Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tårtfyllning

  • bakakaka 12 mars 2008

    Jag älskar att baka tårtor men tycker det är svårt att variera fyllningen. Har du något recept på god tårtfyllnig? Vill gärna ha lite tips på olika smakkombinationer som passar ihop också.:p

  • anluk 12 mars 2008

    Här kommer ett förslag som är väldans gott.

  • lennali 12 mars 2008

    Till en tårta med 3 bottnar.
    Blanda vispad grädde med hallon (härlig rosa färg blir det) bred på första botten.
    Blanda ihop 1 paket Ekströms chokladmousse med crisp och bred på andra botten.
    Topping, vispad grädde med valfri dekoration.
    God kombination.

  • busan37 12 mars 2008

    Jag brukar göra en citronkräm. Frisk och god smak.
    Ta 4 äggulor, 3/4 dl socker, saft och rivet skal av 1/2 citron och 50 gram margarin.
    Blanda äggulor, socker, saft och skal i en kastrull.
    Låt krämen sjuda och rör hela tiden tills den tjocknat.
    Tag bort kastrullen från värmen och rör ner margarinet i små bitar. Låt det svalna i vattenbad.
    Bred krämen på en tårtbotten.
    Räcker till en botten.

  • anluk 12 mars 2008

    Skrivet av lennali den 12 mar 2008

    Till en tårta med 3 bottnar.
    Blanda vispad grädde med hallon (härlig rosa färg blir det) bred på första botten.
    Blanda ihop 1 paket Ekströms chokladmousse med crisp och bred på andra botten.
    Topping, vispad grädde med valfri dekoration.
    God kombination.


    Låter så gott, kan du inte lägga in de under dina recept så man kan spara det i kokboken. (Y)

  • lennali 12 mars 2008

    Skrivet av anluk den 12 mar 2008

    Skrivet av lennali den 12 mar 2008

    Till en tårta med 3 bottnar.
    Blanda vispad grädde med hallon (härlig rosa färg blir det) bred på första botten.
    Blanda ihop 1 paket Ekströms chokladmousse med crisp och bred på andra botten.
    Topping, vispad grädde med valfri dekoration.
    God kombination.


    Låter så gott, kan du inte lägga in de under dina recept så man kan spara det i kokboken. (Y)


    Ja det kan jag visst göra, men först ska jag åka till vårdcentralen och få fotvård, gud så härligt. Nu blir skorna en storlek större. :D
    Fixa recept när jag kommer hem/Lena

  • Okänd 12 mars 2008

    Vilken fyllning som passar beror på vilken botten man utgår ifrån, tycker jag.
    Tala gärna om vilken smakriktning du har, så ska jag titta i receptgömmorna!
    //Irene

  • 2-barnsmamma 12 mars 2008

    En god somrig blandning är lemoncurd blandat med lite vispad grädde. Både i och ovanpå. Garneras med jordgubbar och mörk choklad. Det är friskt och gott!

  • annikaapril 12 mars 2008

    min mamma brukar mosa banan med grädde o ha mellan i gräddtårta. det är faktiskt gott(!) det passar ihop men de mesta andra bär o frukt o marsan förståss.

    om du inte prövat göra egen vaniljkräm av vaniljstång så gör det! inte så omständigt som man tror o det blir super-supergott. går inte att jämföra med t ex pulvermarsan.:)

  • MammaModesty 12 mars 2008

    när jag gör tårta vill jag gärna att den ska vara saftig jag brukar ta en burk med mandariner och "mixa" lite för att sedan bre på bottnarna.. sen kan man lägga färska bär, vaniljkräm eller hokladmousse ovanpå mandarinmixet, bottnarna blir saftiga och goda.(Y)

  • bakakaka 12 mars 2008

    Skrivet av inmednytt den 12 mar 2008

    Vilken fyllning som passar beror på vilken botten man utgår ifrån, tycker jag.
    Tala gärna om vilken smakriktning du har, så ska jag titta i receptgömmorna!
    //Irene

    Det blir oftast vanlig sockerkaksbotten, ibland med chokladsmak. Jag tycker det roligaste med att göra tårtor är att garnera dom och göra dom personliga, eller göra figurtårtor.

