Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tårtdekorationer

  • moffemin 13 januari 2009

    Jag ska göra en tårta till min sons 2-årsdag föreställande Blixten från filmen Cars. Behöver då någonting rött att täcka tårtan med. Här omkring så finns det inte röd marsipan att köpa och jag har hört att det är svårt att färga själv (Det blir lätt för mycket karamellfärg som leder till besk smak).

    Har surfat runt lite och upptäckt sugarpaste. Någon som har erfarenhet av detta? Går det bättre att färga det själv med karamellfärg eller behöver man kanske ha någon annan färgning?

  • Eery 13 januari 2009

    Hej!
    Vad roligt att du gör en "cars-tårta" du får lägga ut recept med bild här sen(L)
    Har aldrig upplevt att marsipanen tar smak av karamellfärgen. Hittade recept på mamut.net

    Recept 1 -En snabbgjord variant. Söt, relativt skör och luftkänslig.
    Till en äggvita behövs:
    350-500 g florsocker
    30-50 g varm glukos (15-25 ml)

    Blanda äggvitan och glukosen och tillsätt florsockret i efterhand.
    Knåda massan på en florsockrad yta i några minuter till rätt konsistens.
    Den kan sedan förvaras i kylskåp, färgas, kavlas, modellering mm.

    eller:
    Recept 2. -En mer avancerad variant att göra.
    Istället får man en mer hållbar och mindre söt sugarpaste.
    Räcker att täcka en tårta som är 25 x 10 cm hög.
    0,6 dl kallt vatten
    1 msk gelatin
    1 msk glycerin
    1,25 dl glukos
    2 msk vegetabiliskt fett (eller cocosfett)
    10-20 dl skiktat florsocker
    smak och/eller färg om så önskas

    Blanda gelatinet och det kalla vattnet. Låt stå tills det har tjocknat.
    Smält i vattenbad. Tillsätt glukos och glycerin och blanda väl.

    Rör i det vegetabiliska fettet just innan det smält helt, dra bort från värmen.
    Tillsätt ev smak och färg.

    hoppas det funkar:)

  • LEDIVO 13 januari 2009

    Hej!
    Jag har ett recept på marsipan jag själv vid flera tillfällen färgat med karamellfärg och aldrig känt någon besk smak. Det krävs inte så mycket av själva karamellfärgen för att den ska färga marsipanen röd.
    Foto när du är klar med tårtan önskades av Eery och det hade jag också tyckt var kul.
    Marsipan

    LYCKA TILL!

  • softis 13 januari 2009

    Kan du inte gå till ditt konditori å beställa röd marsipan av dom???Funkar här(fast ja best en cars tårta därifrån i november till min 4 åring),men beundrar dom som är duktiga å kan göra själva(L)

  • BITTELOVESFOOD 14 januari 2009

    om du inte får tag i de du behöver kan d alltid färga grädde med sylt. eller varför inte spat från hallon. vIps så har du röd färg, De funkar i nödläge. annar så kan jag skicka upp en rödkaramelfärg om du vill.
    Lycka tll (Y)

  • smarrig 14 januari 2009

    Kul med en tårta gjord med fantasi!:) varför inte köpa färdig röd sugarpaste? Jag använder aldrig marsipan mera sedan jag upptäckte sugarpaste. Den e mycket godare, passar för mandel-allergiker och lättare att hantera. Den finns dessutom att få i nästan vilken färg som helst utan att man behöver färga den.

    Sugarpasten brukar jag köpa via internet från en svensk nätbutik, www.kakburken.se. Varorna levereras snabbt och behändigt. Vilkendera du än använder (marsipan eller sugarpaste) skulle det vara kul att se foto på tårtan sedan den är gjord.:)

    Lycka till!

  • moffemin 14 januari 2009

    Tacksam för alla svar.

    Jag är lite kluven angående om jag ska använda marsipan eller sugarpaste. Det är så många olika bud.
    Fast man kanske skulle pröva att göra egen marsipan, det vore kul att se hur det blir. I receptet står det att det är för en person?! Hur mycket blir det? Räcker det till en tårta? Tårtan jag tänkte göra blir en liggande modell som ser ut som Blixten från sidan (hoppas ni förstår) den kommer nog bli ca. 40 lång och 25 bred.

    Jag har också sett att det går att beställa färdigfärgad men där har jag hört att många tycker att den smakar lite konstigt, konstgjord på något sätt.

