Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tårtdekoration

  • mariaengstrom 11 november 2009

    SP vet jag inte, har också hört det. Den är ju lite känsligare än MMF. Jag tycker personligen att MMF är bättre i alla avseenden....

  • Klingan 22 november 2010

    Någon som vet om man kan frysa sockerpasta? Vi hade dop i helgen och gjorde egen sockerpasta till våra tårtor. Blev dock en hel del sockerpasta över. Lite synd att slänga den.

  • bakakaka 23 november 2010

    Det går jättebra att frysa SP (Y)

  • smulan1katt94 23 november 2010

    Tänkte passa på att fråga om det är någon som har någon bra beskrivning på hur man gör marsipanrosor?

  • siggemums 23 november 2010

    Det är väldigt enkelt att göra fina rosor.
    Du rullar några kulor av marsipan. Platta till kulorna till en rund liten platta. Rulla ihop en platta till en rulle.Nästa platta rullar du om den rullen. Ena änden böjer du och formar lite utåt. Fortsätt så med alla plattorna, rulla dem omlott. Forma till och klämm ihop lite och ev ta bort lite nere vid stjälkfästet. Lite svårt att förklara men jag lovar att du kommer att bli förvånad över vilken liten fin ros det blir, hur enkelt som helst.

  • Lunchdax 23 november 2010

    Har faktiskt inte hållt på med sockermassor alls, har aldrig fått ändan ur vagnen eller vad man säger! Men jag har hört att de blir så hårda att de inte går att äta efteråt, och det känns ju inte så kul.... stämmer det?

    Så jag brukar dekorera tårtorna oftast med spritsa grädde och lägga bär&frukt. Men om man har någon slags kräm är det väldigt läckert att spritsa smält choklad i cirklar runt tårtan (så att den blir "cirkel-randig", inte spiral), och sen tar man en potatissticka eller tandpetare och drar i den fortfarande varma/smälta chokladen inåt eller utåt tårtan med mellanrum som ungefärliga tårtbitar! Jag hoppas ni förstår, vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig. :P Det blir jättefint om man har en mörk bakgrund med vit kräm/choklad som man drar mönstren i. Sen är det ju bara att göra mönster helt fritt på tårtan om man vill experimentera lite!

    Jag gör marsipanen själv och provat olika recept med olika resultat, senaste gången så gick det jättebra till själva "locket" men figurer eller dekorationer gick inte så bra av den degen. Är det någon som har ett riktigt smidigt och gott marsipan-recept som kan fungera både till lock och figurer? Som alltså görs från grunden men mandel osv. :D

  • smulan1katt94 24 november 2010

    Tack så mycket siggenmums för din beskrivning, ska definitivt pröva detta till helgen när jag ska göra tårtor till ett kalas :D{clap}

  • vitchokladkaka 24 november 2010

    www.tartdecor.se

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.