Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Till 'bakakaka'

• boz1965 2 februari 2009

Jag ska spritsa chokladfigurer av smält choklad, för att dekorera en tårta. Vilken choklad är bäst att använda, så att figurerna håller att flytta på? Ska jag smörja bakplåtspappret innan jag spritsar?

MVH Jeanette.

Ett trick som TV-bagar'n Johan Sörberg visade var att lägga in en bakplåt, eller ännu bättre, en baksten i frysen och sedan ha (iskall) som underlag när man spritsar choklad. Jag har testat det och det är helt suveränt bra.

• ludde3pojken 20 februari 2009

Jag brukar ta aluminiumfolie som jag lägger på en bricka eller plåt, jag brukar använda blockchoklad. Efter det att du har gjort dina figurer och chokladen har stelnat är det bara till att böja lite på folien så lossnar chokladfigurerna. Hur lätt som helst. För det mesta brukar jag ha plåten/brickan i köket inte i kylen. I kylen kan chokladen lätt bli "grå".
    Lycka till

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.