    Någon som har prövat MMF (marshmallow fondant) ? Hittade ett recept på det som verkar vara hur lätt som helst att göra. Kan detta kanske vara ett alternativ?

  • moffemin 14 januari 2009

    Ska absolut lägga ut en bild när den är klar, men lillen fyller inte förrän 10 februari. Tänkte bara vara ute i god tid denna gången :)

  • moffemin 14 januari 2009

    Ska absolut lägga ut en bild när den är klar, men lillen fyller inte förrän 10 februari. Tänkte bara vara ute i god tid denna gången :)

  • Siigma 16 januari 2009

    Skrivet av moffemin den 14 jan 2009

    Tacksam för alla svar.

    Någon som har prövat MMF (marshmallow fondant) ? Hittade ett recept på det som verkar vara hur lätt som helst att göra. Kan detta kanske vara ett alternativ?


    Jag har själv inte provat MMF eller sugarpaste, men enligt bakverk iFokus: http://bakverk.ifokus.se ska MMF vara lättare att jobba med då den är mer elastisk. Den ska tydligen smaka bättre också. På samma sida kan du även få tips om hur du färgar rött på bästa sätt.

  • XYZ 16 januari 2009

    Beställ färg från essencefabriken http://www.essencefabriken.se/. De har knallröd färg i pulverform som är jättestark=jättedryg. Smakar inget alls. Ta en knivsudd och blanda med en droppe vatten. Kör i matberedaren med mandelmassa, frosting eller sugerpaste. Mandelmassan kan behöva två minuters knådning för att bli helt jämn. Minimiorder 100kr så passa på att handla orange och blått pulver till halloween. Den svarta färgen rekommenderar de att ta i pastaform för att få kolsvart så jag köper den.

  • hanstom 16 januari 2009

    Gör en apelsinsmakande tårta.
    Har någon recept på choklad- eller kolaglasyr??

  • Leontine81 16 januari 2009

    Jag provade att göra egen MMF, blev inte så bra som jag hoppats på. SUPERSVÅR att skära :(... Måste ha gjort något galet? Så jag rekommenderar INTE MMF.

  • stellastarchild 16 januari 2009

    Prova att inte ha fullt så mycket florsocker nästa gång, det kan göra den svårjobbad. Resultatet är ganska beroende av vilken sorts marshmallws du använder för att göra mmf också. Jag gör mmf ibland men föredrar helt klart sugarpaste, helst från märket Balina. Den kan du köpa på www.tartdecor.se
    För modellerade figurer rekomenderar jag varmt modellingpaste från samma märke.
    När det kommer till färgen är just rött och svart svårtfärgat så det är det smartast att köpa den koncentrerade varianten av pastafärgen. (Black och red extra finns tex på kakburken.se) Då får du mycket effekt utan att behva använda så mycket av pastan. Jag har inte gjort någon Blixtentårta men en hel del andra i med sugarpaste om du vill ha mer inspiration till nästa tårta så kika in på www.metrobloggen.se/sockersott. :)
    Lycka till med tårtbaket!

  • ikah 16 januari 2009

    Var in på sockersött och titta och kan bara säga WOW vilka tårtor!(Y)(L)

  • Maahl 16 januari 2009

    Skrivet av ikah den 16 jan 2009

    Var in på sockersött och titta och kan bara säga WOW vilka tårtor!(Y)(L)


    Håller med - riktiga konstverk!!!

  • anntho 16 januari 2009

    Hej!
    Ett hett tips är annars att köpa en sk. tårtbild. Finns bl.a att köpa på Tradera men även på nätet om du googlar på tårtbild. Jag har köpt en bild på spindelmannen som jag ska lägga på min sons tårta. Jätteläckert! Går alltså att äta!!
    Lycka till!
    Anna:D

  • moffemin 16 januari 2009

    Jag har beställt färg från kakburken.se nu. Jag tog den högkoncentrerade färgen. Hoppas nu att det blir bra.

  • Mowa75 20 januari 2009

    Hej!
    Jag hade i mängder med karamellfärg för att få den blå tonen jag ville ha, märkte inte att marsipanen smakade konstigt av det, men det kanske har olika smaker de olika färgerna!
    Ett tips är att du kavlar ut på maizena eller florsocker, så får du den jämn och fin, plastfolie ger lätt ränder!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.