Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tårtdekoration

  • mariaengstrom 25 juni 2009

    Tänkte starta en tråd om tårtdekoration då jag har blivit helt insnöad i detta ämne.

    Mina förhoppningar är att vi kan hjälpas åt att dela med oss av tips, länkar m.m. och diskutera verktyg, metoder och tillvägagångssätt, och sist men inte minst ge varandra inspiration!

    Glöm inte att posta bilder på era skapelser!

    Mvh Maria (som imorgon gör sin första tårta med sugarpaste, wish me luck)

  • anluk 25 juni 2009

    Jag är själv ganska värdelös på att dekorera snygga tårtor men har gjort denna till dotterns kalas en gång och den blev lyckad.

    Hello Kitty tårta

    Sedan kan du få ett par tips av mig på bra sidor:

    http://bakalitenkaka-tove.blogspot.com/

    http://gottigott.blogspot.com/2008_06_01_archive.html

  • mariaengstrom 25 juni 2009

    Ska göra en hello-kittytårta när min lillasyster fyller 5, men det är först nästa år!

    Min största inspiration just nu:

    http://metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.914717

  • fen0mena 25 juni 2009

    Jag har också riktigt "snöat" in på tårt- och cupcakedekorationer, om man nu kan kalla det så eftersom jag inte provat än (L) hihi
    Jag undrar lite över sugarpaste.. Blev sugen på att beställa en massa grejor nu på http://www.kakburken.se/ :p Men hur använder man det?
    Om man inte använder allt på en gång, hur förvarar man sugarpasten?
    Vilken färg ska man använda (pulver, pasta, spray)?
    Vilken konsistens har den?
    Går det att frysa eller förvara färdiga figurer?

    Många frågor, hoppas någon kan göra mig lite klokare :)
    Jag vill göra såna här fina cupcakes!! http://linneasskafferi.blogg.se/category/cupcakes.html

  • almas 26 juni 2009

    Hej. sockerpastan plastar du in igen. Lägger du den i en vanlig burk torkar den tillslut. Men om du lägger den i en gammal hederlig syltburk ( sån med gummiring och där locket sitter fast i burken ). Då håller den betydligt längre utan att torka. För det är i princip vad som händer bara :).
    Vad gäller färgen är det helt beroende på vad du ska göra.

    pasta för genomfärgning. Tänk på att färgen är väldigt dryg. Öppna inte hela burken, utan skär ett litet snitt, och använd tandpetare för att få ut färgen. En ny tandpetare varje gång. Så h¨ller färgen lägre.

    Pulver använder du på torra underlag, som marsipan, sockerpasta, torkade icingprodukter choklad eller torkad smörkräm. T.ex.
    Applicera med mjuk och fin pensel.

    spray är också för ytlig infärgning, tex om du har en schablon, eller om du är duktig och sprayar på frihand :). Lämpar sig ( tycker jag ) bäst på sockerpasta eller marsipan.

  • nettanand 26 juni 2009

    Hej! Tycker det är så kul att göra tårtor. Har börjat prova olika mousser och fluff(med godis). Nya fyllningar är alltid kul att göra. dekorera är svårare dock, men oftast blir det marsipan eller mycket frukt och bär.
    EN av mina bekanta är däremot fruktansvärt duktig på det här med tårtor och jag blir alltid lite avis :p Kolla gärna in hennes tårtblogg och få inspiration: createacake.blogg.se

  • nettanand 26 juni 2009

    testar igen :o http://createacake.blogg.se/

  • AnneNi 27 juni 2009

    Vilken bra tråd!
    Har själv funderat på ämnet mycket på senaste tiden och tycker det är kul med tårtor och andra bakverk.
    Jag ska snart baka en doptårta till en pojke och är nu i stadiet där jag fundrerar på fyllning, bottnar och dekorationer (dvs det mesta..) Kravet är att det ska synas att det är en pojktårta. Hade tänkt försöka mig på att täcka med sugarpaste eller marsipan som jag färgar blå. Frågan är då, vilket är bäst att täcka med och vad ska jag färga med för färg? Vilket är bäst, godast och snyggast att dekorera med, sugarpaste eller rmarsipan? Läste ovanför att pasta är bäst för genomfärgning. Kan man använda det på marsipan med? Figurer och blommor är bäst att göra i sugarpaste va?
    Vilka är era favoritbottnar och fyllningar?
    Tacksam för svar!

