en tårta i långpanna, hällde i en tredjedel av smeten och gräddade var för sig. Gick alldeles utmärkt, fast man får förstås vara försiktig så den inte bränns vid.

• sajoh69 19 september 2008

Jag tar en lång kniv som jag sticker in i kakan, in i mitten. Sedan snurrar jag kakan vart efter jag skär. Jätteenkelt!

Lycka till!

• bakakaka 19 september 2008

Jag använder alltid rulltårtebottnar när jag gör tårta. då slipper man dom "hårda" kanterna som kan bli annars. Då kan jag skära ut bottnarna i precis vilken storlek och form jag vill. Visserligen blir det lite spill, men det fryser jag in och tar fram och gör bakelser t e x när jag får gäster. Eller kan man göra "dammsugare" av resterna. :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.