Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

tipps på födelsedagstårta !

  • ida85 16 juni 2009

    Snart så fyller min pojkvän år. Och jar har alltid vart den som bakat tårtor när någon fyllt år ! Men i år så har jag INGEN fantasi alls ! :'( Så jag undrar om ni har något tipps på vilken tårta man kan baka! Hellst en tårta med choklad, det är hans favoritsmak när det gäller bakverk ! :p

    tack på förhand !

    / Ida

  • idea_ 16 juni 2009

    Gjorde bakelser till påsk, chokladrulltårta fylld med hemgjord lemoncurd med grädde och björnbär som dekoration. De jag bjöd tyckte det var smaskens men väldigt mäktigt. Sött och syrligt och gott. Annars kanske du kan göra sockerkaksbottnar med kakao i smeten och en vit chokladsmörkräm/mousse som en fyllning och sen gå på fantasin därifrån :p

    Lycka till
    /Kari

  • Chokladfantasten 16 juni 2009

    Chokladcharlotte är ganska enkel att göra och är supergod! Finns ett bra recept på http://www.chokladsajten.com/index.php?option=com_garyscookbook&Itemid=53&func=detail&id=303

    Om du vågar ta ut svängarna lite kan du testa http://www.chokladsajten.com/index.php?option=com_garyscookbook&Itemid=53&func=detail&id=202 men den är väldigt mäktig!!:D

    Annars är chokladmoussetårtor alltid goda och uppskattas av de flesta, finns flera smarriga recept här på Matklubben om du söker på det.(Y)

    Lycka till!

  • ida85 16 juni 2009

    tack så mkt för tippsen ! Kanske ska testa & göra en massa småkakor & bakelser med en massa choklad blandat med kanske apelsin, citron & någon fruktsmak ! aja, jag får se ! :p

  • pappaj1 17 juni 2009

    Skrivet av ida85 den 16 jun 2009

    Snart så fyller min pojkvän år. Och jar har alltid vart den som bakat tårtor när någon fyllt år ! Men i år så har jag INGEN fantasi alls ! :'( Så jag undrar om ni har något tipps på vilken tårta man kan baka! Hellst en tårta med choklad, det är hans favoritsmak när det gäller bakverk ! :p

    tack på förhand !

    / Ida

  • pappaj1 17 juni 2009

    (Y) LJUVLIG CHOKLAD-TRYFFELPAJ
    Den här godsaken ska du göra minst en dag i förväg.
    Ca 15bitar 40min + 1 natt i kylen.
    PAJDEG
    150 g smör
    3 dl vetemjöl
    2 msk florsocker
    2 msk kakao
    1 äggula
    TRYFFEL
    11/2 msk konjak
    2 dl vispgrädde
    300 g mörk choklad
    med hög kakaohalt
    75 g rumsvarmt smör
    GANERING
    vit choklad
    färska hallon
    visp grädde

    1. Sätt ugnen på 200*.
    Smält smöret till pajdegen och blanda med resten av ingredienserna. Tryck ut pajdegen i en stor pajform ca30 centimeter i diameter. Grädda pajskalet i 10 min låt kallna helt.
    2. Koka upp konjak och grädden i en kasrull, dra från värmen och lägg i chokladen, bruten i bitar. Rör tills allt är smält. Rör sist i smöret, klickvis.
    3. Häll tryffeln i pajskalet. Låt svalna och ställ sedan i kylen till nästa dag. Garnera pajen med hyvlad vit choklad och färska hallon. Servera med lätt vispad grädde.:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.