  • AnneNi 27 juni 2009

    Kom på att jag hade fler frågor...
    Vad har ni för erfarenheter av olika spritsar? Jag har en billig sprits med plastmunstycken (eller heter det alltid tyllar kanske?) Den har fungerat bra att spritsa grädde med, men är den typen av sprits lika bra att spritsa kristyr och smörkräm med? Eller vore det värt att investera i en lite dyrare sprits med separata tyllar? Är det då bäst med engångspåsar eller en rejäl?

  • mariaengstrom 27 juni 2009

    Doptårta skulle jag nog göra i vit sugarpaste, och dekorationer i blått. Vanliga sockerkaksbottnar, ev helt vita genom att bara använda äggvita i dom, och fylla med blåbärssylt/mousse.
    Lycka till och lägg gärna upp resultatet!

  • nettanand 27 juni 2009

    Skrivet av AnneNi den 27 jun 2009

    Vilken bra tråd!
    Har själv funderat på ämnet mycket på senaste tiden och tycker det är kul med tårtor och andra bakverk.
    Jag ska snart baka en doptårta till en pojke och är nu i stadiet där jag fundrerar på fyllning, bottnar och dekorationer (dvs det mesta..) Kravet är att det ska synas att det är en pojktårta. Hade tänkt försöka mig på att täcka med sugarpaste eller marsipan som jag färgar blå. Frågan är då, vilket är bäst att täcka med och vad ska jag färga med för färg? Vilket är bäst, godast och snyggast att dekorera med, sugarpaste eller rmarsipan? Läste ovanför att pasta är bäst för genomfärgning. Kan man använda det på marsipan med? Figurer och blommor är bäst att göra i sugarpaste va?
    Vilka är era favoritbottnar och fyllningar?
    Tacksam för svar!


    Hej, både marsipan och sugarpaste går bra att använda. sugarpasten är dock sötare i smaken, men är lättare att forma och "hålla på med". Om du använder marsipan, tänk på att pensla undersidan med lite smält smör så att den inte reagerar med grädden under (det är då den smälter)

    fyllningar som är mycket goda är dumlefluff, päronmousse, vaniljmousse, after-eightfluff, och jordgubar såklart!
    Lycka till!

  • mattant41 27 juni 2009

    Jag blandar sugerpasten med marsipan, då får det smaken av marsipan men sugerpastens egenskaper, ca en tredjedel marsipan och två tredjedelar sugerpaste ev. en droppe bittermandel.
    Det finns extra fin marsipan att köpa som är mycket vitare än den vanliga man köper i affärerna, titta efter affärer som säljer saker för tårtdekoration, jag har t ex handlat via www.dekoreramera.se

  • idea_ 28 juni 2009

    Skrivet av AnneNi den 27 jun 2009

    Vilken bra tråd!
    Har själv funderat på ämnet mycket på senaste tiden och tycker det är kul med tårtor och andra bakverk.
    Jag ska snart baka en doptårta till en pojke och är nu i stadiet där jag fundrerar på fyllning, bottnar och dekorationer (dvs det mesta..) Kravet är att det ska synas att det är en pojktårta. Hade tänkt försöka mig på att täcka med sugarpaste eller marsipan som jag färgar blå. Frågan är då, vilket är bäst att täcka med och vad ska jag färga med för färg? Vilket är bäst, godast och snyggast att dekorera med, sugarpaste eller rmarsipan? Läste ovanför att pasta är bäst för genomfärgning. Kan man använda det på marsipan med? Figurer och blommor är bäst att göra i sugarpaste va?
    Vilka är era favoritbottnar och fyllningar?
    Tacksam för svar!


    När mitt kusinsbarn döptes förra våren hade hans mormor som är konstnärlig av sig gjort en prinsesstårta med turkosblått marsipanlock och en röd bil i marsipan med svarta däck, otroligt läckert.

