Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tårtsubstitut!

  • finelinan 27 januari 2010

    Jag vill göra något nyttigt och lätt istället för tårta till min sons ettårskalas. Hans favoritdessert är kesella m. hallon & blåbär så jag funderade på om man kunde göra någon mjuk kaka i långpanna, eller någon rulltårta, och servera den med kesellaröran.

    Har ni några förslag på bra långpannekakor/rulltårtor som passar till detta?

  • margitkallgren 28 januari 2010

    Prova min Rulltårta och fyll med kesella o bär blandning.

    3 ägg
    1½ dl socker
    1½ dl mjöl
    1½ tsk bakpulver-
    Vispa ägg o socker, ej för mycket då kakan kan bli blåsig
    Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i äggsmeten.
    Baka på bakpappersklädd plåt 225 g ca 5 min. Strö socker över och vänd upp kakan på ett
    nytt papper. Låt svalna under bakduk.
    När den är kall breder man över fyllningen och rulla ihop- Förvaras svalt inrullad i papper.
    Smakligt!
    Mvh Margit.

  • Gnurf 28 januari 2010

    Gör helt enkelt en vanlig sockerkaksbotten i långpanna (smaksatt med choklad eller citron tex) och bred kesellablandningen över detta. Lätt blir det iaf (i betydelsen enkelt) men nyttigt!?? Det är ju kalas...så en liten sockerchock får man kanske tåla!?? :o

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.