  • tulipan 12 mars 2008

    Skrivet av lennali den 12 mar 2008

    Skrivet av anluk den 12 mar 2008

    Skrivet av lennali den 12 mar 2008

    Till en tårta med 3 bottnar.
    Blanda vispad grädde med hallon (härlig rosa färg blir det) bred på första botten.
    Blanda ihop 1 paket Ekströms chokladmousse med crisp och bred på andra botten.
    Topping, vispad grädde med valfri dekoration.
    God kombination.


    Låter så gott, kan du inte lägga in de under dina recept så man kan spara det i kokboken. (Y)


    Ja det kan jag visst göra, men först ska jag åka till vårdcentralen och få fotvård, gud så härligt. Nu blir skorna en storlek större. :D



    Skynda dig hem. Vill åxå ha det receptet i min kokbok ;)(Y)(L)
    Fixa recept när jag kommer hem/Lena

  • tulipan 12 mars 2008

    hoppsan.. blev lite fel där.. missade en rad.... va lite snabb i fingrarna där *s* (H)

  • Heisjo 12 mars 2008

    Mannens favorit är mosad banan och jordgubbssylt och riven choklad på toppen!
    brukar bli den varianten till födelsedagstårta!:p

  • Jessika 12 mars 2008

    Mosad banan blandat med vispad grädde och kakao. En klassiker sedan jag var liten.

    Ytterligare två underbara tårtor är:
    Fryst jordgubbstårta m kesella o vaniljvisp
    Läckraste jordgubbstårtan

  • lennali 12 mars 2008

    Skrivet av lennali den 12 mar 2008

    Skrivet av anluk den 12 mar 2008

    Skrivet av lennali den 12 mar 2008

    Till en tårta med 3 bottnar.
    Blanda vispad grädde med hallon (härlig rosa färg blir det) bred på första botten.
    Blanda ihop 1 paket Ekströms chokladmousse med crisp och bred på andra botten.
    Topping, vispad grädde med valfri dekoration.
    God kombination.


    Låter så gott, kan du inte lägga in de under dina recept så man kan spara det i kokboken. (Y)


    Ja det kan jag visst göra, men först ska jag åka till vårdcentralen och få fotvård, gud så härligt. Nu blir skorna en storlek större. :D
    Fixa recept när jag kommer hem/Lena


    Nya fötter har jag fått och receptet är inskrivet på min sida och heter "Tårtfyllning"/Lena

  • AnnaZ 12 mars 2008

    Skrivet av annikaapril den 12 mar 2008

    min mamma brukar mosa banan med grädde o ha mellan i gräddtårta. det är faktiskt gott(!) det passar ihop men de mesta andra bär o frukt o marsan förståss.

    om du inte prövat göra egen vaniljkräm av vaniljstång så gör det! inte så omständigt som man tror o det blir super-supergott. går inte att jämföra med t ex pulvermarsan.:)



    En fråga; blir inte bananen mörk när man blandar den med grädde??
    Provade att mosa banan och la direkt på tårtbottnen och sen grädde ovanpå, men det gick inte alls. Blev alldeles svart.

  • annikaapril 12 mars 2008

    svart? aldrig vatt med om, men den grånar kanske lite. fast vad gör det inuti en tårta? Smakar ju gott ändå:)
    om man tar lite kakao i som "jessika" skriver, då slipper man ju bananens färgförändring och dessutom låter det ju görgott, ska prova det nångång!

  • nilami 12 mars 2008

    Bananer + Kivi + vispgrädde blandat med hemgjord vaniljsås = världens godaste tårta
    Det ärockså gott att göra en sockerkaksbotten och en kladdkakebotten!!

  • nilami 12 mars 2008

    PS: lite lite citorn på bananerna så blir de inte bruna!:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.