  • smarrig 17 september 2009

    Va kul me en sådan tråd!:)
    En superbra webbutik är www.kakburken.se. Därifrån beställer jag ofta!
    Jag spritsar allt möjligt med mina spritsar, går bra med vilka spritsar som helst om man vill ha de vanliga mönstren. Jag använder alltid sugarpaste till mina tårtor, eftersom den inte alls innehåller mandel.
    Eftersom jag bor i Finland och här inte alls ordnas kurser i tårtdekorering har jag köpt en DVD av Gunilla Wall. Den är SUPERBRA!!! Rekommenderas för ALLA som vill lära sig tårtdekorering!:p

  • Lolan 31 oktober 2009

    www.tårtdecor.se använder jag mig av. Är även en flitig besökare av deras butik utanför Göteborg. Ebay har massor av Wiltons grejor också.

    Man kan nog inte posta bilder på sina tårtor om den inte ligger här med recept :(

  • Lolan 31 oktober 2009

    http://www.tartdecor.se/ skall det vara

  • dragonfire 10 november 2009

    Har också blivit intresserad av tårtor och tårtdekorationer, har blivit mycket inspirerad av många bloggar, ffa Toves baka baka liten kaka!

    Jag ska göra två tårtor till min födelsedag om ett par veckor, jag har redan bakat bottnarna och fryst in, en ljus botten och en choklad. Sugarpaste har jag också införskaffat, samt pastafärger och några enkla blomutstickare! Ska bli så kul att dekorera!

    Jag har också gjort frostingen till tårtorna, marängsmörkräm till chokladtårtan och chokladsmörkräm med äggula till den ljusa tårtan!
    Som fyllning tänkte jag ha hallonmousse och kanske även hallonsylt samt vit chokladmousse till chokladtårtan, och dumlefluff med hallon i samt jordgubbskvarg i den ljusa tårtan (fast är lite osäker på om jag ska ha både hallon och jordgubb i samma tårta? Kanske bättre att hålla sig till en?)

    Som dekoration så får jag se vad jag kan åstadkomma, men tänkte i alla fall försöka mig på rosor och kanske fredskallor, de verkar ganska enkla. Och kanske någon form av drapering också!

  • dragonfire 11 november 2009

    Jag skulle vilja fråga er som har hållt på lite mer med tårtor och då ffa sugarpaste-tårtor.

    Hur länge håller de sig i kylen? Dvs hur långt före kan jag göra tårtan utan att den blir trist? Jag har läst att man gärna ska göra den dagen före så att den "saftar till sig", och så dekorerar man den samma dag.
    Men går det att göra den flera dagar före, täcka med sugarpaste och ha i kylen? Jag ska nämligen servera mina tårtor på lördagen, och vet inte om jag hinner göra dem på fredagen, det är ju lite annat som ska förberedas också. Men jag är ledig på onsdagen, går det att göra tårtorna då och ha dem i kylen tills lördagen?

  • mariaengstrom 11 november 2009

    Skrivet av dragonfire den 11 nov 2009

    Jag skulle vilja fråga er som har hållt på lite mer med tårtor och då ffa sugarpaste-tårtor.

    Hur länge håller de sig i kylen? Dvs hur långt före kan jag göra tårtan utan att den blir trist? Jag har läst att man gärna ska göra den dagen före så att den "saftar till sig", och så dekorerar man den samma dag.
    Men går det att göra den flera dagar före, täcka med sugarpaste och ha i kylen? Jag ska nämligen servera mina tårtor på lördagen, och vet inte om jag hinner göra dem på fredagen, det är ju lite annat som ska förberedas också. Men jag är ledig på onsdagen, går det att göra tårtorna då och ha dem i kylen tills lördagen?


    Sist gjorde jag och min kompis doptårtor på fredagen. Jag hade gjort mashmallowfondant(typ sugarpaste) ett par dagar innan. Vi la ihop tårtan och dekorerade. Plastade sen in i kylen. Dessa höll sig bra hela helgen.

    Har man vispad grädde på tårtor så är det väl bara den som blir tråkig om man dekorerar dagen innan.

  • dragonfire 11 november 2009

    Hmm, fast jag har läst att man inte ska täcka över sp, eftersom den börjar "svettas" då när det bildas fukt, utan att den ska stå oövertäckt i kylen. Frågan är bara hur länge den kan göra det utan att den blir trist? Kan spn blir FÖR torr?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.